Kamila Kierzek-Mechło Kamila Kierzek,

Marketing automation w firmie B2B – jak jego wdrożenie wspiera biznes?

Wykorzystanie marketing automation w sektorze B2B pozwala na regularne dostarczenie wnikliwie dobranych treści do nawet bardzo licznych grup odbiorców, przy jednoczesnym zachowaniu spersonalizowanej formy. Przeczytaj, jak możesz wykorzystać marketing automation wdrożyć w Twojej firmie?

Marketing automation

Marketing automation dla biznesu

Spersonalizowane treści, trafiające w potrzeby, z punktu widzenia odbiorców są świetnie dopasowane do ich indywidualnych potrzeb. Dzięki temu z chęcią się z nimi zapoznają i nie traktują ich jako niechcianych. Tego typu wiadomości mają dużą wartość, ponieważ Klient otrzymuje treści, którymi jest zainteresowany. Z punktu widzenia marketingowca segmentacja Klientów, integracja danych czy zarządzanie kampaniami nie odbywa się już manualnie. Pracuje dla niego system, który zgodnie z instrukcjami na bieżąco segmentuje bazę danych oraz zarządza automatycznymi wysyłkami e-mail.

Marketing automation wykorzystuje więc automatyzację procesów marketingowych, które sprawdziły się w naszej firmie w skali jednostkowej, tworzone ręcznie. Ważne jest to, że zależy nam na automatyzowaniu jedynie skutecznych procesów. Działania, które dotychczas były nieskuteczne nie będą przynosić efektów tylko ze względu na fakt ich wielokrotnego pomnożenia wśród większej liczby odbiorców. W takim przypadku automatyzacja marketingu nic nie zmieni.

Jest mnóstwo czynników, wpływających na to, że coraz więcej firm decyduje się na digitalizację w obszarze B2B. Globalne trendy, które wpływają na dynamikę rynku sprawiają, że cyfryzacja nabiera tempa i jest obecna na całym świecie. Inną ważną kwestią są rosnące potrzeby klientów, kontrahentów i partnerów biznesowych, oczekujących wygodnej komunikacji i nowoczesnych rozwiązań sprzedażowych. Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem, są różnego rodzaju ograniczenia związane z pandemią COVID-19, które zmieniły oblicze marketingu i sprzedaży B2B na zawsze.

Czym jest marketing automation?

To przede wszystkim docieranie do właściwych użytkowników przy pomocy dobrze dobranych treści w odpowiednim czasie. Automatyzacja marketingu ma na celu maksymalne usprawnienie i przyspieszenie powtarzalnych działań marketingowych, takich, jak:

  • zbieranie danych o użytkownikach odwiedzających naszą stronę;
  • segmentacja tych użytkowników w oparciu o zebrane dane oraz ich zainteresowania;
  • wysyłanie spersonalizowanych e-maili;
  • dynamiczne dostosowywanie komunikatów i działań marketingowych do zachowań konkretnych użytkowników.

Dziś na rynku dostępna jest cała gama systemów informatycznych, które pomagają te procesy zautomatyzować. Warto więc przemyśleć, który z nich odpowiada na Twoje potrzeby i sprawdzi się najlepiej. 

Szerokie spektrum działań marketing automation 

Odpowiednio i starannie dobrane wiadomości e-mail wysyłane do właściwych odbiorców są podstawą automatyzacji marketingu. To jednak dopiero początek działań, bo możliwości jest o wiele więcej.

  • SMS – to również niezastąpione wsparcie w komunikacji z klientem w odpowiednio zaplanowanych procesach marketing automation. Przesłanie klientowi informacji dotyczącej rozpoczęcia realizacji zamówienia i wysyłce towaru, to bardzo cenna informacja, która jednocześnie wpływa pozytywnie na postrzeganie sklepu przez Klienta. A to tylko jedna z możliwości jakie dają wiadomości SMS w sklepach internetowych.
  • Push newsletter – to z kolei krótka treść pojawiająca się zazwyczaj jako małe, wyskakujące okienko w prawym dolnym rogu przeglądarki internetowej. Najważniejszą zaletą tego narzędzia jest możliwość dotarcia do odbiorcy dzięki uruchomionej przeglądarki internetowej, nie musi on w danej chwili znajdować się na stronie naszego sklepu internetowego, aby otrzymać od nas wiadomość.

