Karol Kowalski Karol Kowalski,

Social Selling na LinkedIn – czy robisz to dobrze?

W ostatnich miesiącach na każdym kroku możesz usłyszeć, że stosując Social Selling na LinkedIn masz szansę zdobyć nowych klientów i podnieść swoje wyniki sprzedaży. Zasadniczo tak, ALE o co właściwie chodzi? I o co tyle hałasu? Dowiedz się na czym tak naprawdę polega oraz jak się do tego zabrać poprawnie. 

Social Selling na LinkedIn

Czym jest, a czym nie jest Social Selling na LinkedIn?

Przede wszystkim widoczna jest zmiana podejścia do sprzedaży w ostatnich latach. Dotarcie do nowych klientów nie polega już, jak było to kilka czy kilkanaście lat temu, na masowym rozsyłaniu ofert, telemarketingu czy typowej agresywnej akwizycji. Postać handlowca z końca lat 90 niczym nie przypomina tego jak człowiek sprzedaży wygląda teraz. Wystarczyło zaledwie kilkanaście lat, by zmieniły się niezbędne do sprzedaży kompetencje. Kiedyś agresywna sprzedaż nie była niczym odstraszającym, wręcz można powiedzieć, że była to domena dobrego sprzedawcy. 

W ostatnich latach, kiedy odkryto, że social media nie służą jedynie do podtrzymywania relacji społecznych zaczęto zauważać, że jest to narzędzie pełne mocy do pozyskiwania klientów, do budowania z nim relacji… to właśnie początek Social Selling. Hasło z biegiem czasu stało się jednak na tyle modne, że wśród nas są sami eksperci od social selling. Przypomina to nieco dawne czasy i sprzedaż poprzez akwizycje. Żeby zrozumieć social selling należy przede wszystkim zmienić samo podejście do sprzedaży i postawić na relacje i komunikację. To trochę tak jak zmiana sposobu prezentowania oferty z podstawowych danych o produkcie czy marce na język korzyści – co produkt lub marka dla mi, jeżeli z niej skorzystam. 

W Social Selling na LinkedIn (I nie tylko) chodzi o to, by komunikować się z potencjalną grupą odbiorców poprzez LUDZI. Marka nadal jest w centrum, jednak jej zalety, korzyści, atuty komunikują ludzie, tacy jak pracownicy firmy lub zarząd czy właściciele. To właśnie takie osoby przekazują prawdziwe wartości danej firmy, prezentują konkretny komunikat i przede wszystkim pomagają w rozwiązaniu problemu. Kluczowe zatem staje się, by przekazywać wartościową wiedzę, treści, by się tym dzielić i robić to w naturalny sposób. 

Jak dobrze robić Social Selling na LinkedIn?

Czy istnieją idealne rady, które po wdrożeniu przekształcają się w 100% realizację celu? Rady idealnej nie ma, ale są podpowiedzi, które warto wdrożyć, by dobrze robić Social Selling na LinkedIn. Poznaj TOP 6 jak robić i osiągnąć dobre wyniki.

Strategia Social Selling na LinkedIn

Wielokrotnie w naszych tekstach I komunikacji do klientów zaczynamy od tego, że do osiągnięcia celu (niezależnie czy jest to mały projekt, czy wdrożenie nowej marki na rynek) potrzebna jest strategia i plan działania. Dlaczego? Dlatego, że to od strategii się zaczyna. Opracowanie strategii pozwala na poznanie otoczenia, mocnych i słabych stron firmy, przeprowadzeniu analiz pozwalających na przemyślenie w jakim miejscu firma czy produkt jest. 

Wprowadzanie działań Social Selling na LinkedIn jest stratą czasu bez zaplanowania jak powinno to wyglądać i co właściwie chcesz osiągnąć. Przypadkowe działania, publikacje postów od czasu do czasu, to główne powody, dla których nie udaje Ci się osiągnąć zamierzonego celu. 

Jak to zmienić? 

  • Zacznij od analizy firm konkurencyjnych, od sprawdzenia jak komunikują się ich pracownicy. Oceń swoją pozycje, swoje mocne i słabe strony. Ustal jasny cel, który jest mierzalny (polecamy system SMART). 
  • Wytypuj pracowników, którzy powinni się komunikować w imieniu firmy
  • Zadbaj o ich szkolenie, tylko mając pełną wiedzę zarówno z oferty firmy, jak i możliwości jakie daje Social Selling na LinkedIn będą wiedzieli, jak to robić
  • Zaplanuj komunikację i nie zapominaj, że jednak to marka/firma ma być w centrum zainteresowania
  • Zbuduj grupę odbiorców Twojej komunikacji 
  • Zadbaj o wartościoww treści 

Jeżeli jesteś zainteresowany wsparciem przy projektowaniu strategii Social Selling na LinkedIn napisz do nas. 

Research

Skuteczna strategia Social Selling na LinkedIn opiera się przede wszystkim na zdobyciu wiedzy. Dowiedz się jak najwięcej o konkurencji, o klientach, o Twoich pracownikach. Poświęć tyle czasu, ile jest to pogrzebne. Skorzystaj z narzędzi takich jak Sales Navigator (pamiętaj, że możesz skorzystać z darmowego miesiąca próbnego). Wyszukiwarka darmowa na głównej stronie LinkedIn również dobrze działa – nie zapominaj o tym. 

Najważniejsze, żeby zebrać odpowiednią bazę wiedzy i wiedzieć jak wyciągnąć z tej analizy wnioski. 

