Beata Kierzek,

Identyfikacja wizualna marki

Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce można zaufać. To dobry sposób, by się wyróżnić i dać zapamiętać na rynku. Zobacz, które elementy są kluczowe.

identyfikacja marki

Czym jest identyfikacja wizualna marki?

Visual identity, czyli identyfikacja wizualna marki to zestaw podstawowych narzędzi, które służą do kreowania wizerunki marki. 

Identyfikacja wizualna to głównie symbole oraz zachowania stosowane w firmy, które realizowane są w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek.

Posiadanie przez markę spójnego systemu wizualnego to jeden z głównych kroków w budowaniu całościowej identyfikacji na rynku. 

identyfikacja wizualna marki
identyfikacja wizualna marki

Cele opracowania spójnej identyfikacja marki. 

Korzystając z opracowanej identyfikacji marki Twoi odbiorcy, a jednocześnie potencjalni klienci Twojej marki, mogą znacznie łatwiej zapamiętać ją. Spójna identyfikacja pozwala zapaść w pamięci odbiorcom i wyróżnić ją na rynku. 

Odpowiednie opracowanie spójnej identyfikacja graficznej ma szczególne znaczenie na etapie budowania pozycji marki. Już od początku budowania firmy otoczka, jaką kreujemy w kontekście wizualnym dla marki, mają wpływ na jej rozpoznawalność.

W myśl zasady jak Cię widzą tak Cię piszą, należy pamiętać, by dobrze przemyśleć kwestie estetyki. 

Jak tworzyć system identyfikacji wizualnej?

Przy tworzeniu dobrej i spójnej identyfikacji wizualnej dla marki bardzo ważne jest by pracować na linii strateg/agencja i grafik. Podstawą jest analiza marki oraz zbudowanie jej pozycjonowania. Szczegółowe opracowanie DNA marki pozwala na wskazanie linii dla grafika, jak powinien dalej pracować. Rekomendacje kolorystyki, fontów i wizji pochodzą właśnie z opracowanego pozycjonowania.

Tworząc spójny system identyfikacji wizualnej marki konieczne jest by pamiętać, że charakteryzuje się odpowiednimi cechami:

  • dopasowany do strategii i specyfiki firmy,
  • unikalny, ale nie wymyślny,
  • zapamiętywalny dla odbiorcy,
  • zrozumiały,
  • wywołujący pozytywne skojarzenia u odbiorcy.


Identyfikacja wizualna – co wchodzi w skład pakietu?

Dzięki elementom systemu identyfikacji wizualnej odbiorcy, czyli potencjalni klienci i kontrahenci, mają możliwość łatwego rozpoznania firmy lub marki. Odpowiednie opracowanie projektu identyfikacji wizualnej ma szczególne znaczenie na początku prowadzenia działalności, kiedy dochodzi do pierwszego kontaktu odbiorców z firmą.

O czym koniecznie pamiętać projektując system identyfikacji wizualnej marki?

  • logo
  • kolorystyka i typografia firmowa – krój i wielkość fontów
  • szata materiałów drukowanych firmy, marketingowych i promocyjnych
  • wygląd produktów i ich opakowań
  • wygląd strony internetowej
  • dress code pracowników, design siedziby i otoczenia firmy,
  • stoisk targowych, szyldów

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego trzeba zadbać, by opracowane elementy wywoływały u odbiorców przekazu pożądane odczucia i emocje.

Jak zadbać o to, by identyfikacja marki była wdrożona?

Podstawowym narzędziem marketingowym w każdej firmie jest księga znaku. To dzięki niej Twoi podwykonawcy, ale też pracownicy, będą wiedzieli jak używać konkretnych elementów identyfikacji wizualnej marki. 

Księga znaku, to instrukcja obsługi logo, stworzona przez autora po to, by objaśnić jak prawidłowo z niego korzystać.

Księga znaku składa się z kilku ważnych elementów:

  • geneza powstania logo,
  • podstawowa wersja znaku,
  • alternatywne wersje znaku,
  • konstrukcja znaku,
  • pole ochronne oraz pole podstawowe znaku,
  • kolorystyka znaku,
  • typografia znaku,
  • skalowanie i minimalne rozmiary znaku,
  • stosowanie znaku na różnych tłach,
  • niedopuszczalne modyfikacje.
księga znaku

Zawsze rekomendujemy, by zamawiać pełen pakiet identyfikacji wizualnej marki wraz z księgą znaku, ponieważ każdy kto będzie miał później potrzebę skorzystania z tego dokumentu, będzie mógł lepiej zrozumieć zasady stosowania danego znaku, poznając jego znaczenie i genezę powstania.


Jeśli masz pytania o budowanie lub wycenę opracowania identyfikacji wizualnej marki, napisz TU

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 7; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • Strategia marketingowa Twojej marki

    Strategia marketingowa - dlaczego jest potrzebna Twojej marce?

    Strategia marketingowa to dokument, który ściśle określa sposób funkcjonowania, rozwoju i komunikacji Twojej marki. Bez jej solidnego opracowania, marka jest jedynie bytem w przestrzeni, po której podąża w drodze do sukcesu. Czy ten sukces osiągnie bez właściwej mapy drogowej, to właśnie stanowi największe wyzwanie.

    Czytaj dalej
  • identyfikacja marki

    Identyfikacja wizualna marki

    Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce można zaufać. To dobry sposób, by się wyróżnić i dać zapamiętać na rynku. Zobacz, które elementy są kluczowe.

    Czytaj dalej
  • audyt marketingowy

    Audyt marketingowy – na czym polega i kiedy go wykonać?

    Zrozumienie obecnej sytuacji firmy jest kluczowe, by prowadzić konkretne działania. Audyt marketingowy jest całościową̨ oceną działań marketingowych i komunikacyjnych w Twojej firmie. Sprawdź, kiedy i jak go wykonać! 

    Czytaj dalej
  • marka firmowa

    Marka sukcesu, czyli jaka powinna być marka Twojej firmy?

    Marka, czyli brand to nazwa, określenie, znak, symbol oraz wszystkie inne elementy, których celem jest identyfikacja towarów i wyróżnienie ich korzyści na rynku. A jak w praktyce wyróżnić ją pośród konkurentów? Dowiedz się z artykułu. 

    Czytaj dalej