1 stycznia 2022 to dzień, który z pewnością wielu przedsiębiorców zapamięta. Wraz z nowym rokiem zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zwłaszcza podatkowe, które dotykają rzeszę przedsiębiorców. Nowy Ład, bo tak nazywane są te zmiany niewątpliwie przysparzają również biznesowi wiele bolączek. Jak wspierać swój biznes w Nowym Ładzie? Czy potrzebny jest biznes plan na nowe czasy?
Biznes, Nowy Ład – jakie trudności w prowadzeniu firmy stoją przez Prezesem?
W Polsce prowadzenie biznes prowadzić jest dość trudno i wymusza na przedsiębiorcach bardzo szerokiej wiedzy o podatkach, finansach, księgowości, prawie. Od stycznia 2022 robi się to jeszcze bardziej skomplikowane. Prezes czy Dyrektor Zarządzający musi poszerzać swoje kompetencje dosłownie z dnia na dzień.
Jeszcze nie tak dawno Polska była na przedostatnim miejscu w rankingu systemów podatkowych państw OECD. Gorsze miejsce od nas zajmowali jedynie Włochy. Poziom komplikacji i trudności wynikający z tych regulacji teraz jedynie wzrósł. Cała sytuacja ekonomiczna i gospodarcza odbija się na biznesie.
Skład kosztów firmy
Dotychczas mówiło się często o szefie wizjonerze, liderze, dobrym managerze, który potrafi nad wszystkim panować. Takie szef musi posiadać bardzo szerokie kompetencje, które pozwolą mu planowanie (przy udziale zespołów) budżetów całej firmy i skutecznie prowadzić biznes.
Całoroczny budżet firmy zawiera w sobie bardzo dużo składowych, które często nie są widoczne gołym okiem. Upraszczając budżet firmowy możemy podzielić na koszty stałe oraz koszty zmienne.
W kosztach stałych zawierają się takie opłaty jak koszty biura, leasingi, świadczenia, stałe umowy, koszty pracowników. Oczywiście wiele zależy od samej klasyfikacji wewnątrz firmy, jednak dotyczą one kosztów, które pracodawca jest w stanie przewidzieć w skali najbliższego roku.
Koszty zmienne natomiast to koszty, które przedsiębiorstwo ponosi zależnie od wysokości produkcji. Zmieniają się one wraz ze mianami wielkości produkcji czy intensyfikacji działań. Często w skali roku ta część budżetu ulega zmianie nawet kilkukrotnie.
Ogólne koszty firmowe to:
- koszty produkcji (wydziały produkcyjne oraz pomocnicze),
- kwoty świadczenia usług dla klientów (oddziały terenowe, zespoły),
- budżetu sprzedaży (sklepy, salony, placówki, oddziały),
- koszty logistyki i dystrybucji (magazyny, centra logistyczne, flota),
- koszty ogólnego zarządu i administracji (departamenty lub działy centrali, takie jak: Finanse, HR, IT, Administracja…).
Budżet na marketing, a rozwój biznesu
Budżet marketingowy jest to pewna pula środków, zaplanowana na działania związane z rozwojem sprzedaży czy pozycjonowaniem marki. Firmy przeznaczają konkretną kwotę na takie działania, które mają pomóc w realizacji celów poprzez działania marketingowe. Każda firma samodzielnie decyduje które obszary działań wpadają do tego „worka” na marketing, a które nie.
Budżet marketingowy to niejedynie działania reklamowe, to zdecydowanie szersze zagadnienie. Możemy w nim zawrzeć wszelkie działania wpływające realizacje celów sprzedażowych.
Budżety marketingowe obejmują różne elementy takie jak: opracowanie i wprowadzenie nowego produktu, komunikację z partnerami i kleinami, działania wspierające handlowców (trade), bonusy marketingowe, dziania promocyjne, gadżety, media, gazetki promocyjne, ulotki, elementy wizualizacji czy zagospodarowanie półki sklepowej. Często też w marketing wpadają koszty e-commerce, social mediów, utrzymania www czy narzędzia digitalowych.
Ile wynosi budżet na marketing?
W przeprowadzonym w maju 2021 roku badaniu „Wpływ strategii marketingowej na biznes” zadaliśmy pytanie respondentom o to, ile wynosi ich budżet marketingowy.
Najczęściej respondenci odpowiadali, że budżet marketingowy wynosi pomiędzy 1%, a 5% obrotu firmy. Taką odpowiedź udzieliło aż 57% ankietowanych. Druga najpopularniejsza odpowiedź to 6%-10%, udzielona przez 20% badanych.
