Karol Kowalski Karol Kowalski,

Firmowe konto LinkedIn – 7 kluczowych błędów, których warto unikać, by rozwijać swój biznes.

Prowadzisz firmowe konto na LinkedIn, publikujesz posty, masz duże grono obserwujących, ale nie widzisz rezultatów? Może LinkedIn jednak nie działa tak jak wszyscy mówią? Zmartwię Cię, LinkedIn działa, a Ty popełniasz kluczowe błędy, które blokują rozwój Twojego biznesu.

Błędy w firmowe konto na LinkedIn

Przeciętny polski konsument spędza około 1 godzinę i 37 minut w mediach społecznościowych dziennie. To i dużo i mało. Prowadząc firmę typu B2B szukasz kontaktu do firm i uważasz, że Twój produkt kupi firma? To Twój pierwszy błąd. Niezależnie co sprzedajesz, czy jest to jogurt owocowy czy maszyna do wyważania opon, na końcu Twojej ścieżki zakupowej zawsze stoi CZŁOWIEK. Strategia sprzedaży oczywiście jest inna w każdym przypadku, jednak podstawowe działania obowiązują zawsze, niezależnie ilu decydentów jest po drodze do zakupu Twojego produktu. 

Postaw na firmowe konto na LinkedIn (tzw. Company Page). Jest ich w Polsce już blisko 70 000 (źródło: Sales Navigator, Maj 2020)! To imponująca liczba, która stale rośnie. Mimo, ze najpopularniejsze branże na portalu stawiające na konta firmowe to IT, marketing i reklama, nowe technologie oraz szkolnictwo wyższe, miejsca nie brakuje dla hotelu, firm z sektora MŚP, firm przemysłowych, a nawet dla branży sport czy beatu.

Gdzie w takim razie szukać klienta? Coraz więcej osób, a tym samym Twoich potencjalnych klientów (zwłaszcza tych biznesowych) jest już na LinkedIn i korzysta z niego coraz aktywniej i coraz bardziej świadomie. Twoja firma podjęła decyzje o założeniu firmowego konta LinkedIn. Angażuje ludzi, publikuje posty, a nawet prowadzi działania reklamowe. Budżet się wypala, a efektów brak. Zobacz jakich błędów należy unikać prowadząc firmowe konto na LinkedIn. 

#1. Brak strategii prowadzenia konta firmowego LinkedIn.

O co tyle hałasu z tą strategią? Po co marnować czas na analizy i jej tworzenie, skoro tu trzeba działać? Wiele razy słyszałeś to od zarządu? Niestety, tak nadal działa duża część firm. Jadą na fali sukcesu (nawet tego z lat 90 ubiegłego wieku), mają dobry produkt i to ich ratuje albo są monopolistą na rynku. Niestety prędzej czy później konkurencja może się pojawić, na rynek wejdą młodsi, sprawniejsi, znający nowe technologie. Wiele firm zapomina, że marketingu i sprzedaży teraz warto uczyć się od start-upów.

Strategia jest ważna zarówno w prowadzeniu całego biznesu, jak i poszczególnych elementów komunikacji i marketingu. LinkedIn nie jest typowym kanałem jak Facebook, newsletter czy nawet strona WWW. Odbiorca to człowiek biznesu i tak właśnie chce być traktowany. Użytkownicy LinkedIn szukają na portalu wiedzy ekspertów i nowych możliwości biznesowych. Twoja strategia musi odpowiadać na ich potrzeby. Pozwoli Ci również na zaplanowanie konkretnych działań nastawionych na rezultat. 

Poza promocją biznesu na firmowym koncie LinkedIn możesz prowadzić działania z obszarów employer, corporate czy nawet personal branding i docierać do bardzo dokładnie sprecyzowanej grupy odbiorców. Tu nie ma anonimowych użytkowników. LinkedIn to portal, z którego korzysta blisko 7 milionów przedsiębiorców na całym świecie i jest Twoją szansą na rozwój. Nie zmarnuj jej. 

#2. Nie wykorzystujesz możliwości wizualnych LinkedIn.

