Karol Kowalski Karol Kowalski,

Twoja marka osobista na LinkedIn – jak poprawić swój profil, żeby odnieść sukces? 7 czynników sukcesu na LinkedIn.

Szukasz pracy, ale nie widzisz większych rezultatów? Masz ciekawy projekt i chcesz o nim opowiedzieć, ale nikt nie chce Cię słuchać? Chcesz rozszerzyć swoją sieć kontaktów biznesowych, ale nie wiesz jak? LinkedIn jawi się niczym złoty gral, niestety masz już konto na portalu od roku i nic się nie dzieje. Dlaczego?

marka osobista na LinkedIn

Przeczyta tekst, który podpowie jakie kroki podjąć, by Twoja marka osobista na LinkedIn (i nie tylko) odniosła sukces.

Założenie profilu LinkedIn nie jest trudne, zajmuje dosłownie kilka minut. Przeczytaj artykuł Konto na LinkedIn – jak je uzupełnić? Dołącz do największej społeczności biznesowej w 5 prostych krokach. Profil założony i co dalej? Nawet pozornie uzupełnione konto bez dodatkowych aktywności nie działa i nie poprawi pozycji Twojej marki osobistej. Z tego tekstu dowiesz się co zrobić by to zmienić. Poznaj 7 czynników sukcesu na LinkedIn. 

Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle

Zdjęcie profilowe

W teorii nic prostszego, wstawiasz zdjęcie i temat załatwiony. Zdjęcie z wakacji, z Sylwestra czy z konferencji firmowej? Analizując wiele kont, nawet osób zajmujących pozycje c-leve w dużych organizacjach, widzę że niestety zdjęcie profilowe stwarza wiele problemów. Zapominacie też, że publikowane na profilu zdjęcia to pierwszy (poza nazwiskiem i opisem, ale o tym dalej) element jaki widzi Twój odbiorca. Chcesz być widziany jako osoba ze zdjęciem w klapkach z wyjazdu wakacyjnego, mimo że na co dzień zajmujesz się analizach giełdowymi? Chyba nie. Zmień to, a Twoja marka osobista na LinkedIn ruszy z kopyta. 

Jakie powinno być zdjęcie?

Jeśli masz taką możliwość to zainwestuj w profesjonalne zdjęcie, użyjesz je również do CV czy do materiałów komunikacyjnych firmy. Możesz również wykonać je samodzielnie, Pamiętaj, by było widać na nim twarz, by było wyraźne i dobrej jakości. Warto zdecydować się na stonowane kolory ubrania, marynarka czy koszula to również dobry kierunek. Proste, profesjonalne zdjęcie – to twój wyznacznik numer 1 do budowania marki osobistej na LinkedIn. 

Zdjęcie w tle

Cover photo to już temat na dłuższą wypowiedź. To dosyć duża powierzchnia (Aktualny wymiar grafiki to 1584×396 i max. 4MB). Warto więc wykorzystać ja najlepiej jak to możliwe. Niestety im więcej czasu spędzam na LinkedIn, tym częściej widzę to miejsce puste. LinkedIn z automatu wgrywa Wam niebieskie tło, a jak chcecie się wyróżnić, jeśli wszyscy mają to samo? 

Jeżeli pracujesz w dużej firmie to sprawa jest prostsza, zwykle firmy mają kilka kampanii i przygotowują do niej spójne key visuals. Poproś swój dział HR lub marketingu o takie zdjęcie. Część firm w ramach programów dla pracowników sama rozsyła materiały komunikacyjne z prośba o zaangażowanie. 

Marka osobista na LinkedIn to Twój cel? Idealnie, to Twoje miejsce na darmową reklamę. Zaprezentuj na banerze swoją aktualną ofertę, pokaż co robisz i czym się zajmujesz, zareklamuj swoją nową książkę…możliwości jest bez liku. W BUZZcenter mamy teraz specjalną promocję na Nowy Rok, a baner w tle wykorzystujemy na jej komunikację.

zdjęcie w tle LinkedIn
Rys. 1. Przykład wykorzystania zdjęcia w tle jako baneru reklamowego

Marka osobista na LinkedIn, a nagłówek, personal statement oraz kontakt

Kolejny element, o którym zapominacie i przechodzicie do doświadczenia, a jest to jeden z pierwszych elementów jakie widzi odbiorca. 

