Kamila Kierzek Kamila Kierzek-Mechło,

Jak prawidłowo budować sieć kontaktów na LinkedIn?

LinkedIn to potężne narzędzie do nawiązywania i budowania relacji zawodowych. W jedynym miejscu masz dostęp do 5,5 miliona użytkowników w Polsce, a na świecie już do ponad 900 milionów osób, w ponad 200 krajach. Brzmi imponująco! Zadbaj więc, by trafić do właściwych osób.  

sieć kontaktów LinkedIn

Rozpoczynając swoją przygodę na LinkedIn w pierwszy kroku warto rozpocząć od zbudowania profilu osobistego. Puste lub nieaktualne dane wcale nie zachęcają, by dołączyć do Twojej sieci. Kiedy profil jest już uzupełniony zacznij budować swoją sieć kontaktów na LinkedIn.

Sieć kontaktów na LinkedIn – zacznij od określenia grupy docelowej

Zanim zaczniesz budować sieć na LinkedIn, zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć i z kim chcesz nawiązać relacje. Czy zależy Ci na zbudowaniu wizerunku eksperta i będziesz komunikować się do swojej branży. A może szukasz Klientów. Ustal z kim chcesz nawiązać relacje, a następnie ją poznaj. Musisz dobrze znać swoją grupę docelową, aby wiedzieć, jakie tematy poruszać, jakie problemy rozwiązywać, czy jakie cele mają osoby, z którymi chcesz nawiązać kontakt. Jak to zrobić?

Opracuj szczegółowe opisy grupy docelowej

Tworzenie jak najbardziej szczegółowych opisów grupy docelowej może pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i stworzyć silną markę. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jakie tematy poruszać w zaproszeniach na LinkedIn i wiadomościach prosprzedażowych, poznasz godziny, o których najlepiej wysyłać zaproszenia i o których publikować posty, oraz będziesz łatwiej wyszukiwać kontakty na LinkedIn. Pamiętaj, że często podawane jako popularne godziny publikacji (tzw. złote godziny social media) wcale nie musza być czasem, w którym Twój Klient jest aktywny.

Żeby to zrobić najlepsze są badania marketingowe i pytania dotyczące konsumpcji mediów. Jednak w wielu przypadkach nie ma takiej możliwości. Możesz więc przeanalizować np. jak Twoi odbiorcy zachowują się na stronie WWW, w jakich godzinach i z jakich urządzeń najczęściej wchodzą na Twoją stronę. Możesz także zrobić testy. Opublikuj kilka ciekawych wpisów o różnych porach. Przeanalizuj jakie zaangażowanie było pod publikacjami i czy to są osoby z Twojej grupy docelowej.   

Rozwijaj sieć kontaków LinkedIn i wyszukuj wartościowe kontakty

Początkowo, kiedy rozwijasz swój profil pewnie korci Cię, by dodać wszystkie „rekomendowane” przez algorytm kontakty lub połączyć się z osobami, które podpowiada Ci zawartość skrzynki. Pamiętaj, że LinkedIn to nie Facebook i nie gromadź tu rodziny i znajomych. Postaw na biznesowe kontakty.

Aktywnie używaj wyszukiwarki LinkedIn, by znaleźć potencjalnych klientów, nawiązać z nimi kontakt, podzielić się wiedzą i ekspertyzą, zbudować relacje, czy poprosić o pomoc.

Wyszukiwanie sieci kontaktów na LinkedIn możesz rozpocząć od wpisania w pole wyszukiwarki np. stanowiska osoby reprezentującą Twoją grupę docelową.

W tej sekcji możesz wpisywać różne słowa kluczowe, takie jak stanowisko, branża, hasło. Wybierz jedną z sugestii na rozwijanie liści i kliknij szukaj.

W przypadku hasła „Marketing Manager” po wybraniu opcji osoba, pojawiało się aż 10 300 000 propozycji. To zdecydowanie za dużo, by wybrać te właściwe osoby. Dlatego w kolejnym kroku doprecyzuj swoje zapytanie.

W sekcji kontakty możesz wybrać poziom kontaktu, czyli

  • 1 – osoby w Twojej sieci
  • 2 – osoby, z którymi masz różne punkty styku
  • 3 – osoby, które nie są w bliskiej sieci Twoich kontaktów

Zacznij od kontaktów z 2. To osoby, z którymi dzielisz znajomych, zainteresowania, doświadczenie itp. Nawiązanie kontaktu i relacji z takimi osobami będzie najlepsze na start.