Profil osobisty na LinkedIn nie adekwatny do zadania

Chcąc skutecznie rozwijać działania Social Selling na LinkedIn pamiętaj, że jest profil i jest profil. Niezbędne jest jasne wyznaczenie celu. Jeżeli planujesz poszukiwać nowej pracy profil powinien być uzupełniony inaczej, inne słowa kluczowe użyte czy nawet inne podsumowanie zawodowe. Pamiętaj jednak, że nawet szukając pracy przełożenie 100% informacji z Twojego CV nie zadziała. Natomiast stawiając na Social Selling zastanów się czego na profilu będzie szukał Twój odbiorca. Niech właśnie to będzie wytyczną do odpowiedniego zaprojektowania profilu osobistego. Kilka wskazówek znajdziesz TU 

Nie dla akwizycji na LinkedIn

Pamiętaj, że Social Selling na LinkedIn to nie miejsce na akwizycje. Wróć do punktu 1 – zaplanuj swoją strategię. Masowe zapraszanie ludzi do znajomych, brak wiadomości powitalnej, podziękowania za zaproszenie czy też masowe wysyłanie ofert w pierwszej wiadomości (o zgrozo) to nie ten kierunek. Sukces osiągniesz przez dokładnie opracowany plan, jasną komunikację oraz budowanie RELACJI

Brak wartościowych treści

Na portalu LinkedIn jest ponad 6oo milionów użytkowników. Liczba ta stale rośnie, ale niestety duża część profili jest wciąż nieaktywna. Planując swoje działania Social Selling na LinkedIn postaw na wiedzę ekspercką. Zastanów się czym możesz dzielić się ze swoimi odbiorcami, co ich może zainteresować. Daj się poznać jako osoba, która ma coś do przekazania. Warto również zaplanować częstotliwość swoich publikacji. Lepiej napisać coś wartościowego raz na dwa tygodnie niż codziennie wrzucać bezwartościowe treści i „zaśmiecać” newsfeed swoich odbiorców.  

Brak mierzalnych celów i brak analizy wyników

Planując swoje dziania wyznacz cele (SMART), ale też naucz się mierzyć osiągnięte wyniki. Analizuj ilu nowych znajomych (wartościowych znajomych) dołączyło do Twojej sieci, ilość nawiązanych relacji. Wspieraj się również wskaźnikiem Social Selling Index (będąc zalogowanym na portalu sprawdzisz swój wynik TU

Aktywnie analizuj również wyniki swoich publikacji. Poza podstawowymi danym takimi jak polubienia czy komentarza możesz również zobaczyć jakie pracownicy jakich firm byli odbiorcami Twoich publikacji. Wyciągaj wnioski z tej wiedzy. 

Czego potrzebujesz, by zacząć Social Selling na LinkedIn?

Zacznij od pomysłu i opracowania strategii. Jeżeli reprezentujesz jednoosobową firmę i budujesz swoją markę osobistą Twoje działania będą inne niż jeżeli jesteś pracownikiem dużej korporacji, a Twoje działania są częścią większej strategii Social Selling na LinkedIn. Pamiętaj też, że LinkedIn rozwija się tak szybko, że już nie tylko klienci B2B są aktywni na portalu. Chcąc skutecznie wdrożyć działania Social Selling na LinkedIn współpracuj z działem marketingu. Wspólnie opracujcie treści, grafiki czy filmy, którymi będziesz mógł dzielić się z odbiorcami. Pamiętaj też, że reprezentując dużą firmę i decydując się na działania Social Selling na LinkedIn stajesz się ambasadorem firmy, a wszystko opublikowane w internecie na zawsze tam pozostaje. Twoje publikacje będą komentowane, udostępniane – miej pewność, że dzielisz się wartościową wiedzą, a Twoje publikacje czy komentarze nie narażą na szwank Twojego pracodawcy.  

Jeżeli reprezentujesz dział marketingu i myślisz o wdrożeniu programu Social Selling na LinkedIn pomyśl o wsparciu firmy zewnętrznej, która pomoże napisać strategię i zaplanować działania. Nie zapominaj też o tym, by w programie wzięli udział zarówno pracownicy, handlowcy, ale także zarząd firmy. Każdy z nich ma swoją rolę w programie Social Selling na LinkedIn, a ich zaangażowanie może przynieść dużo korzyści Twojej firmie. 

Masz pytania o Social Selling na LinkedIn napisz do nas! 

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 16; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • Business Model Canvas

    Business Model Canvas – czym jest?

    Business Model Canvas jest modelem stworzonym przez Alexandra Osterwaldera, który jest szablonem budowania modelu biznesowego. Jak sam autor wskazuje ma to być prosty, praktyczny oraz możliwy do wdrożenia model strategii. 

    Czytaj dalej
  • strategia

    Strategia marketingowa wczasach VUCA - czy nadal ma sens? 

    Żyjemy w czasach pełnych zmian i w zasadzie tylko to jest pewne. Otoczenie firmy się zmienia, zmienia się też nasz klient. Co więcej, żyjemy szybciej, chodzimy szybciej, mówimy i myślimy szybciej. Jak w takim otoczeniu Twój biznes może działać optymalnie? 

    Czytaj dalej
  • Strategia marketingowa Twojej marki

    Strategia marketingowa - dlaczego jest potrzebna Twojej marce?

    Strategia marketingowa to dokument, który ściśle określa sposób funkcjonowania, rozwoju i komunikacji Twojej marki. Bez jej solidnego opracowania, marka jest jedynie bytem w przestrzeni, po której podąża w drodze do sukcesu. Czy ten sukces osiągnie bez właściwej mapy drogowej, to właśnie stanowi największe wyzwanie.

    Czytaj dalej
  • identyfikacja marki

    Identyfikacja wizualna marki

    Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce można zaufać. To dobry sposób, by się wyróżnić i dać zapamiętać na rynku. Zobacz, które elementy są kluczowe.

    Czytaj dalej