Karol Kowalski Karol Kowalski,

Trendy w marketingu – 8 trendów, które warto śledzić w najbliższym roku.

Co roku marketerzy z agencji i domów mediowych, korporacji oraz marketingowi celebryci prześcigają się w wytypowaniu jakie trendy w marketingu będą obowiązywały w kolejnym roku. Jak będzie to wyglądało w 2020? Postaramy się wskazać te trędy w marketingu, które naszym zdaniem zdominują rynek najbliższych miesięcy. 

Trendy w marketingu

Jak mocno byśmy się nie starali typować trendy w marketingu, tak biznes rozwija się własnymi torami. Często są to jedynie predykcje, jednak wato znać te główne trendy w marketingu i w miarę możliwości dopasować strategię właśnie do nich. Wato w tym celu śledzić naszych zachodnich znajomych. Zarówno w Europie, a przede wszystkim w Stanach. Co by nie mówić USA to jednak kolebka marketingu i zawsze wyprzedają nas o kilka kroków. 

Ponadto, by wyznaczyć trendy w marketingu, ale także w biznesie, niezbędna jest stała obserwacja…ludzi. Dokładnie tak. To ludzie są podstawą do rozwoju trendów. Mimo stale rosnącej popularności technologii w codziennym życiu, to ludzie decydują czy te technologie w życie wdrożyć i czy z nich korzystać.

Postaramy się wytypować te trendy w marketingu, na które stawimy w BUZZcenter.

1. Employer Branding jako trend w marketingu i budowy wizerunku firmy

Budowanie wizerunku marki pracodawcy, to trend w marketingu jaki obserwujemy już od trzech lat. Początkowo działania prowadzone jedynie przez działy HR, szybko stały się na tyle popularne, jak również niezbędne w firmach, że zaangażowano w nie także marketerów. Ten trend jest mocno powiązany z rynkiem pracownika, wejściem na rynek pracy młodszych pokoleń, ale też powracającym do łask pokoleniem Silver Tsunami. Firmy cały czas muszą prześcigać się między sobą, by zaoferować lepsze warunki pracy, także te poza płacowe. Owocowe środy czy prywatna opieka medyczna nie wystarczą, chociażby dlatego że młode pokolenia szukają pracodawcy mądrego i odpowiedzialnego społecznie. Co za tym idzie niezbędne jest zweryfikowanie i wytypowanie potencjalnych pracowników i dopasowanie swoich działań wizerunkowych tak, by pokazać wartości. Mówi się powoli o powracającym rynku pracodawcy, jednak naszym zdaniem potrzeba rozwoju programów EB i budowania odpowiedzialnych pracodawców w naszym kraju to mocny trend w marketingu na kolejne kilka lat. 

2. Employer Advocacy wspiera budowę wizerunku 

Mając już dobry wizerunek jako pracodawca co zrobić, by pracownik był częścią sukcesu marki? Tendencja do zmian pracy nadal jest na rynku częsta, zwłaszcza wśród milenialsów. Firmy by pozyskać wartościowych pracowników oraz klientów potrzebują głosu z wewnątrz. Programy EA, czyli takie gdzie pracownik jest wizytówką firmy, rosną na znaczeniu. Firmy, które wykorzystują swoich pracowników jako tzw. słupy ogłoszeniowe między innymi w social mediach będą traciły coraz więcej. Te zaś firmy, które wykorzystają EA jako trend w marketingu zyskają. Jednak do tego potrzebne jest podejście z głową, strategia i plan. I tu znów marketerzy potrzebni od zaraz. Coraz większą popularność do wdrażania pracowniczych programów adwokackich zyskuje LinkedIn, o czym za chwilę. Sukces EA to przede wszystkim otwartość, wiarygodność oraz zaangażowanie. 

3. LinkedIn.com

W BUZZcenter jesteśmy orędownikami portalu biznesowego LinkedIn i uważamy, że to jeden z czołowych trendów w marketingu najbliższych lat. Zyskuje na popularności z dnia na dzień, a tylko w Polsce ma już ponad 3 miliony użytkowników, ich ilość wzrasta z codziennie. Dlaczego LinkedIn?

