Karol Kowalski Karol Kowalski,

Konto na LinkedIn – jak je uzupełnić? Dołącz do największej społeczności biznesowej w 5 prostych krokach.

Słyszałeś o portalu biznesowym LinkedIn, ale jeszcze nie masz na nim profilu? Nie zwlekaj i załóż swoje konto na LinkedIn. To największa społeczność ludzi pracy na świecie.

Jak założyć konto osobiste na LinkedIn

Ilość użytkowników portalu LinkedIn stale rośnie, zarówno ilość kont osobistych jak i firmowych. Obecnie sieć liczy:

  • 660 mln użytkowników na świecie
  • Portal działa w 24 językach w 200 krajach
  • 70% użytkowników jest spoza USA
  • A konta firmowe prowadzi już na LinkedIn ponad 30 milionów firm

*źródło https://news.linkedin.com/about-us#statistics

LinkedIn by country
źródło: LinkedIn, LinkedIn by country

Co do naszego kraju, to z danych z września 2019 użytkowników było już blisko 2,8 miliona, co stanowi 14,9% pracującej populacji. 

*źródło: https://nextbusinessacademy.nl/en/2019/08/30/linkedin-statistics-and-data-for-poland-2019/

Wskaźniki robią wrażenie. Czy masz już swój profil? Jeśli nie, to sprawdź, jak go założyć, by był efektywny. Jeżeli już masz swój profil, to ten krótki poradnik może być pomocny przy odświeżeniu Twojego konta.

Krok 1. Od czego zacząć zakładając konto na LinkedIn?

Założenie konta na LinkedIn to z pozoru prozaiczna sprawa, ale jaki adres email wybrać? Dużo osób decyzje się na założenie konta na adres firmowy. My tego nie polecamy, ponieważ konto zakłada się raz, a jedynie przy zmianie pracy się je uaktualnia. Powiązanie konta z adresem email firmowym może więc nie być najlepszym rozwiązaniem. 

Sam adres w trakcie użytkowania portalu można zmienić, jednak w razie nagłego odcięcia od firmowej poczty jego aktualizacja może być utrudniona.

Krok 2. Załóż swoje konto na LinkedIn 

Jeśli zdecydowałeś się na założenie konta osobistego na LinkedIn wejdź na stronę www.linkedin.com (lub pl) i wybierz opcję „dołącz teraz”.

Na tym etapie wprowadź swój adres email oraz wybierz hasło. Postępuj według instrukcji, wprowadź imię i nazwisko, a następnie dane dotyczące Twojej lokalizacji. 

Możesz zdecydować się na podanie lokalizacji według miejsca zamieszkania, ale również są inne techniki. Jeżeli prowadzisz biznes, a Twoi kontrahencki są np. z Belgii warto przemyśleć opcje podania tamtejszej lokalizacji. Dlaczego? Wpływa to na pozycjonowanie Twojego profilu w wyszukiwarce. Myślisz, że social media nie mają na ro wpływu? Nic bardziej mylnego, ponieważ po wpisaniu w wyszukiwarce twojego imienia i nazwiskach LinkedIn oraz Facebook to zwykle pierwsze pozycje. Pamiętaj o tym i nie zmarnuj okazji, by ktoś kto Cię wyszuka miał już od początku dobrą opinie o Twojej osobie. 

Na koniec zakładania profilu osobistego na LinkedIn wprowadź również aktualne stanowisko oraz firmę, w której pracujesz. Te dane będzie można później zmienić, ale sam portalu już teraz podpowie Ci, ile osób z Twojej organizacji już do portalu dołączyło. Na samym końcu LinkedIn poprosi Cię o autoryzację założenia konta kodem PIN. Podczas użytkowania profilu, np. przy logowaniu z innych urządzeń może ponowić tą prośbę, dlatego dbaj również o stały dostęp do swojej skrzynki pocztowej. 

Gratulacje! Dołączyłeś właśnie do społeczności LinkedIn, a Twój profil jest gotowy. 

Krok 3. Uzupełnij swój profil.

