Kamila Kierzek-Mechło Kamila Kierzek,

Kilka porad praktycznych na temat networking w biznesie

Niezależnie czy jesteś młodym pracownikiem czy doświadczonym orłem rynku pracy, jedną z podstawowych wartości jaką wnosisz do organizacji są Twoje kontakty biznesowe. Pomoże Ci w tym networking w biznesie.

networking w biznesie

Pozyskiwać je możesz na wiele sposobów, w tym poprzez rekomendacje. Nie bój się udzielać poleceń i o nie prosić. Jednak, żeby robić to sprawnie i autentycznie niezbędna jest sprawdzona i aktywna sieć kontaktów. Jak ją zbudować? O tym słów kilka w naszym tekście – networking w biznesie.

Co to jest networking?

Networking w biznesie to hasło, które w ostatnich miesiącach zyskuje na popularności. W social mediach, ale również w prasie branżowej nie brakuje wydarzeń, oraz grup poświęconych tej tematyce. W świecie biznesu spotkania na śniadania, lunche, czy nawet na lampkę wina po pracy wśród osób z C-level, funkcjonują od dawna, a budowanie swojej siatki kontaktów w obecnym świecie biznesu jest niezbędne. Upraszczajac to dość mocno, to właśnie jest networkign w biznesie. Zarówno pracodawcy jak i my sami, kiedy szukamy kontaktów np. do wykonawców, lubimy bazować na rekomendacji. Odpowiedzią na te potrzeby jest właśnie networking, który dobrze praktykowany nie jest działaniem typu „znajomi królika”. To świadome polecenie osób, co do których jesteśmy pewni. Finalnie podpisujemy się pod tą rekomendacją własnym nazwiskiem czy marką firmy.

Forbes w tekście na ten temat napisał, że networking to umiejętność nawiązywania i podtrzymywania sieci kontaktów, a celem networkingu jest udzielanie sobie wzajemnej pomocy i wsparcia.[1]

Jest to wielce daleka definicja od tej potoczne przyjętej, czyli „wymiana wizytówek”. Oczywiście wymiana kontaktu jest jednym z narzędzi towarzyszącym na co dzień networkingowi, jest sama idea jest znacznie szersza.

Jak aktywnie „uprawiać” networking w biznesie?

Tyle sposobów, ile ludzi, jednak można wyróżnić kilka tych najważniejszyc oraz miejsca na aktywny networking.

Konferencje

Podczas konferencji poznaje się najwięcej nowych osób związanych z branżą, którą reprezentujesz. Zdecydowanie dużo osób na konferencje przychodzi w tym samym celu co Ty. Chcą poznać nowych ludzi, wymienić się doświadczeniami i posłuchać o praktykach zawodowych innych osób. Konferencje mają ten plus, że zwykle w jednym miejscu spotyka się grupa osób o podobnych zainteresowaniach, a to ułatwia przełamywanie lodów i pierwsze rozmowy. Coraz więcej szanujących się firm konferencyjnych wplata sesje networkingowe w agendę wydarzenia lub organizuje „happy hours” po spotkaniu. Idąc na konferencje warto wcześniej przygotować się odpowiednio, czyli przede wszystkim określić cel uczestnictwa i przygotować kilka zdań na swój temat (autoprezentacja). O tym jak czerpać więcej z udziału w konferencjach pisaliśmy w artykule Wykorzystaj potencjał konferencji branżowych.

Szkolenia

W swojej formule bardzo często podobne są do konferencji, jednak idąc na szkolenie głównie skupiamy się na tym, by znaleźć rozwiązanie jakiegoś problemu. Nie bójcie się pytać innych, a przerwy kawowe wykorzystujecie, zamiast na sprawdzanie maila firmowego, na to na rozmowę z innymi. Na maile jeszcze przyjdzie czas. Nie siedźcie w kącie popijając kawę samemu, przełamcie się i zacznijcie rozmowę. Ważne jest również to by słuchać uważnie, a to co mówią inni może być dla Ciebie świetnym pretekstem do nawiązania rozmowy w kuluarach. Może akurat to właśnie Ty znasz odpowiedź na nurtujące pytanie innego uczestnika?

Spotkania klubów

Networking staje się coraz bardziej popularny, a i spotkań jest na rynku coraz więcej. Warto śledzić jakie spotkania są powiązane z branżą, która Cię interesuje. Część wydarzeń jest płatnych i zanim zdecydujesz się na udział, sprawdź grupę odbiorców i program, żeby nie przepłacać. Wybór jest ogromny od małych spotkań śniadaniowych po duże wydarzenia wieczorne. Bądź na bieżąco, śledź swoją branżę.

