Kamila Kierzek-Mechło Kamila Kierzek,

Moc LinkedIn – co warto wiedzieć o portalu?

LinkedIn rozwija się w niebywałym tempie. Codziennie setki użytkowników dołącza na całym świecie. Jak jest moc LinkedIn? Co można zyskać? Dowiedz się o tym rosnącym w siłę portalu biznesowym.

Moc LinkedIn

Na początek trochę historii, którą może jeszcze ktoś pamięta. Twórca portalu jest Reid Hoffman, który na pierwszy pomysł portalu społecznościowego o nazwie Social Net (miał on łączyć ludzi po ich zainteresowaniach) powstał jeszcze w 1997 roku. Wtedy świat nie był gotowy na takie zmiany. Kilka lat później, bo w Grudniu 2002 roku pojawił się pomysł kolejnego portalu, który wystartował już w Maju 2003. Tym razem jednak nastawiono się na relacje biznesowe. Twórca portalu to były pracownik firmy PayPal, który do tworzenia systemu zaprosił kilku swoich kolegów z tej firmy. 

Początkowo LinkedIn nie zyskał wielkiej popularności i nie osiągał zysków, aż do 2008, kiedy to z portalu zaczęli korzystać maklerzy z Wall Street. Portal zaczął osiągać pierwsze przychody głównie ze sprzedaży powierzchni reklamowej na ogłoszenia o pracę, a Hoffman zdecydował się ściągnięcie do firmy na stanowisko CEO Jeffa Weinera z Yahoo, który to był autorem mocnego modelu biznesowego opartego na branży rekrutacyjnej. 

LinkedIn nazywany jest często Facebookiem dla Biznesu, a wiele jego funkcji w oczach użytkowników sprowadza się do szukania ofert pracy. W Sierpniu 2004 roku strona osiągnęła 1 milion użytkowników, a już kilka lat później, w Kwietniu 2007 10 milionów. W okresie budowy swojego obecnego zasięgu LinkedIn dokonał kilku interesujących przejęć, a najbardziej rozpoznawalna marka to przejęty w 2012 roku SlideSare. 

Przełom w rozwoju portalu nastąpił w 2016 roku, kiedy to gigant Microsoft ogłosił przejęcie LinkedIn za 26,2 miliarda dolarów, tym samym dając nową siłę na dalszy rozwój.[1]

W Grudniu 2018 portal podał, że mają już 590 mln użytkowników.[2]

Moc LinkedIn – jaki jest główny cel portalu?

  • To międzynarodowy portal, który służy do budowania i utrzymywania relacji biznesowych 
  • To nasza wirtualna wizytówka (zarówno osobista jak i firmowa)
  • Skupia różne grupy zawodowe, a my jako użytkownicy mamy do nich ułatwione dotarcie
  • To świetny sposób na autoprezentacje w sieci
  • Ułatwia poszukiwanie pracy czy też kontaktów biznesowych
  • Może pełnić funkcje CRM (o tym więcej w części poświęconej Social Selling) 

Do czego może nam służyć LinkedIn?

  • To kopalnia wiedzy branżowej, codziennie miliony użytkowników publikują ciekawe treści w postaci artykułów własnych, komentarzy do tekstów branżowych czy prezentacje i e-booki na Slide Share
  • Budowa siatki kontaktów, która może przełożyć się na znalezienie lepszej pracy czy rozwinięcie kontaktów biznesowych
  • Networking, networking i jeszcze raz networking
  • Budowanie marki osobistej
  • Budowanie wizerunku firmy, którą reprezentujemy 

Grupa docelowa LinkedIn? 

Do niedawna na rynku funkcjonowało przeświadczenie, że LinkedIn to miejsce, w którym szukamy pracy. Zresztą jak opisałam wyżej przez większość czasu rozkręcania się portalu tak było, a sam LN na tym zbudował swój pierwszy sukces finansowy. Nic więc dziwnego, że duża grupa użytkowników to osoby poszukujący pracy i wyzwań zawodowych. 

Z biegiem czasu i rozwojem nowych narzędzi na portalu, użytkowników i branż jakie reprezentują jest coraz więcej. Na LinkedIn można spotkać CEO dużej, międzynarodowej korporacji, ale również właściciela jednoosobowej działalności, która oferuje np. upominki dla klientów w postaci pysznych ciast. 