Założenie samego profilu osobistego nie jest trudne i zajmuje zaledwie 2 minuty, jednak przed Tobą jeszcze uzupełnienie profilu na LinkedIn. Portal jest tak zaprojektowany, by bez większego problemu przeprowadzić Cię przez ten proces, a na każdym kroku podpowie co teraz robić i na jakim etapie uzupełnienia profilu na LinkedIn jesteś. 

Polecam rozpocząć od uzupełniania zdjęcia, nagłówka i podstawowych danych. Na stronie głównej kliknij w swój nowoutworzony profil i rozpocznij uzupełnianie. 

Warto na tym etapie wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. LinkedIn to portal biznesowy, służy głównie do budowania i utrzymania relacji biznesowych (nie tylko do szukania pracy). Pamiętaj, by wszystkie dane, począwszy od Twojego imienia i nazwiska (używaj pełnej formy, bez zdrobnień typu Karolcia K.). Pisz prawdę, używaj poprawnej i eleganckiej formy językowej, unikaj błędów. Śmieszne i proste? Niestety nawet LinkedIn pełen jest podstawowych błędów 

Zdjęcie profilowe

Zachęcamy naszych klientów, by zainwestowali w profesjonalne zdjęcie biznesowe. Sam LinkedIn zachęca by było to jedynie takie, które Cię przedstawia, jednak widok Pana Prezesa na zdjęciu z wędką robi odwrotną pracę do zamierzonej. Możesz wybrać zdjęcie wykonane w domu, jednak pamiętaj, by był one dobrej jakości, pokazywało Twoją twarz i było np. z ostatniej imprezy firmowej. Proste i schludne – to może być przesłanie na zdjęcie profilowe.  Unikaj zdjęć sprzed 10 lat. Postaw na coś eleganckiego, a jeśli możesz sobie na to pozwolić – zainwestuj w sesje zdjęciową, to koszt 300-500 złotych, a przyda się nie tylko do LinkedIn. 

Zdjęcie w tle 

To zdjęcie możemy wykorzystać na wiele sposobów. Aktualny wymiar grafiki to 1584×396 i max. 4MB. Dużo i mało, dlatego warto wykorzystać to miejsce. LinkedIn sam podpowiada grafiki ze swojej bazy jednak pamiętając o zasadzie wyróżnij się, warto przygotować własną grafikę. Możesz poszukać zdjęcia w darmowych bazach fotografii lub skorzysta np. z Canva. Kilka odpowiedzi znajdziesz w artykule Marketing z niskim budżetem. 

Jaką grafikę wybrać: 

  • Jeśli pracujesz w korporacji, zajmujesz się biznesem, reprezentujesz firmę i tak właśnie chcesz by Twój profil był odbierany, skorzystaj ze zdjęć korporacyjnych i wizerunkowych Twojej firmy. Możliwe, że dział HR lub marketingu ma takie zdjęcia gotowe, przygotowane do konkretnych kampanii. Zapytaj. 
  • Jeśli prowadzisz własny biznes to grafikę możesz wykorzystać na dodatkową reklamę swoich usług, ale pamiętaj by zrobić to subtelnie i estetycznie. Nie wypisuj na tym małym banerku wszystkich usług jakie oferujesz. 
  • Jeśli jesteś freelancerem specjalizującym się np. w strategii social media – pokarz to formie graficznej.
  • Jesteś architektem wnętrz – zaprezentuj swoją pracę. 

Możliwości jest wiele, ważne jednak byś na początku przemyślał swoją strategię jak chcesz być postrzegany na LinkedIn i nie tylko. Kim jesteś Jakie masz cele? 

Nagłówek

LinkedIn automatycznie wprowadza nazwę ostatniego stanowiska, możesz jednak ustawić to sam. Do wykorzystania masz 120 znaków, którymi możesz opisać doświadczenie dużo lepiej niż kolejnym stanowiskiem. Pamiętaj o słowach kluczowych. Wyróżnij się. Sam oceń co brzmi lepiej: Marketing Manager w firmie X czy hasłowo: Ekspert w obarze Marketing | Komunikacja | Public Relations? Nie zaszkodzi dodanie branży w jakiej pracujesz. 

Pamiętaj wyróżnij się, znajdź te wyjątkowe drobne elementy, którymi odróżnisz się od innych osób robiących podobne rzeczy do ciebie. 