Wyobraź sobie, że na LinkedIn jest firma produkująca meble biurowe. Są liderem w swojej branży na rynku polskim, ale chcą rozszerzyć działalność na rynek europejski. Słyszeli, że LinkedIn przynosi dużo nowych klientów. Zdecydowali się na prowadzenie firmowego konta na LinkedIn i właśnie je zakładają. Ich dział marketingu to dwie osoby, bo w B2B nie trzeba więcej (to MIT, ale o tym innym razem) więc temat oddali asystentce prezesa (to już niestety nie jest mit). Pani zakłada konto zgodnie z instrukcją, wstawia zdjęcie czołowego produkt jakim jest biurko z ich topowej oferty, bo przecież trzeba się chwalić. Zdjęcia w tle nie potrafi zaprojektować, ale cóż LinkedIn automatycznie wstawia ładne niebieski tło, nawet pasuje do kolorów firmy. Raz na kilka tygodni przypomni sobie, by wrzucić jakiś link do oferty na stronie internetowej, a o całym tym LinkedIn nikt już w firmie nie pamięta. 

– Tak właśnie wygląda to na wielu kontach firmowych polskiego LinkedIn. Mimo dużej liczby kont firmowych w Polsce, znacząca część jest nieaktywna, a posty publikowane są od czasu do czasu. Przyjęta jest strategia, jak się przypomni lub mamy 10-lecie. A tym czasem początki są takie proste i dobrze wpływają na pierwszy spotkanie na LinkedIn z klientem.

Zdjęcie profilowe to miejsce na Twoje LOGO!

Ma ono wymiary 300×300, a obsługiwane typy plików to JPG, JPEG i PNG. Często logo jakie ma firma (zwłaszcza w MŚP) jest słabej jakości warto więc poprawić je, przyda się nie tylko tym razem. Jeżeli Twoje logo ma dodatkowo hasła pisane małą czcionką to tym razem usuń, je a hasło użyj w miejscu na firmowy slogan.

Zdjęcie w tle

Zdjęcie w tle nie jest wykorzystywane przez aż 80% użytkowników w kontach osobistych i firmowych. Rekomendowany rozmiar to 1128px x 191px.  To zdjęcie potraktuj jak darmową powierzchnię reklamową. Zmieniaj je w zależności od potrzeby, nowości produktowych czy ofert specjalnych. Pokaż, czym zajmuje się Twoja firma. Nie bój się zmieniać zdjęcia w razie potrzeby.

Firmowe konto LinkedIn przykład
Rys. 1. Wykorzystanie zdjęcia w tle na reklamę oferty

Pamiętaj, że zdjęcie (logo), zdjęcie w tle oraz nazwa firmy to pierwsze co widzi użytkownik. Nie zraź go do kontaktu już na samym początku. 

#3. Konto firmowe LinkedIn to nie miejsce na publikacje bez przemyślenia.

Prowadząc konto firmowe na LinkedIn masz do wyboru trzy opcje:

  • publikować posty wszelkiej maści bez przemyślenia (albo kopiować te z Facebooka) i wrzucać od przypadku do przypadku,
  • nie publikować nic,
  • zaplanować strategię treści eksperckich, które są dopasowane do oczekiwań Twoich odbiorców.

Wybór chyba nie jest trudny. Odbiorcy LinkedIn oczekują jakościowych treści, wartościowych, takich które odpowiadają na ich potrzeby. Pamiętaj, że to portal biznesowy. Dlatego tak ważne jest, by tworzone przez Ciebie posty, artykuły czy infografiki były przemyślane i wysokiej jakości. LinkedIn to nie miejsce na publikacje zdjęć z imprezy firmowej, za to opublikowanie informacji jak radzi sobie Twoja firma w kwestii pozyskiwania wartościowych pracowników już tak. Choć i wydarzenie firmowe, dobrze przemyślane, może tu być dobrze zakomunikowane.

Przemyśl dokładnie kto jest Twoim klientem i co go interesuje. Opracuj swoją strategię treści tak, by to co publikujesz stanowiło wartość dodaną. Lepiej jest też publikować rzadziej, ale content ekspercki, niż wrzucać często coś co jest nie przemyślane. Na kontach firmowych nie zapomnij też o pracownikach. Doceniaj ich, a sami będą chcieli włączyć się w działania promocyjne.

#4. Nie angażujesz pracowników w konto firmowe LinkedIn.

Brak zaangażowania, mądrego zaangażowania, pracowników w rozwój kont mediów społecznościowych jest kluczowy. Mówi się o złotej zasadzie x10, która oznacza, że aż 10 razy większy zasięg wygeneruje post opublikowany przez pracownika (z konta osobistego) niż post z konta firmowego. Jakby nie patrzeć, LinkedIn powstał z myślą o kontach osobistych i to te najbardziej promuje.