Profesjonalne narzędzia do automatyzacji marketingu pozwalają także na komunikację z klientami za pośrednictwem platformy Facebook. Dobrym przykład zastosowania może być tworzenie grup odbiorców (custom audiences) na bazie segmentów, które wcześniej przygotowaliśmy w narzędziu marketing automation. Dzięki temu możemy realizować dedykowane kampanie reklamowe dla mikro-segmentów, takich jak:

  • osoby, które porzuciły koszyk w ciągu ostatnich 4 dni;
  • kobiety, które nie kupiły nic od 30 dni;
  • mężczyźni, którzy wydali w naszym sklepie co najmniej 2 tysiące złotych w ciągu ostatniego roku.

Za co biznes ceni Marketing Automation?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez DemandGen Report, 63% marketerów planuje zwiększyć wydatki na Marketing Automation, a 74% badanych za największą korzyść Marketing Automation uznało oszczędność czasu. Aż 80% przebadanych marketerów zauważyło wzrost liczby zebranych leadów, a 77% odnotowało wzrost konwersji prowadzonych działań.

Na pytanie GetResponse o to z jakiej techniki marketing automation korzystają, marketingowcy odpowiadali najczęściej, bo aż 52% z pytanych osób, że z automatyzacji emaili. 42% korzystało z podstawowego targetowania odbiorcy, 32% z personalizacji z użyciem treści dynamicznych, czyli automatycznego dostosowywania całej zawartości lub poszczególnych elementów wiadomości e-mail w oparciu o zestaw reguł i w odniesieniu do indywidualnego odbiorcy. Harmonogram wysyłki w oparciu o lokalizację, czas rejestracji bądź inne kryteria stosowało 23% badanych, a 21% korzystało z zaawansowanego targetowania.

Od czego zacząć wdrażanie Marketing Automation?

Zacząć należy od świadomego zbierania danych o swoich klientach z zamiarem ich wykorzystania do personalizacji komunikacji. Mogą to być informacje o ich zachowaniu na naszej stronie, w mediach społecznościowych czy też te dotyczące historii współpracy. Kolejnym etapem na drodze implementacji Marketing Automation powinien być wybór systemu marketingowego i przygotowanie scenariuszy wiadomości. Nie można zapominać o tym, że zdobywanie nowych klientów to jedno, natomiast jak najlepsze opiekowanie się obecnymi to tak samo istotny aspekt strategii automatyzacji.

Chcesz porozmawiać o automatyzacji marketingu w Twojej firmie i dowiedzieć się jakie korzyści może przynieść? Umów bezpłatną konsultację.

Bezpłatna konsultacja
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 2; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • nieudana rekrutacja

    Ile kosztuje nieudana rekrutacja do działu marketingu?

    Ile kosztuje zatrudnienie niewłaściwego pracownika do działu marketingu? Ile nieudana rekrutacja kosztuje firmę, nie tylko w kontekście pensji pracownika? Sprawdź.

    Czytaj dalej
  • strategia marketingowa w firmie rodzinnej

    Strategia marketingowa w firmie rodzinnej.

    Na czym polega specyfika firmy rodzinnej i dlaczego strategia powinna być jednym z głównych narzędzi wspierających rozwój? Dlaczego warto uporządkować działania marketingowe i wdrożyć oszczędności w firmie. Przeczytaj jak zbudować strategię marketingową w biznesie zarządzanym przez bliskie sobie osoby.

    Czytaj dalej
  • Klient B2B

    Klient B2B– jak zmieniają się jego potrzeby?

    Zachowania zakupowe Klienta B2B na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco się zmieniły. Część z nich wynikała ze zmian gospodarczych jakie miały miejsce na świcie. Wiele z wprowadzanych przez firmy zmian było efektem tego, co działo się na rynku. Globalna pandemia i ograniczone możliwości spotkań, kryzys gospodarczy, czy wojna w Ukrainie - to tylko kilka przykładów. Procesy transformacji firm nabrały tempa. Znacznie mniej jednak mówi się o transformacji Klienta i tym, jak zmieniły się jego nawyki zakupowe.

    Czytaj dalej
  • e-commerce

    E-commerce - od czego zacząć przygotowania do otwarcia własnego sklepu online?

    Biznes e-commerce kusi. Z jednej strony to miejsce, w którym łatwo dotrzeć do naprawdę ogromnej grupy potencjalnych klientów. Z drugiej bariera wejścia jest niższa niż w przypadku biznesów w stu procentach działających stacjonarnie. Sprawdź, jak zacząć.

    Czytaj dalej