Lokalizacja – tu możesz wybrać opcję z rozwijanej listy lub wpisać samodzielnie. Wpisz np. miasto lub rejon, który Cię interesuje.

Inna opcja wyszukiwania to obecna firma.

A w ostatniej części, czyli wszystkie filtry, masz dodatkowe bardzo interesujące opcje. Poza wcześniejszymi opcjami możesz wskazać #, który Cię interesuje, branża, stanowisko i inne. Potestuj różne konfiguracje, by znaleźć właściwe osoby.

Możesz także korzystać z wersji płatnej jak Sales Navigator, w której to masz do dyspozycja i szereg dodatkowych funkcji. Jednak w pierwszej fazie budowy swojego profilu postaw na podstawowe i bezpłatne rozwiązania.

Budowa sieci LinkedIn i wysyłka zaproszeń

Największy błąd jaki popełnia wiele osób na LinkedIn budując swoją sieć jest wysyłanie zaproszeń w ciemno. O ile zapraszanie osób, których nie zna się osobiście jest na LinkedIn czymś normalnym, to zapraszanie poprzez kliknięcie „Nawiąż kontakt” jest social mediowym faux pas.

Jak więc zapraszać do sieci kontaktów LinkedIn?

Przygotuj sobie treść „gotowca”, a najlepiej kilka jego wersji w formie „Elevator pitch” czyli prezentacja windowa. Chodzi o to, aby w jak najlepszy sposób przedstawić swoją ofertę (biznes, markę, pomysł) w bardzo krótkim czasie – ok. 30 sekund, czyli tyle, ile przeciętna winda jedzie od parteru na najwyższe piętro. Elevator pitch możesz wykorzystać także jeśli chodzi o LinkedIn i tworzenie zaproszeń do kontaktów.

Na LinkedIn działa to w formie spersonalizowanego zaproszenia do kontaktu, które powinno mieć maksymalnie 300 znaków. Jest to więc tylko krótka notka, w której musisz zawrzeć maksymalnie wiele. Skup się na tym, jak możesz pomóc, pisz o kliencie, a nie o sobie. Określ też jasno cel zaproszenia do kontaktu.

Pamiętaj, że wbrew pozorom 300 znaków to całkiem sporo, ale warto przetestować kilka opcji.

Czy wysyłać gotowe szablony do wszystkich?

Nie! Mimo, że zachęcam Cię, żeby opracować kilka gotowych szablonów, to jeszcze bardziej zachęcam Cię, by je personalizować. Wysyłka dokładnie takiej samej wiadomości typu copy paste może spowodować, że algorytm LinkedIn odbierze Cię za bota. A z tym LinkedIn walczy i nawet blokuje konta, które uzna za zautomatyzowane.

Postaw na personalizację przygotowanego wcześniej szablonu, np.

Dzień dobry Pani Doroto,

Zwróciłam uwagę, że należymy do tej samej grupy absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego. Będzie mi miło, jeżeli przyjmie Pani moje zaproszenie. Chętnie wymienię się doświadczeniami z obszaru marketingu, w którym Pani pracuje.

Serdecznie pozdrawiam

Kamila Kierzek-Mechło

Powyższa treść zaproszenia to 291 znaków ze spacjami 🙂

Inne preteksty do zaproszenia to przykładowo:

  • Praca w tej samej branży
  • Wspólne zainteresowanie
  • Osoba, która odwiedziła Twój profil
  • Masz z nią dużo punktów styku
  • Macie wspólne kontakty

Powodów do zaproszeń może być wiele. Postaw jednak na personalizację i zawsze wysyłaj zaproszenia do kontaktów z treścią. Znacznie zwiększa to wskaźnik przyjmowania zaproszeń.

Po co budować sieć kontaktów na LinkedIn?

Jest wiele powodów, by budować sieć kontaktów. Kilka kluczowych to:

Widoczność

Dajesz się poznać i zauważyć. Publikuj wartościowe treści, komentuj posty innych osób, czy udostępniaj ciekawe artykuły związane z Twoją branżą.

Wiarygodność

Pokazuj się jako profesjonalista dzięki publikacjom i udziałowi w grupach dyskusyjnych. Dziel się swoją wiedzą oraz doświadczeniem, a także uczestnicz w wydarzeniach organizowanych przez LinkedIn.

Zyskowność

Ludzie rekomendują Cię i polecają innym. Jeśli zdobędziesz zaufanie swojej sieci kontaktów, możesz liczyć na rekomendacje, które przekładają się na zyskowność Twojego biznesu.