Jak włączyć pracowników w komunikację? Odpowiedzią na te potrzeby są programy typu Employee Advocacy, które mają na celu zaangażowanie ich w budowę wizerunku firmy. Pamiętacie jednak, że ideą nie jest wykorzystywanie pracowników jako słupy ogłoszeniowe. Istotne jest mądre zarządzanie całą organizacją, tak by pracownicy sami chcieli być częścią tej komunikacji.

Managerze! Ryba psuje się od głowy. Pamiętaj o tym rozwijając swój biznes. Daj pracownikom dobry przykład i zarządzaj swoją firmą tak by, inni chcieli się chwalić, że w niej pracują (nie tylko ze względu na wysokie zarobki). 

#5. Wydajesz budżet na reklamy bez odpowiedniego przygotowania.

LinkedIn uruchomił możliwość płatnych reklam z firmowych kont. Największą przewagą prowadzenia płatnych kampanii na LinkedIn nad innymi kanałami social media jest możliwość dokładnego targetowania odbiorców. Jeżeli decydujesz się na inwestycje budżetu w tę formę reklamy warto dokładnie te działania zaplanować. Tu po raz kolejny odsyłamy do #1. STRATEGIA.

Działania reklamowe na LinkedIn są dosyć drogie (zwłaszcza porównując jest do płatnych kampanii na Facebook czy nawet Google Ads). Dają jednak zupełnie inne możliwości. Targetowania możesz dokonać po funkcji, poziomie w hierarchii, nazwie stanowiska, branży, ukończonej uczelni, a nawet po samej nazwie firmy. To nie jedyne zalety działań reklamowych na koncie firmowym LinkedIn. Portal oferuje bardzo szeroki wachlarz typów reklam i jej formatów. Planując prowadzenie reklam na LinkedIn najpierw przygotuj swoją strategię, później zaplanuj kampanię, a dopiero na końcu zacznij się reklamować.

Mała podpowiedź – jeśli inwestujesz w działania reklamowe warto również, by Twój profil firmowy na LinkedIn był odpowiednio przygotowany i prowadzony na wysokim poziomie. Nie przepalaj budżetów, bo łatwo się zniechęcić i nie widząc rezultatów z podjętych działań. 

#6. Idziesz na ilość, a nie na jakość.

Model lejka sprzedażowego jest Ci znany? Jeśli zaczniesz od dotarcia do świadomości 1000 odbiorców, przy dobrych wiatrach, finalnie dosłownie kilku dojdzie do etapu zakupu. Natomiast w społeczności LinkedIn więcej nie znaczy lepiej. Oczywiście, warto prowadzić swoje konto firmowe na LinkedIn tak, by docierało do szerokiego grona odbiorców. Słowo klucz w tym wypadku to TARGETOWNIE. Tak dokładnie! Jeszcze na etapie strategii musisz dokładnie doprecyzować kto jest Twoim odbiorcą i klientem i to na nich skupić swoje działania, do nich kierować odpowiedni przekaz.

Nie oznacza to, że nie warto budować zasięgów i świadomości, jednak możliwości wyszukiwania LinkedIn są tak duże, że warto skupić się na konkretnych osobach. Budujesz swoją społeczność osób, których tematyka Twojego konta firmowego na LinkedIn interesuje. To nie Instagram, gdzie liczą się tylko obserwacje. Postaw na wartościowe kontakty, na to by z każdym z nich „poznać” się, napisać wiadomość i docelowo skonwertować na klienta. Masowe wysyłanie wiadomości i zaproszeń bez uprzedniego poznania odbiorcy zdecydowanie odpuść.

#7. Masz konto widmo.

Na koniec zostawiam nasz „ulubiony”, jeden z najczęstszych błędów popełnianych na LinkedIn. Ktoś kiedyś założył konto i o nim zapomniał. Kilka postów opublikowanych z 2018 roku. To szary obraz około 80% firm na LinkedIn. A wiecie, jak wygląda to z punktu widzenia klienta? Kanały social media pozycjonują się bardzo wysoko w wyszukiwarce, a w przypadku mniejszych i średnich firm są nawet wyżej niż strony firmowe. Czyli klient, który wpisze nazwę firmy w Google na pierwszej pozycji może zobaczyć odnośnik do konta firmowego na LinkedIn. O jakże się zdziwi wchodząc na stronę i zobaczy życzenia świąteczne sprzed roku. Rzutuje to na dalszą opinię na temat firmy. 

