Beata Kierzek,

Identyfikacja wizualna marki

Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce można zaufać. To dobry sposób, by się wyróżnić i dać zapamiętać na rynku. Zobacz, które elementy są kluczowe.

identyfikacja marki

Czym jest identyfikacja wizualna marki?

Visual identity, czyli identyfikacja wizualna marki to zestaw podstawowych narzędzi, które służą do kreowania wizerunki marki. 

Identyfikacja wizualna to głównie symbole oraz zachowania stosowane w firmy, które realizowane są w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek.

Posiadanie przez markę spójnego systemu wizualnego to jeden z głównych kroków w budowaniu całościowej identyfikacji na rynku. 

identyfikacja wizualna marki
identyfikacja wizualna marki

Cele opracowania spójnej identyfikacja marki. 

Korzystając z opracowanej identyfikacji marki Twoi odbiorcy, a jednocześnie potencjalni klienci Twojej marki, mogą znacznie łatwiej zapamiętać ją. Spójna identyfikacja pozwala zapaść w pamięci odbiorcom i wyróżnić ją na rynku. 

Odpowiednie opracowanie spójnej identyfikacja graficznej ma szczególne znaczenie na etapie budowania pozycji marki. Już od początku budowania firmy otoczka, jaką kreujemy w kontekście wizualnym dla marki, mają wpływ na jej rozpoznawalność.

W myśl zasady jak Cię widzą tak Cię piszą, należy pamiętać, by dobrze przemyśleć kwestie estetyki. 

Jak tworzyć system identyfikacji wizualnej?

Przy tworzeniu dobrej i spójnej identyfikacji wizualnej dla marki bardzo ważne jest by pracować na linii strateg/agencja i grafik. Podstawą jest analiza marki oraz zbudowanie jej pozycjonowania. Szczegółowe opracowanie DNA marki pozwala na wskazanie linii dla grafika, jak powinien dalej pracować. Rekomendacje kolorystyki, fontów i wizji pochodzą właśnie z opracowanego pozycjonowania.

Tworząc spójny system identyfikacji wizualnej marki konieczne jest by pamiętać, że charakteryzuje się odpowiednimi cechami:

  • dopasowany do strategii i specyfiki firmy,
  • unikalny, ale nie wymyślny,
  • zapamiętywalny dla odbiorcy,
  • zrozumiały,
  • wywołujący pozytywne skojarzenia u odbiorcy.


Identyfikacja wizualna – co wchodzi w skład pakietu?

Dzięki elementom systemu identyfikacji wizualnej odbiorcy, czyli potencjalni klienci i kontrahenci, mają możliwość łatwego rozpoznania firmy lub marki. Odpowiednie opracowanie projektu identyfikacji wizualnej ma szczególne znaczenie na początku prowadzenia działalności, kiedy dochodzi do pierwszego kontaktu odbiorców z firmą.

O czym koniecznie pamiętać projektując system identyfikacji wizualnej marki?

  • logo
  • kolorystyka i typografia firmowa – krój i wielkość fontów
  • szata materiałów drukowanych firmy, marketingowych i promocyjnych
  • wygląd produktów i ich opakowań
  • wygląd strony internetowej
  • dress code pracowników, design siedziby i otoczenia firmy,
  • stoisk targowych, szyldów

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego trzeba zadbać, by opracowane elementy wywoływały u odbiorców przekazu pożądane odczucia i emocje.

Jak zadbać o to, by identyfikacja marki była wdrożona?

Podstawowym narzędziem marketingowym w każdej firmie jest księga znaku. To dzięki niej Twoi podwykonawcy, ale też pracownicy, będą wiedzieli jak używać konkretnych elementów identyfikacji wizualnej marki. 

Księga znaku, to instrukcja obsługi logo, stworzona przez autora po to, by objaśnić jak prawidłowo z niego korzystać.

Księga znaku składa się z kilku ważnych elementów:

  • geneza powstania logo,
  • podstawowa wersja znaku,
  • alternatywne wersje znaku,
  • konstrukcja znaku,
  • pole ochronne oraz pole podstawowe znaku,
  • kolorystyka znaku,
  • typografia znaku,
  • skalowanie i minimalne rozmiary znaku,
  • stosowanie znaku na różnych tłach,
  • niedopuszczalne modyfikacje.
księga znaku

Zawsze rekomendujemy, by zamawiać pełen pakiet identyfikacji wizualnej marki wraz z księgą znaku, ponieważ każdy kto będzie miał później potrzebę skorzystania z tego dokumentu, będzie mógł lepiej zrozumieć zasady stosowania danego znaku, poznając jego znaczenie i genezę powstania.


Jeśli masz pytania o budowanie lub wycenę opracowania identyfikacji wizualnej marki, umów się na krótką rozmowę z naszym konsultantem.

Bezpłatna konsultacja
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 8; średnia: 4,50)

Przeczytaj również

  • LLM

    Czym są LLM?

    Duże modele językowe (LLM) to zaawansowane systemy sztucznej inteligencji, które przetwarzają, rozumieją i generują tekst przypominający ludzki. Szkolone są na obszernych zbiorach danych, często zawierających miliardy słów z różnych źródeł. co czyni je kluczowym narzędziem w dziedzinie przetwarzania języka naturalnego.

    Czytaj dalej
  • AI dla Managerów

    AI dla managerów. Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie

    AI dla managerów jako nowy trend rozwoju firm. W obecnych czasach, kiedy cyfryzacja i praca na danych odgrywają coraz większą rolę, programy oparte na sztucznej inteligencji, stają się nieocenionym wsparciem dla rozwoju firm i podnoszenia ich efektywności operacyjnej. Stosowanie narzędzi AI, przykładowo ChatGPT, pozwala przedsiębiorstwom zdobyć przewagę nad konkurencją dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i usprawnieniu procesów zarządzania.

    Czytaj dalej
  • Midjourney v6 – wyczekiwana nowa wersja jest już dostępna

    Wersja 6 Midjourney wprowadza kilka kluczowych ulepszeń, w tym wyższą rozdzielczość obrazów (2048x2048 pikseli), lepsze przetwarzanie języka naturalnego dla bardziej dokładnych i realistycznych obrazów, większą kontrolę nad wariantami obrazów, ulepszone generowanie rąk, możliwość tworzenia modeli 3D i filmów z tekstu.

    Czytaj dalej
  • ISO 42001 w AI

    ISO 42001 w AI

    Nowe wytyczne dla firm korzystających z AI w oparciu o normę ISO. Zapoznaj się z rekomendacjami, by dowiedzieć się jak wdrożyć je w swoim biznesie.

    Czytaj dalej