Personal statement

Podsumowanie zawodowe, opis działalności, to czym chcesz się pochwalić. Masz na to aż 2000 znaków, a znajduje się na samej górze, tak więc będzie to jedna z pierwszych rzeczy, na które potencjalny pracodawca lub klient zwróci uwagę. Często to właśnie podsumowanie zawodowe dobrze lub źle napisane powoduje, czy możesz liczyć na kontakt np. od rekrutera. 

Personal URL

Kolejny krok, który poprawi Twój wizerunek i uatrakcyjni konto na LinkedIn to spersonalizowany link. Ustaw Twój osobisty URL, który możesz później zamieścić na wizytówce czy w CV. 

Tak powinien wyglądać prawidłowy link:

https://www.linkedin.com/in/imie-nazwisko

Coraz częściej nawet w formularzach rekrutacyjnych proszę o podanie linku do profilu LinkedIn. Zobacz co wygląda lepiej:

https://www.linkedin.com/in/karol-testowy-1036b819a/ czy https://www.linkedin.com/in/Karol.Testowy

Będąc w ustawieniach profilu możesz też ustawić swoje podstawowe dane widoczności, np. czy pokazujesz pełne doświadczenie czy tylko wybrane elementy.  

Doświadczenie

Tu po raz kolejny wracamy do strategii obecności na portalu LinkedIn. Czy szukasz pracy, rozwijasz własny biznes, a może budujesz markę osobistą? Wszystkie elementy doświadczenia powinny być mocno powiązane z tym co chcesz osiągnąć poprzez bycie na LinkedIn. Pierwsza zasada, nawet jeżeli aktywnie szukasz pracy, to nie wprowadzaj tu 100% danych z Twojego CV. Zainteresuj odbiorcę, pokaż w czym jesteś dobry, jakie są Twoje sukcesy. Wykorzystaj też możliwość zamieszczania linków, p. do strony Twojego projektu, referencji. Prowadzisz biznes i szukasz klientów? Przedstaw portfolio na zasadzie case study czy prezentacja sukcesu 

Umiejętności

Pokaż swoim potencjalnym partnerom zawodowym w czym jesteś dobry. Wybierz umiejętności, które są prawdziwe, które inni mogą potwierdzić oraz takie, które mają wpływ na Twoją karierę zawodową. Uzupełnienie umiejętności poprawi wiarygodność Twojego profilu. Dodaj do 50 umiejętności jakie posiadasz i uwiarygodnij się. Poproś też o potwierdzenie przez współpracowników, przełożonego, byłych pracodawców i również klientów.

Referencje

Niezależnie czy stawiasz na pracę w firmie czy prowadzisz własny biznes referencje są niezbędnym elementem, by potwierdzić co robisz i jaki jesteś. Regularnie proś o referencje, ale również sam ich udzielaj. Linki do referencji na LinkedIn możesz również zamieścić na swojej stronie www lub wysłać je rekruterom.  

Co jeszcze?

Konto na LinkedIn w wersji podstawowej jest uzupełnione. Możesz jednak zdecydować się na dodanie dodatkowych elementów z Twoimi osiągnięciami. W końcu trzeba się chwalić.  

Masz możliwość dodatkowego pokazania swoich wartości, pasji i zainteresowań. Daj się lepiej poznać swoim odbiorcom. Skorzystaj z funkcji „dodaj części w profilu” i wybierz opcje z kategorii osiągnięć takich jak publikacje, patenty, kursy, projekty, wyróżnienia i nagrody, wyniki tekstów, języki, organizacje. Wykorzystaj to miejsce i zaprezentuj siebie i swój potencjał. 

Pamiętaj, że dobry profil na LinkedIn życie. Dbaj o niego, uzupełniaj informacje, dodawaj aktualności. 

Krok 4. Ożyw swoje konto na LinkedIn i zacznij aktywnie działać. 

Mając w pełni uzupełnione konto na LinkedIn, Twoja digitalowa wizytówka jest gotowa. Zacznij więc budować swoją sieć. Pobaw się nieco jak w grze Simsy i zbuduj swój świat. Pomysłów na budowanie sieci kontaktów jest wiele. W artkule Zaczynamy działać, czyli o skutecznym zapraszaniu do kontaktów, czyli LinkedIn social selling część II piszemy o różnych możliwościach rozszerzania swojej sieci.