Tak więc zasada jaką proponujemy: nie masz możliwości, chęci czy pomysłu na firmowe konto na LinkedIn nie zakładaj profilu lub oddaj je w ręce wyspecjalizowanych firm. Zobacz jak to robimy dla innych https://buzzcenter.pl/oferta-specjalna/.

Błędów jakie pojawiają się w prowadzeniu firmowego konta na LinkedIn jest wiele. Począwszy od strategii, na braku zaangażowania ze strony firmy kończąc. Warto przemyśleć czy posiadanie firmowych kont social media to element na jakim wam zależy. Należy tu też pamiętać, że żyjemy w czasach, w których proces sprzedaży zawsze zahacza o Internet (a często odbywa się tu w większości). Firmy coraz częściej poza prowadzeniem strony internetowej decydują się na konto na Facebooku, LinkedIn, YouTube i wielu innych kanałach.

Moda czy konieczność? Niezależnie od wyboru zanim zaczniesz zakładać na oślep wszystkie możliwe konta w mediach społecznościowych zastanów się czy masz czas i moce przerobowe na ich prowadzenie. Szkody wizerunkowe z braku zaangażowania lub źle prowadzonych działań są znacznie większe niż brak tych działań. Postaw na dobry plan i zacznij działać już dziś. Wykorzystaj firmowe konto na LinkedIn do poprawy wizerunku Twojej firmy i zdobywania nowych klientów. Pamiętaj tylko, by się do tego odpowiednio przygotować. 

Zobacz, jak możemy Ci pomóc. Poznaj ofertę prowadzenia firmowego konta LinkedIn. Skorzystaj z oferty promocyjnej już dziś! OFERTA

Oferta prowadzenia konta LinkedIn dla firm

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 5; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • Kradzież strony firmowej na Facebooku

    Kradzież strony firmowej na Facebooku - jak tego uniknąć?

    Zapewne czytając tytuł artykułu zastanawiasz się, po co w ogóle ktoś chciałby to zrobić? Czy kradzież strony firmowej na Facebooku jest możliwa? Jeśli właśnie pomyślałeś sobie, że Ciebie na pewno ten problem nie dotyczy, czytaj dalej.

    Czytaj dalej
  • Jak pozyskać Klienta w Social Media?

    Jak pozyskać Klienta w Social Media?

    Na świecie ponad 4 miliony ludzi korzysta z Social Mediów, a codziennie do tego grona dołącza ok. 2 milionów nowych osób. Według danych z raportu Digital 2020, opracowanego przez Hootsuite i We Are Social, przeciętny użytkownik spędza aż 15% swojego czasu na portalach społecznościowych. Nie ma wątpliwości, że szukanie Klientów w Social Media to dobry pomysł. Dowiedz się jak to robić. 

    Czytaj dalej
  • PROFESJONALNE KONTO NA LINKEDIN

    Firmowe Social Media – szansa czy zagrożenie dla marki?

    Codzienne korzystanie z social mediów to już standard. Coraz więcej pracodawców zachęca pracowników do korzystania z nich, jak również wykorzystuje portale społecznościowe do budowania swojej marki. Social Media mają wielką moc w budowani wizerunku firmy i marki. Coraz większą popularność zyskuje portal LinkedIn, a coraz większa rzesza pracodawców decyduje się na zaangażowanie pracowników w budowanie swojej marki właśnie za pośrednictwem tego medium. Czy firmy wiedzą, jak to robić by uniknąć kryzysu wizerunkowego?

    Czytaj dalej
  • Strona firmowa LinkedIn

    9 podpowiedzi jak powiększyć liczbę obserwujących stronę firmową LinkedIn.

    Wielu trenerów i szkoleniowców z obszarów LinkedIn bardzo mocno promuje profile osobiste, zapominając o mocy konta firmowego. Tym czasem, zmiany w indeksowaniu treści przez Google, mają ogromny wpływ na to, że użytkownik szukając Twoją firmie w wyszukiwarce trafia szybko na profil firmowy LinkedIn.

    Czytaj dalej