Nagłówek

Szkoły są dwie – możesz dać aktualne stanowisko albo wprowadzić słowa klucze. Zrezygnuj się górnolotnych haseł typo „pomogę rozwinąć Ci Twój biznes”. To obietnice, których często nie możesz dotrzymać, w zamian za to napisz w hasłach kluczach (do 120 znaków) nieco konkretów, np.:

Szkolenia LinkedIn | Strategia marketingowa | CSR

– to 43 znaki, więc masz jeszcze bardzo dużo możliwości. Najważniejsze, by dać się znaleźć, a mimo rosnącej popularności tzw. Long tail w wyszukiwaniu, na LinkedIn królują konkretne hasłowe zapytania. 

przykład słów kluczowych
Rys. 2. Słowa klucze w opisie

Personal statement, czyli informacje oraz kontakt

Marka osobista na LinkedIn to duże wyzwanie,ale są do tego odpowiednie narzędzia. Często zapominacie o informacjach o sobie, zarówno na LinkedIn, jak i w standardowym CV. Dlaczego? Z lenistwa czy z braku wiedzy? A może nie chcesz się chwalić? To duży błąd, przygotuj swoją historię, dlaczego t właśnie Ty jesteś odpowiednią osobą do tej pracy albo dlaczego Twoje usługi są wartością dodaną dla potencjalnego klienta. Pisz krótko, zwięźle i na temat – nikt nie chce czytać historii, kiedy skończyłeś liceum (no chyba, ze był to przełomowy rok w Twojej karierze zawodowej, a jeszcze przed maturą ruszył Twój start-up). Opisz kim jesteś, co robisz, dlaczego jesteś właściwą osobą i najważniejsze jak się z Tobą skontaktować.

Na LinkedIn o to łatwo, jednak masz możliwość przekazania swoich danych kontaktowych, więc to wykorzystaj. Możesz też dodać proste call to action, by wzmocnić przekaz. Nie zapomnij o mailu i numerze telefonu. Ta część daje też możliwość wgrania linków lub plików. Budując markę osobistą na LinkedIn wykorzystaj to jako dodatkowe miejsce, by przedstawić swoją ofertę i zaprezentować siebie. 

Doświadczenie – co tu właściwie wpisać?

Tu będzie krótko i tak też powinno być w sekcji doświadczenie. Nie przepisuj tu swoje CV, nawet jeśli jest ono pasjonujące. Napisz co robiłeś, gdzie i kiedy, dodaj też krótkie podsumowanie, najlepiej pisane językiem korzyści. Nie pisz wielkich opowieści jak to rozwijałeś dział projektów, napisz co osiągnąłeś. Kochamy liczby – skorzystaj z tego i zaprezentuj liczbowo swoje sukcesy. Dodaj linki lub prezentacje projektów jako dodatkowy atut. 

Umiejętności i referencje i dodatkowe info

Umiejętności

Zastanów się jakie umiejętności chcesz pokazać, wybierz te najważniejsze i wskaż je jako te główne. 3 wybrane przez Ciebie będą widoczne i potwierdzane przez innych. Warto, by korelowały one ze słowami kluczowymi w Twoim profilu. 

Umiejętności na LinkedIn
Rys. 3. Umiejętności na LinkedIn

Referencje

Kolejny ważny element, udzielaj ich i proś o ich udzielnie. Po co? To publiczne potwierdzenie Twoich umiejętności. Budując markę osobistą na LinkedIn to również twoja siła. Możesz odesłać potencjalnego klienta z do linku z referencjami, by potwierdzić, że to właśnie ty jesteś odpowiednią osobą do danego zadania. Warto o referencje prosić na bieżąco, zaraz po zakończonym projekcie, kiedy to na świeżo ktoś może Cię ocenić. 