Idąc na spotkanie klubu nie zapomnij o wizytówkach, czymś do pisania i pozytywnym nastawieniu. Weź również pod uwagę w jakim stylu odbędzie się to spotkanie, jeżeli to wydarzenie, na które prawdopodobne jest, że uczestnicy założą marynarki, bluzę z kapturem zostaw na inne wyjścia. Poza tradycyjną wymianą wizytówek pamiętaj również o nowoczesnych narzędziach zachowania kontaktu do innych uczestników. Z pomocą przyjdą mobilne aplikacje do skanowania wizytówek np. CamCard lub funkcja Znajdź w pobliżu na LinkedIn.

Social media

To kolejne miejsce, gdzie grup networkingowych przybywa z dnia na dzień. Dołącz na Facebooku czy LinkedIn do grupę, które Cię interesują. Pamiętaj tylko, by dołączając do nich przedstawić się i napisać czego szukasz i co Cię interesuje. Zasady poznawania się są zbliżone do tych w realu, ale pamiętaj to co napiszesz w Internecie już tam zostaje.

Networking w biznesie

Jak się przygotować?

Jak na każde spotkanie warto iść przygotowanym i świadomym co nas czeka. Kilka zasad o czym warto wiedzieć wcześniej:

  1. Dowiedz się jak najwięcej o wydarzeniu na które się wybierasz, poczytaj o poprzednich edycjach np. na stronie spotkania lub w social mediach.
  2. Jeśli masz możliwość sprawdzenia listy uczestników, sprawdź kim są potencjalni nowi znajomi (np. wydarzenia na Facebooku pozwalają na sprawdzenie listy zapisanych). Może wśród gości jest akurat ta osoba, z którą chcesz porozmawiać na konkretny temat?
  3. Zastanów się co chcesz osiągnąć poprzez udział w spotkaniu, przemyśl swoje cele i potrzeby.
  4. Przygotuj się również do przedstawienia się. Tu ważna będzie zasada KISS – keep it short and simple, czyli krótko, zwięźle i na temat. Powiedz czym się zajmujesz i czego oczekujesz po tym wydarzeniu.
  5. Na spotkanie zabierz wizytówki i coś do pisania. Nie bój się napisać kilku słów kluczowych na temat nowopoznanej osoby na jego wizytówce, dzięki temu nie wrócisz z garścią kontaktów do osób, których nie pamiętasz.
  6. Zabierz na wydarzenie dobry humor 🙂

Poznaliśmy się i co dalej?

Pamiętaj, że wymiana kontaktów to nie wszystko. Po wydarzeniu poświęć godzinę lub dwie na odszukanie nowych znajomych np. na LinkedIn czy GoldenLine. Możesz wysłać wiadomość bezpośrednio na portalu lub skorzystaj z maila z wizytówki. Podziękuj za chwile spędzone razem. Wartościowym działaniem może być np. wysłanie linku do artykułu czy książki o których rozmywaliście podczas spotkania. Znajdź własny sposób na zachowanie kontaktu po wydarzeniu networkingowym.

Najważniejsze żebyście nie szli na spotkania z założeniem, że znajdziecie nowych partnerów biznesowych. Oczywiście to może się udać, ale przede wszystkim nastawicie się, że to Wy możecie pomóc innym, pamiętając przy tym, że networking w biznesie to nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów, a nie ich kolekcjonowanie.

[1] Źródło: Forbes, https://www.forbes.pl/przywodztwo/czym-jest-networking-to-nie-nie-tylko-wymiana-wizytowek/pgv3w8h

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 19; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • Business Model Canvas

    Business Model Canvas – czym jest?

    Business Model Canvas jest modelem stworzonym przez Alexandra Osterwaldera, który jest szablonem budowania modelu biznesowego. Jak sam autor wskazuje ma to być prosty, praktyczny oraz możliwy do wdrożenia model strategii. 

    Czytaj dalej
  • strategia

    Strategia marketingowa wczasach VUCA - czy nadal ma sens? 

    Żyjemy w czasach pełnych zmian i w zasadzie tylko to jest pewne. Otoczenie firmy się zmienia, zmienia się też nasz klient. Co więcej, żyjemy szybciej, chodzimy szybciej, mówimy i myślimy szybciej. Jak w takim otoczeniu Twój biznes może działać optymalnie? 

    Czytaj dalej
  • Strategia marketingowa Twojej marki

    Strategia marketingowa - dlaczego jest potrzebna Twojej marce?

    Strategia marketingowa to dokument, który ściśle określa sposób funkcjonowania, rozwoju i komunikacji Twojej marki. Bez jej solidnego opracowania, marka jest jedynie bytem w przestrzeni, po której podąża w drodze do sukcesu. Czy ten sukces osiągnie bez właściwej mapy drogowej, to właśnie stanowi największe wyzwanie.

    Czytaj dalej
  • identyfikacja marki

    Identyfikacja wizualna marki

    Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce można zaufać. To dobry sposób, by się wyróżnić i dać zapamiętać na rynku. Zobacz, które elementy są kluczowe.

    Czytaj dalej