To portal skupiający ludzi biznesu, na którym nie ma miejsca na zdjęcia z wakacji, zdjęcia potraw z #foodporn czy fotografie kotków. Tu stawiamy na wiedzę i eksperckość. To świetne miejsce na budowanie marki osobistej (przeczytaj buzzcenter.pl/marka-osobista-na-linkedin/).

Do niedawna znany jedynie w branży HR, skupiał ludzi który chcieli zmienić pracę. Teraz to miejsce wymiany wiedzy, dający możliwość zaawansowanego networkingu wśród osób o podobnych profilach zawodowych o naszych.

Na LinkedIn można znaleźć klientów! Tak, to kolejny trend w marketingu, czyli social selling. Jeśli działasz z głową, a twoim celem jest zbudowanie relacji, a nie akwizycja, to LinkedIn jest miejscem dla Ciebie. 

LinkedIn dla firm to także kolejne możliwości budowania maki (również marki pracodawcy), zdobywania klientów i budowania swojej pozycji na rynku. 

4. Wszechobecny Mar Tech

Ten trend w marketingu obserwujemy również parę dobrych lat. Marketerzy na całym świecie coraz bardziej świadomie wykorzystują zarówno automatyzację marketingu, jak i nowe technologie. Technologia jaka pojawia się na rynku ma ogromne znaczenie, zarówno by nadążać za konkurencją jak również pokazać swoje możliwości, innowacyjne podejście i wyróżnić się na rynku. O transformacji cyfrowej w firmach mówi się od ponad pięciu lat, natomiast dla wielu organizacji jest to nadal duże wyzwanie.

Osobiście znam firmy (dodam, że są to ogromne firmy i znane międzynarodowe marki), które np. rozwiązania typu CRM wdrażają dopiero teraz. O czym to świadczy? Czy takie narzędzia do tej pory nie były im potrzebne? Może nie wiedzieli jak je wykorzystać lub nie mieli odpowiednio przeszkolonych ludzi? Odpowiedzi na te pytania jest wiele, co nie zmienia faktu, że może nas wszystkich zaskoczyć, ile w temacie transformacji cyfrowych jeszcze przed nami.  Wiemy jednak, że konsumenci i klienci są coraz bardziej świadomi, ich potrzeby rosną, a kluczem do sukcesu rynkowego jest zadowolenie klienta. 

5. Strategia kluczem do sukcesu 

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, czy stratega jest typowym trendem w marketingu, natomiast uznaliśmy, że warto o tym napisać. Niestety, musimy przyznać, że nadal znacząca liczba firm nie ma opracowanej strategii, nie wspominając, że te które mają nie mają jej sformalizowanej. To dobry czas, by wspomnieć, że mając opracowaną, spisaną i przemyślaną strategie, którą podzielicie się z pracownikami firmy wasze szanse na sukces rynkowy znacznie wzrosną. Dlaczego? Dzięki strategii firma wie, dokąd zmierza i może kontrolować realizację planu. Mając sformalizowaną strategię przywódcy firmy mają pełną świadomość swoich działań i tego jak powinni postępować. Rzadziej ulegają zbędnym ryzykom i wiedzą, jak pokierować swoim zespołem. Podajemy strategię jako trend w marketingu licząc, że marketerzy w 2020 będą mieli realny wpływ na jej powstanie. 

6. Eko i zdrowie na co dzień

Tredy w marketingu to nic innego jak bieżące (lub zbliżające się) potrzeby i oczekiwania konsumentów. Ostatnie miesiące to rosnący w siłę temat ekologii i dbałości o środowisko naturalne, zwłaszcza wśród coraz młodszego pokolenia. Ten trend zauważalny jest już w wielu sferach życia, w tym w marketingu. Zmiana opakowań produktów, kampanie i akcje proekologiczne, to tylko niektóre z przykładów.

