Kamila Kierzek Kamila Kierzek-Mechło,

Badania marketingowe w biznesie – badania CAWI

Rozwój biznesu wymaga od przedsiębiorców bardzo dobrej znajomości rynku, produktów, ale przede wszystkim znajomości potrzeb klienta. To on jest kluczowy w całym procesie sprzedaży, a idealne prowadzenie firmy polega zbudowaniu oferty tak, by odpowiadała ona na oczekiwania Klientów. Badania marketingowe w biznesie są jednym z najlepszym sposobów, by to osiągnąć.

Badania marketingowe w biznesie

Badania marketingowe w biznesie – na czym polegają?

Głównym celem realizowanych badań marketingowych jest zbieranie, przetwarzanie oraz analizowanie danych, a następnie ich interpretacja i wyciąganie wniosków. To właśnie na podstawie wniosków z badań przedsiębiorstwa mogą podejmować świadome decyzje biznesowe.

Badania prowadzone są w sposób usystematyzowany, dzięki czemu zbieranie danych jest obiektywne.

Badania marketingowe w biznesie – podział

Główny podział badań marketingowych to badania ilościowe oraz jakościowe., gdzie badania ilościowe odpowiadają na pytania typu

  • Kto
  • Jak często
  • Ile

A zadawane pytania są zamknięte.

Natomiast badania jakościowe rozszerzają te pytania i dostarczają wiedzy na temat tego

  • Dlaczego
  • Jak
  • Po co
  • Z jakiego powodu

Badania marketingowe w biznesie wykonywane są zarówno w obszarze analizy usługi, produkty jak i serwisu. Właściwy dobór technik badawczy i odpowiednie sformułowanie pytań pozwalają na uzyskanie wartościowych danych do dalszej pracy.

Badania marketingowe w biznesie – badania CAWI

Jedną z najpopularniejszych metod badawczych są badania CAWI, czyli wspomagane komputerowo wywiady ankietowe, rozsyłane do respondentów za pomocą konkretnej strony WWW. To metoda, która pozwala zbierać dane ilościowe, za pośrednictwem popularnej ankiety internetowej. Respondent samodzielnie udziela odpowiedzi na pytania, które zamieszczone są np. na panelu badawczym lub poprzez narzędzie do realizacji ankiet, np. Webankieta.

Badania poprzez ankietę cieszą się dużą popularnością wśród firm i są powszechną formą zbierania danych w badaniach rynku i opinii.

Badania CAWI – zastosowanie

Wiele firm nie bada swoich klientów, przez co nie wie jakie są ich oczekiwania, gdyż nie znają możliwości, metody czy zalet prowadzenia badań marketingowych.

Badania marketingowe poprzez opracowanie ankiety można użyć m.in. do badania potrzeb

  • Klientów
  • Pracowników
  • kontrahentów 

Przykładowo badanie ankietowe można przeprowadzić pod koniec roku wśród grupy dystrybutorów produktów, by zapytać ich o ocenę dotychczasowych działań i oczekiwania w zakresie wsparcia realizacji działań marketingu i sprzedaży na kolejny rok. Opracowane pytania badawcze ustawiane są w narzędziu do ankiet, które w intuicyjny sposób pozwoli na jej realizację. Następnie link z ankietą rozsyłany jest do wybranej grupy respondentów, w tym przypadku do bazy klientów. Zebrane wyniki pozwolą na obiektywną ocenę przeprowadzonych działań i zebranie rekomendacji do planów.

Badania marketingowe w biznesie – czy można zrealizować badania samodzielnie?

Wbrew przyjętej opinii badania marketingowe nie musza być drogie. W celu profesjonalnego przeprowadzenia badań warto skontaktować się z firmą badawczą. Jednak, jeśli budżet firmy nie pozwala na to lub w zespole są osoby, które mają wiedzę dotyczącą badań takie badanie można wykonać samodzielnie, obniżając tym samym koszty realizacji.

Samodzielna realizacja badania ankietowego jest prosta i możliwa do zrealizowania bez wsparcia np. działu IT.  W pierwszej kolejności należy opracować cel badania, czyli na czym zależy nam, jakie dane chcemy uzyskać.

Następnie warto opracować pytania badawcze np. w pliku Word, by raz jeszcze przeanalizować je oraz ewentualne zależności. Należy zastanowić się na tym etapie czy dane pytanie powinno być otwarte, zamknięte lub czy warto wskazać kafeterię odpowiedzi.

Następnie należy ustawić kwestionariusz, wykonać test i wygenerować link. Dystrybucja badania może być zrealizowana np. drogą mailową lub przez CRM do bazy naszych klientów. W zaproszeniu do badania należy określić

  • Cel badania
  • Czas jaki prosimy, by nam poświęcić
  • Do kiedy ankieta będzie dostępna

Dobrą praktyką jest także by zapewnić respondentów o poufności i danych czy celu w jakim będziemy je przetwarzane.

Samodzielna realizacja badań CAWI, czyli ankiet online, to świetne rozwiązanie w projektach, gdzie liczy się czas oraz budżet. W BUZZcenter w procesie opracowania projektów strategicznych zawsze opieramy się na danych, zebranych między innymi poprzez badania ankietowe. Chętnie korzystamy z zewnętrznych narzędzi jak Webankieta.

Pod tym linkiem możesz założyć bezpłatne konto i przetestować, jak działa narzędzie.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 4; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • AI dla Managerów

    AI dla managerów. Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie

    AI dla managerów jako nowy trend rozwoju firm. W obecnych czasach, kiedy cyfryzacja i praca na danych odgrywają coraz większą rolę, programy oparte na sztucznej inteligencji, stają się nieocenionym wsparciem dla rozwoju firm i podnoszenia ich efektywności operacyjnej. Stosowanie narzędzi AI, przykładowo ChatGPT, pozwala przedsiębiorstwom zdobyć przewagę nad konkurencją dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i usprawnieniu procesów zarządzania.

    Czytaj dalej
  • Midjourney v6 – wyczekiwana nowa wersja jest już dostępna

    Wersja 6 Midjourney wprowadza kilka kluczowych ulepszeń, w tym wyższą rozdzielczość obrazów (2048x2048 pikseli), lepsze przetwarzanie języka naturalnego dla bardziej dokładnych i realistycznych obrazów, większą kontrolę nad wariantami obrazów, ulepszone generowanie rąk, możliwość tworzenia modeli 3D i filmów z tekstu.

    Czytaj dalej
  • ISO 42001 w AI

    ISO 42001 w AI

    Nowe wytyczne dla firm korzystających z AI w oparciu o normę ISO. Zapoznaj się z rekomendacjami, by dowiedzieć się jak wdrożyć je w swoim biznesie.

    Czytaj dalej
  • Marketing dla małych przedsiębiorstw

    Marketing dla małych przedsiębiorstw. Przewodnik do wzrostu biznesu

    Marketing dla małych przedsiębiorstw to nie tylko reklama, ale także badania rynku, relacje z klientami, sprzedaż i wiele innych elementów. Zapoznaj się z pierwszą częśćią poradnika dla małych biznesów.

    Czytaj dalej