Moc LinkedIn - zestawienie użytkowników portalu

[3] Rysunek 1: LinkedIn – zestawienie użytkowników portalu, wrzesień 2019

Kim są użytkownicy portalu?

  • Przedstawiciele zarządu, CEO, C-level
  • Managerowie i kierownicy
  • Specjaliści
  • Niezależni eksperci 
  • Influencerzy
  • Rynek MŚP
  • Właściciele 1-osobowych działalności gospodarczych 

Mimo utartej ścieżki, że portal służy do rekrutacji, możemy na nim poznać przedstawicieli różnych grup, firm czy branż, a coraz lepsze narzędzia wyszukiwania na portalu ułatwiają nam trafienie do odpowiedniego odbiorcy. 

Czy na LinkedIn poznam prezesa dużej spółki giełdowej – TAK. A może nauczyciela języka hiszpańskiego? Odpowiedź brzmi TAK. Na portalu codziennie logują się nowi użytkownicy, którzy widzą szansę na networking, swój rozwój czy też promocje własnego biznesu. Kwestią sporną pozostaje jedynie czy potrafią się oni odpowiednio zaprezentować na portalu? Ale od tego jest niniejszy e-book, który ułatwi każdemu rozwój swojej kariery, budowanie ścieżki kontaktów czy też wskaże drogę do skutecznej sprzedaży na LinkedIn. 

Poznaj moc LinkedIn. Statystyki portalu LinkedIn na świecie i w Polsce.

Rysunek 2: Wiodące kraje wg. użytkowników portalu LinkedIn, Październik 2018. żródło: https://www.statista.com/statistics/272783/linkedins-membership-worldwide-by-country/

Moc LinkedIn - użytkownicy portalu

Rysunek 3: Użytkownicy portalu LinkedIn. Źródło: Gemius.

Jakie mogą być perspektywy rozwoju portalu LinkedIn? Dowiedz się jaką moc LinkedIn daje swoim użytkownikom.

Przejęcie portalu przez Microsoft dało jasny sygnał na rynku, że portal będzie się rozwijał. Zainwestowane pieniądze przez giganta musze się przecież zwrócić. LN to świetne narzędzie służące do sprzedaży czy rekrutacji, a główny obszar rozwoju biznesowego dla portalu to Human Resources. Wg danych jakie podają ponad 94% Head-hunterów korzysta z tego serwisu do rekrutacji, a ostatnie przejęcie kolejnego start-upu jakim jest Glint, może wskazywać na dalsze zainteresowanie rozwojem w tym obszarze. Glint to narzędzie do ankietowania pracowników.

Innym narzędziem, tym razem własnym, jakie tworzy portal jest ATS o nazwie Talent Hub. Umożliwia ono dokładne wyszukiwanie potencjalnych pracowników po datach zatrudnienia, nazwach stanowiska czy lokalizacji. Narzędzie to kierowane jest głownie do MŚP. 

Natomiast narzędzie Talent Insight to system zarządzający np. relokacje pracowników, identyfikacje obszarów to poprawy względem zasobów ludzkich. 

Przykłady takich rozwiązań mogą jasną wszywać, że obszar HR będzie szczególnie dopieszczony w najbliższym czasie. Rozwój innych obszarów na LinkedIn jak na przykład bardzo popularny w ostatnich miesiącach Social Selling wskazuje również, z portal będzie coraz bardziej wspierał obszary sprzedażowe, zwłaszcza dla B2B. Aktywizacja narzędzia Sales Navigator oraz zaawansowane prace nad łączeniem systemów CRM z portalem, jasno dają nam to do zrozumienia. 

Pozostaje jeszcze obszar jakim są grupy i hasztagi, które umacniają w przekonaniu, że LinkedIn chce trochę zagarnąć z obszarów Facebooka i innych social mediów, oraz aktywnie działa nad tym, by pozyskiwać coraz to większe grono, korzystające z portalu w celach społecznych. 

Moc LinkedIn i cele obecności na portalu? Be SMART. 