Odpowiednia siatka kontaktów i interakcje to dobry kierunek do budowania marki osobistej na LinkedIn

O sposobie na pozyskiwanie kontaktów pisaliśmy tu https://buzzcenter.pl/social-selling-na-linkedin/

Jak w praktyce zbudować wartościową siatkę kontaktów? Zastanów się najpierw kim są Twoi odbiorcy, do kogo chcesz dotrzeć budując marę osobista na LinkedIn. Zrób sobie listę słów kluczowych (skąd już to znasz) i wyszukaj odpowiednie osoby. Możesz skorzystać ze standardowej wyszukiwarki LinkedIn lub z narzędzia Sales Navigator. 

I teraz najważniejsza lekcja, nie wysyłaj masowo zaproszeń! Po pierwsze LinkedIn lubi takie konta blokować na kilka dni traktując je jako spamerskie. Po drugie, co z tego, że na 100 wysłanych zaproszeń aż 60 osób je zaakceptuje? Co dalej z takim kontaktem? Czy wykorzystasz tę znajomość? Postaw na budowanie relacji. Nieco podpowiedzi? Bardzo proszę:

Napisałeś książkę i chciałbyś ją wydać. Robisz to po raz pierwszy, więc nie do końca wiesz, jak to zrobić. Szukasz w bazie LinkedIn wydawców, wyskakuje Ci 120 osób. Możesz 

a). wysłać w ciemno zaproszenie do wszystkich i głupio liczyć na reakcję – bo niby skąd te osoby mają wiedzieć czego od nich oczekujesz

b). wytypować z tych 120 osób te, które powiązane są branżą z tematem książki jaką chcesz wydać, zostaje Ci powiedzmy 30 osób. Sprawdź ich profile i działalność. Napisz spersonalizować (kolejne słowo klucz) wiadomości, przedstaw się, powiedz co robisz, zaprezentuj swój pomysł na książkę (ogranicza Cię 300 znaków).

Dając mini zajawkę w wiadomości znacznie zwiększasz swoje szansę na to, że ktoś zaakceptuje Twoje zaproszenie i Ci odpisze. Będąc w kontakcie możecie już swobodnie się komunikować. Powiem więcej, te osoby też czekają na Twoją widomość, bo szukanie ciekawych autorów to ich praca. Macie tu sytuacje win win, o ile zrobicie to dobrze. 

Publikacje i komentarze

Publikuj na LinkedIn

Kolejny niezbędny element to budowania marki osobistej na LinkedIn to publikacje własne. Zastanów się jak chcesz być postrzegany, czym możesz się dzielić. LinkedIn kocha wartościowe treści, więc i Ty zbuduj swoją strategię i plan działania. Niech będzie SMART, ale też zaplanowany z głową. Nie obiecuj publicznie publikacji co tydzień, jeśli nie masz na to czasu. Lepiej napisać rzadziej, ale coś co jest wartościowe. 

Kiedy publikować? 

Nie ma jasnych wytycznych od LinkedIn. W tym temacie, jednak z naszych obserwacji wynika, że poranne godziny 9-11 kiedy rozpoczynamy pracę oraz od 15 do 17 to dobre godziny. Wtedy często codzienna praca nieco spowalnia i jest chwila, by zerknąć co się dzieje w sieci. Im bliżej początku tygodnia tym lepiej. Chociaż zdarzają się wyjątki. Obserwujemy często, że publikacje skierowane do top managerów są częściej czytane wieczorową porą i w weekendy, osoby z c-level często wtedy mają chwilę na swój networking, do którego wykorzystują m.in. LinkedIn. Możesz publikować posty, ale również artykuły. 

Komentuj

Żeby Twój profil był chętniej odwiedzany musisz dać o sobie znać. Daj się poznać jako osoba o dużej wiedzy, udzielaj się w dyskusjach i komentuj publikacje innych. Ważne! Na LinkedIn nie jesteś anonimowy. Pamiętaj, że przy każdym komentarzu widać kim jesteś i co robisz. Kilka miesięcy tematu o tym, że na LinkedIn nie ma anonimowych osób przekonał się pracownik pewnej dużej korporacji. Afera „czy dobrze się bzyka” minęła a o komentującym Panu i jego nazwisku mało kto już pamięta, ale jego pracodawca miał przez to wizerunkowe kłopoty. Zobacz więcej https://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/manager-polecil-asystentke-a-dobrze-sie-bzyka-afera-na-linkedin/6fjk6n5  

Nie była to jedyna sytuacja, pamiętaj, że w sieci nic nie ginie, a na LinkedIn masz nad sobą swojego pracodawcę. 