Marketing Eko (Green Marketing) to taki trend, który zdecydowanie będzie w kolejnych latach rósł w siłę, warto zatem śledzić takie firmy jak Ikea, które już teraz wiedza jak z niego korzystać. 

7. Ekspercki content marketing

Media i wydawcy na całym świecie od lat borykają się z dużym problemem jakim są fake newsy, ale również coraz mniejszym zainteresowaniem ze strony czytelników. Już od kilku lat z pomocą przychodzi content marketing. Dlaczego? Ponieważ odbiorcy nastawieni są na odbiór treści, ale jedynie tych użytecznych. Królują zatem wszelkiej maści poradniki, eksperckie artykuły i podpowiedzi. To duża szansa, na to, by to firmy bezpośrednio stawały się ekspertem i dzieliły się swoją wiedzą. Żeby osiągnąć sukces w temacie CM warto przytoczyć algorytm E-A-T, czyli 

wiedza (Expertise), 

autorytet (Authoritativeness), 

wiarygodność (Trustworthiness). 

Planując budowę strategii content marketingowej warto o nim pamiętać ponieważ ma wpływ chociażby na sito jakim jest Google. 

8. Konsumenci wybierają autentyczność  – kluczowy trend w marketingu 2020

Na rynek pracy wchodzą coraz młodsze pokolenia, które wychowała się na internetowym ekshibicjonizmie. Ich siła nabywcza rośnie, a ich preferencje oraz podejście do życia jest inne niż np. Millenialsów. Zależy im na prawdzie, otoczeni od urodzenia fake newsami liczą na autentyczność, również ze strony marek. Ważne jest by przekaz był jasny i prawdziwy. W dobie wszechobecnego internetu bardzo łatwo o to by prawda szybko wypłynęła na wierzch. Pełna transparentność będzie jedną z większych wartości jakie mogą reprezentować marki. Ze względu na specyficzne potrzeby kolejnych pokoleń nabywców tylko firmy, które postawią na prawdę w swoim przekazie mają szansę na osiągnięcie celu. 

Trendy w marketingu to temat bardzo obszerny. Każdy z nas, w zależności od swojej pracy, powinien wytypować własne te, które najbliższe jego działalności. Przedstawione powyżej trendy w marketingu na 2020 pokazują obszary, którymi my zajmujemy się w BUZZcenter. 

Planując działania marketingowe warto regularnie śledzić jakie obowiązują trendy i włączać je w swoje działania. Jednak co ważniejsze warto te trendy wyprzedzać i samodzielnie typować co się wydarzy w najbliższym czasie.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 8; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • Business Model Canvas

    Business Model Canvas – czym jest?

    Business Model Canvas jest modelem stworzonym przez Alexandra Osterwaldera, który jest szablonem budowania modelu biznesowego. Jak sam autor wskazuje ma to być prosty, praktyczny oraz możliwy do wdrożenia model strategii. 

    Czytaj dalej
  • strategia

    Strategia marketingowa wczasach VUCA - czy nadal ma sens? 

    Żyjemy w czasach pełnych zmian i w zasadzie tylko to jest pewne. Otoczenie firmy się zmienia, zmienia się też nasz klient. Co więcej, żyjemy szybciej, chodzimy szybciej, mówimy i myślimy szybciej. Jak w takim otoczeniu Twój biznes może działać optymalnie? 

    Czytaj dalej
  • Strategia marketingowa Twojej marki

    Strategia marketingowa - dlaczego jest potrzebna Twojej marce?

    Strategia marketingowa to dokument, który ściśle określa sposób funkcjonowania, rozwoju i komunikacji Twojej marki. Bez jej solidnego opracowania, marka jest jedynie bytem w przestrzeni, po której podąża w drodze do sukcesu. Czy ten sukces osiągnie bez właściwej mapy drogowej, to właśnie stanowi największe wyzwanie.

    Czytaj dalej
  • identyfikacja marki

    Identyfikacja wizualna marki

    Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce można zaufać. To dobry sposób, by się wyróżnić i dać zapamiętać na rynku. Zobacz, które elementy są kluczowe.

    Czytaj dalej