Znając ogólny zarys działalności i przyszłości portalu i podejmując decyzję o aktywizacji (załażenie konta lub jego aktywizacji) nieco łatwiej jest zacząć. Natomiast by obecność na portalu była wartościowa niezbędne jest ustalenie celu. Po co właściwie mam zakładać lub aktywować moje konto? Dlaczego mam poświęcać czas na ten portal? Co on mi da? 

Mamy wiele pytań, często na ten moment, bez odpowiedzi. Natomiast by skorzystać jak najwięcej ustalmy cele naszej obecności.

Jak większość celów powinny być one SMART. 

Specific – konkretne
Measurable – mierzalne
Achievable – osiągalne
Relevant – istotne
Time-bound – określone w czasie

Warto popatrzeć na metodę SMART, ponieważ jest ona prosta i dzięki niej łatwo te cele możemy określić. Polecamy zapisanie takie celu. Czy to w notesie, telefonie czy na komputerze, zapisywać i wracać do tych celów warto. 

Celem może być np. zmiana pracy na lepszą czy też pozyskanie nowych klientów na nasze usługi. Dla mnie celem obecności na LinkedIn jest budowanie mojej marki osobistej i promocja szkoleń na temat LinkedIn jakie prowadzę. Po przemyśleniu rozpisałam sobie to w czasie, podzieliłam na konkretne elementy i dodałam konkretne, mierzalne efekty jakie chce osiągnąć. Np. W 2019 roku chcę poprzez portal LinkedIn zaprosić do moich szkoleń 100 osób lub za pośrednictwem portalu chciałabym dotrzeć z moim e-bookiem do 500 osób. Oczywiście każdy takie cele musi określić samodzielnie i przemyśleć w jakim kierunku obecność na portalu ma iść. Na podstawie tego można projektować strategie obecności na LinkedIn i skutecznie ją wdrażać. 

Mając ustalony cel i ogólną wiedzą, jak portal działa śmiało możemy przejść do tematu naszej obecności na portalu LinkedIn. 

Jaką moc LinkedIn ma już teraz? Poniższe infografiki zobrazują to najlepiej. Dane z września 2019.

Moc LinkedIn - Świat
Moc LinkedIn - Polska

Źródła danych:

[1] Magazyn Forbes 07/2015

[2] https://www.omnicoreagency.com/linkedin-statistics/

[3] https://business.linkedin.com/marketing-solutions/audience

[4] https://www.statista.com/statistics/272783/linkedins-membership-worldwide-by-country/

[5] Gemius

[6] https://sharebee.pl/blog/linkedin-przejmuje-glint-i-oglasza-duzo-nowych-rozwiazan-dla-hr

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 24; średnia: 4,79)

Przeczytaj również

  • Business Model Canvas

    Business Model Canvas – czym jest?

    Business Model Canvas jest modelem stworzonym przez Alexandra Osterwaldera, który jest szablonem budowania modelu biznesowego. Jak sam autor wskazuje ma to być prosty, praktyczny oraz możliwy do wdrożenia model strategii. 

    Czytaj dalej
  • strategia

    Strategia marketingowa wczasach VUCA - czy nadal ma sens? 

    Żyjemy w czasach pełnych zmian i w zasadzie tylko to jest pewne. Otoczenie firmy się zmienia, zmienia się też nasz klient. Co więcej, żyjemy szybciej, chodzimy szybciej, mówimy i myślimy szybciej. Jak w takim otoczeniu Twój biznes może działać optymalnie? 

    Czytaj dalej
  • Strategia marketingowa Twojej marki

    Strategia marketingowa - dlaczego jest potrzebna Twojej marce?

    Strategia marketingowa to dokument, który ściśle określa sposób funkcjonowania, rozwoju i komunikacji Twojej marki. Bez jej solidnego opracowania, marka jest jedynie bytem w przestrzeni, po której podąża w drodze do sukcesu. Czy ten sukces osiągnie bez właściwej mapy drogowej, to właśnie stanowi największe wyzwanie.

    Czytaj dalej
  • identyfikacja marki

    Identyfikacja wizualna marki

    Profesjonalny branding wyróżni markę na rynku, przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i jest dla nich sygnałem, że marce można zaufać. To dobry sposób, by się wyróżnić i dać zapamiętać na rynku. Zobacz, które elementy są kluczowe.

    Czytaj dalej