Również wytyczne wielu biznesów pokazują, że najczęściej to ok 5% rocznego obrotu firmy. Wiele firm zaznacza jednak, że jest to zmienna liczba, uzależniona od tego jak realizowana jest bieżąca sprzedaż.
Patrząc na kwoty budżetów marketingowych wśród respondentów badania, 20% badanych wskazało, że jest to przedział 100.000 – 1.000.000 zł.
Przekładając to na realny przykład. Proszę wyobrazić obie firmę produkującą np. płytki dachowe, a swoje kanały sprzedaży podzielili 80% na B2B (hurtowanie i sieciowe sklepy) oraz 20% e-commerce skierowany do mikrofirm, czyli do indywidualnych dekarzy. Załóżmy, że och roczny obrót stanowi 45. 000. 000 zł. 5% tej kwoty to 2. 250. 000 zł. Dla firmy, która musi zadbać o dwa wymagające kanały dystrybucji wcale nie jest to dużo. Nie jest to też mało. Wszystko uzależnione jest od tego jak dobrze zostanie zaplanowany plan marketingowy.
I to właśnie jest klucz do sukcesu – czy Twoja firma ma dobrze zaplanowane działania marketingowe, wie do kogo się komunikacje, a także jakimi kanałami powinni docierać do odbiorców.
Gdzie szukać oszczędności?
W Nowym Ładzie wiele firm zostało pozostawione przed faktem zwiększonych podatków czy składek zdrowotnych. Jednocześnie koszty surowców poszły w górę. Marże zaczęły spadać. Muszą więc intensywnie szukać oszczędności. Zwykle szukane one są niestety właśnie w marketingu. Niestety to błędne podejście. Biznes prowadzony na bazie biznes planu koniecznie powinien działać inaczej!
Obcinanie budżetów marketingowych to często pomysł wielu managerów szukających na szybko oszczędności i poprawy marży firmy. Robione jest to zwykle bardzo szybko, bez przemyślenia, co w efekcie powoduje, że obcinane są złe rzeczy.
Problemem wielu firm jest jednak nie brak budżetu, choć 26% respondentów wspomnianego badania uważa, że tak jest. Wyzwanie leży jednak w innym miejscu, a dokładnie w złej alokacji budżetu i braku wiedzy na temat Klienta. Firmy działają z przyzwyczajenia, a i niestety wielu marketingowych nie ma wystarczających kompetencji strategicznych i analitycznych, by dobrze zaplanować i ocenić działania. Inwestuje się duże kwoty w reklamy i promocje, bo konkurencja robi to samo. Tymczasem nie wiemy, czy konkurencja ma z tego zwrot, a także czy działa dokładnie do tej samej grupy docelowej. Ponadto przyjęło się, by robić duże reklam w popularnych mediach oraz w ekosystemie Google czy Facebook, nie odpowiadając sobie na pytanie czy Twoja grupa docelowa konsumuje właśnie te media.
Twój biznes plan – jak pomoże Ci strategia marketingowa?
Budowa strategii marketingowej ma za zadanie wesprzeć biznes w szukaniu oszczędności poprzez właściwe działania skierowane do właściwych grup, a także wypozycjonowanie silnej marki, która wyróżnia się na tle konkurencji.
Przedsiębiorstwa, które wcześniej postawiły na usystematyzowanie działań marketingowych i ich optymalizację poprzez trafne wytypowanie grupy odbiorców i pozycję marki, teraz mają więcej spokoju i mogą skupiać się na rozwoju biznesu, a nie jego ratowaniu.
- Jak rozwijać firmę i stale utrzymywać przewagę konkurencyjną?
- W jaki sposób opracowywać plany działań na niepewne czasy i zapobiegać zamiast leczyć?
- Jak optymalizować budżety reklamowe, żeby nie wydawać ich na nietrafione działania?
Te pytanie mają wspólną odpowiedź, którą jest strategia marketingowa.
Strategia marketingowa to dokument firmy, który określa DNA marki, jej pozycjonowanie i pozycję względem konkurencji. Celem opracowanej strategii jest natomiast to, by unikać zbędnego chaosu przy prowadzeniu komunikacji i budowania wizerunku.
Kluczem do sukcesu w pracy nad strategią jest opracowanie jej specyficznego pozycjonowania, by w ten sam, konkretny sposób była utożsamiana przez odbiorców marki. Upraszczając – prezesie potrzebny Ci biznes plan!
Co robimy w ramach budowania strategii marketingowej?