Zapraszaj sam, ale również odpowiadaj na zaproszenia innych. Skup się na prostej zasadzie, by nie kolekcjonować kontaktów, a jedynie skupić się na tych wartościowych – daje to zdecydowanie lepsze rezultaty, a Twoje publikacje też dzięki temu trafią do odpowiednich odbiorców. 

Polecam regularnie przeglądać podpowiedzi osób do zaproszenia jakie sugeruje LinkedIn, ale też aktywnie wyszkiwać potencjalnych partnerów, współpracowników czy nawet rekruterów Jednak ważna zasada: zapraszaj z notatką i krótką informacją dlaczego zapraszasz daną osobę. 

By zwiększyć szansę na pozyskanie nowego kontaktu zachęcamy by:

  • Wejść na profil danej osoby
  • Przejrzeć go i zastanowić się jakie macie „punkty styku”
  • Zapraszając taką osobę kliknijcie w „nawiąż kontakt” i wybierzcie opcje „dodaj notatkę”

Krok 5. Profesjonalne konto na LinkedIn – analizuj swoje wyniki

Na koniec kilka słów o wynikach. Przemyśl swoją strategie. Na czym zależy Ci i dlaczego budujesz swoje konto na LinkedIn. Wyznacz sobie cele, np. zbudowanie sieci kontaktów przedstawicieli handlowych z branży automotive. To konkretny cel dla osoby, której zależy na dotarciu do konkretnej grupy docelowej. Będziesz prowadzić dla tych osób blog o sztuce sprzedaży aut? To właśnie Twoi odbiorcy.

Mierz efekty swojej pracy, ile czasu poświęcasz na aktywność na LinkedIn i co z tego wynika. Możesz też założyć sobie konkretne cele jak:

Znajdę pracę do końca marca 2020 – skup się na pokazaniu swoich kompetencji i budowaniu relacji z rekruterami

Poszukiwanie klientów dla firmy sprzedającej gadżety reklamowe – buduj relacje z szefami marketingu i zakupów.

Pamiętaj, ustal cel, załóż konkretne efekty jakie chcesz osiągać. Przemyśl swoją strategię i na koniec najważniejsze. Zdecydowałeś się być na LinkedIn, zadbaj o swój profil, publikuj wartościowe treści, zadbaj by profil był aktualny. Wykorzystaj moc LinkedIn do osiągnięcia swoich założonych celów i zbuduje idealne konto na LinkedIn.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 19; średnia: 4,79)

Przeczytaj również

  • Business Model Canvas

    Business Model Canvas – czym jest?

    Business Model Canvas jest modelem stworzonym przez Alexandra Osterwaldera, który jest szablonem budowania modelu biznesowego. Jak sam autor wskazuje ma to być prosty, praktyczny oraz możliwy do wdrożenia model strategii. 

    Czytaj dalej
  • strategia

    Strategia marketingowa wczasach VUCA - czy nadal ma sens? 

    Żyjemy w czasach pełnych zmian i w zasadzie tylko to jest pewne. Otoczenie firmy się zmienia, zmienia się też nasz klient. Co więcej, żyjemy szybciej, chodzimy szybciej, mówimy i myślimy szybciej. Jak w takim otoczeniu Twój biznes może działać optymalnie? 

    Czytaj dalej
  • Strategia marketingowa Twojej marki

    Strategia marketingowa - dlaczego jest potrzebna Twojej marce?

    Strategia marketingowa to dokument, który ściśle określa sposób funkcjonowania, rozwoju i komunikacji Twojej marki. Bez jej solidnego opracowania, marka jest jedynie bytem w przestrzeni, po której podąża w drodze do sukcesu. Czy ten sukces osiągnie bez właściwej mapy drogowej, to właśnie stanowi największe wyzwanie.

    Czytaj dalej
  • identyfikacja marki

    Identyfikacja wizualna marki

    Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce można zaufać. To dobry sposób, by się wyróżnić i dać zapamiętać na rynku. Zobacz, które elementy są kluczowe.

    Czytaj dalej