Szukaj pretekstów do budowania sieci kontaktów na LinkedIn

Ważną rzeczą w nawiązywaniu kontaktów na LinkedIn jest naturalność. Często dostaję pytania o to, jak uprawiać networking na LinkedIn, tak żeby nie wyjść na natręta lub desperata.

LinkedIn podaje nam informacje o osobach, które wyświetliły nasz profil. Wyświetliły i co dalej? Większość z nas utyka w martwym punkcie i zastanawia się, co z tą informacją zrobić. Polecam sprawdzać, kto odwiedzał nasz profil (choćby raz dziennie) i zapraszać do naszej sieci najbardziej interesujące kontakty.

Innym sposobem na powiększenie bazy kontaktów jest zapraszanie kontaktów drugiego stopnia, czyli tych, które polubiły, skomentowały bądź udostępniły nasze treści na LinkedIn. Wystarczy, że klikniesz w liczbę polubień pod swoim postem, dzięki czemu zobaczysz całą listę osób, które zainteresowały się konkretną treścią.

LinkedIn jako narzędzie wspierające zmiany zawodowe

LinkedIn może być skutecznym narzędziem wspierającym Cię w zmianach zawodowych, pozyskiwaniu nowych klientów czy dostawców. Musisz na to jednak pozwolić, czyli rozszerzać swoją sieć kontaktów oraz aktywnie uczestniczyć w życiu platformy.

Budowanie sieci kontaktów to nie tylko wysyłanie zaproszeń, ale także utrzymanie relacji z osobami, które już są w Twojej sieci. Regularnie sprawdzaj ich aktywność na LinkedIn, komentuj ich posty, dziel się wartościowymi treściami, czy gratuluj im awansów czy sukcesów zawodowych. W ten sposób utrzymasz relacje z osobami z sieci oraz zwiększysz swoją widoczność.

Wykorzystaj LinkedIn do promocji swoich osiągnięć

LinkedIn to doskonałe miejsce do promowania swoich osiągnięć zawodowych, publikacji czy udziału w ważnych wydarzeniach branżowych. Dzieląc się swoimi sukcesami, zyskasz większą widoczność wśród swojej sieci kontaktów oraz pokażesz się jako osoba, która rozwija swoją karierę i wartościowy ekspert w swojej dziedzinie.

Wprowadzając powyższe praktyki, będziesz mógł efektywnie budować swoją sieć kontaktów na LinkedIn, co przyczyni się do rozwoju Twojej kariery zawodowej oraz umocnienia Twojej pozycji jako eksperta w branży. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu na LinkedIn jest systematyczność, wartościowe treści oraz autentyczność nawiązywanych relacji.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 1; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • Midjourney v6 – wyczekiwana nowa wersja jest już dostępna

    Wersja 6 Midjourney wprowadza kilka kluczowych ulepszeń, w tym wyższą rozdzielczość obrazów (2048x2048 pikseli), lepsze przetwarzanie języka naturalnego dla bardziej dokładnych i realistycznych obrazów, większą kontrolę nad wariantami obrazów, ulepszone generowanie rąk, możliwość tworzenia modeli 3D i filmów z tekstu.

    Czytaj dalej
  • ISO 42001 w AI

    ISO 42001 w AI

    Nowe wytyczne dla firm korzystających z AI w oparciu o normę ISO. Zapoznaj się z rekomendacjami, by dowiedzieć się jak wdrożyć je w swoim biznesie.

    Czytaj dalej
  • Marketing dla małych przedsiębiorstw

    Marketing dla małych przedsiębiorstw. Przewodnik do wzrostu biznesu

    Marketing dla małych przedsiębiorstw to nie tylko reklama, ale także badania rynku, relacje z klientami, sprzedaż i wiele innych elementów. Zapoznaj się z pierwszą częśćią poradnika dla małych biznesów.

    Czytaj dalej
  • Ile kosztuje ChatGPT?

    Ile kosztuje ChatGPT?

    ChatGPT to zaawansowany model języka opracowany przez OpenAI, który jest zdolny do generowania tekstu o naturalnym tonie i kontekście. Ten model sztucznej inteligencji wykorzystuje uczenie maszynowe, by nauczyć się rozumienia i generowania tekstu na podstawie danych, które otrzymuje. W praktyce, jest to system, który może prowadzić rozmowy z użytkownikami w sposób, który jest niemal identyczny z naturalnym dialogiem między ludźmi.

    Czytaj dalej