Zachowanie na LinkedIn kluczem do sukcesu w budowaniu marki osobistej na LinkedIn  

Na koniec kilka zasad zachowania w sieci, nie tylko kiedy budujesz markę osobistą na LinkedIn. 

  • Pamiętaj, że publikujesz jako TY, inni wiedzą kto skomentował post, widzą czym się zajmujesz. Nie zapomnij jaki to ma wpływ na Twoją markę osobistą na LinkedIn i poza portalem. 
  • Zapraszaj z głową, personalizuj wiadomości i zaproszenia. Nie bądź linkedinowym spamerem. 
  • Odpowiadaj na otrzymane wiadomości.
  • Zero hejt! LinkedIn to portal biznesowy. Nawet jeśli nie zgadzasz się z kimś nie musi kończyć się to hejtem. Odpowiedz na post kulturalnie, używaj argumentów. Pamiętaj, że osoby z sieci możesz spotkać podczas rozmowy o pracę czy starania się o projekt. 
  • Buduj markę osobistą na LinkedIn w sposób profesjonalny, biznesowy. Zdjęcia z wakacji czy fotografie fantastycznych potraw zostaw na portale typu Instagram czy Facebook (choć i tam już możesz budować swoją markę osobistą, nawet jeśli reprezentujesz sektor B2B). 

Buduj markę osobistą na LinkedIn z głową. Zaplanuj swoją strategię, zrób plan na 

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 9; średnia: 4,67)

Przeczytaj również

  • Kradzież strony firmowej na Facebooku

    Kradzież strony firmowej na Facebooku - jak tego uniknąć?

    Zapewne czytając tytuł artykułu zastanawiasz się, po co w ogóle ktoś chciałby to zrobić? Czy kradzież strony firmowej na Facebooku jest możliwa? Jeśli właśnie pomyślałeś sobie, że Ciebie na pewno ten problem nie dotyczy, czytaj dalej.

    Czytaj dalej
  • Jak pozyskać Klienta w Social Media?

    Jak pozyskać Klienta w Social Media?

    Na świecie ponad 4 miliony ludzi korzysta z Social Mediów, a codziennie do tego grona dołącza ok. 2 milionów nowych osób. Według danych z raportu Digital 2020, opracowanego przez Hootsuite i We Are Social, przeciętny użytkownik spędza aż 15% swojego czasu na portalach społecznościowych. Nie ma wątpliwości, że szukanie Klientów w Social Media to dobry pomysł. Dowiedz się jak to robić. 

    Czytaj dalej
  • PROFESJONALNE KONTO NA LINKEDIN

    Firmowe Social Media – szansa czy zagrożenie dla marki?

    Codzienne korzystanie z social mediów to już standard. Coraz więcej pracodawców zachęca pracowników do korzystania z nich, jak również wykorzystuje portale społecznościowe do budowania swojej marki. Social Media mają wielką moc w budowani wizerunku firmy i marki. Coraz większą popularność zyskuje portal LinkedIn, a coraz większa rzesza pracodawców decyduje się na zaangażowanie pracowników w budowanie swojej marki właśnie za pośrednictwem tego medium. Czy firmy wiedzą, jak to robić by uniknąć kryzysu wizerunkowego?

    Czytaj dalej
  • Strona firmowa LinkedIn

    9 podpowiedzi jak powiększyć liczbę obserwujących stronę firmową LinkedIn.

    Wielu trenerów i szkoleniowców z obszarów LinkedIn bardzo mocno promuje profile osobiste, zapominając o mocy konta firmowego. Tym czasem, zmiany w indeksowaniu treści przez Google, mają ogromny wpływ na to, że użytkownik szukając Twoją firmie w wyszukiwarce trafia szybko na profil firmowy LinkedIn.

    Czytaj dalej