Beata Kierzek,

Przestrzeń negatywna w projektowaniu graficznym

Przestrzeń negatywna, czyli negative space, to obszar który otacza konkretny element, jak np. logo, logotypy czy sygnet. Przez laików uznawana za to, jednak w projektowaniu graficznym to zdecydowanie więcej. To „tło” dzięki któremu obraz jaki chcemy przestawić zostawię uwypuklony i zaprezentowany w atrakcyjny sposób. 

Przestrzeń negatywna

Przestrzeń negatywna – czym jest?

Przestrzeń negatywna ma swoje korzenie w psychologii, kiedy to na początku XX wieku (1915 rok), duński psycholog – Edgar Rubin opublikował rysunek wazy. Obraz ten powstał poprzez połączenie zwróconych ku sobie profilu twarzy. Nazwano to „figura tło” oraz „złudzenie Rubina”. Dało to początek do psychologicznych rozważań o postrzeganiu konkretnego elementu i jego otoczenia jako całości.

Siła przekazu z wykorzystaniem przestrzeni negatywnej


Jan Tschichold, jedna z najważniejszych postaci jeśli chodzi o typografię powiedział o przestrzeni negatywnej, że są to „płuca projektu”. W projektach do druku przestrzeń negatywna to po prostu pusta wolna przestrzeń tak zwany „oddech projektu”.

Wykorzystując zjawisko przestrzeni negatywnej autor pracy graficznej ma na celu uzyskanie spokoju w kompozycji. 

Przez wielu Klientów pusta przestrzeń odbierana jest jako niewykorzystanie powierzchni, jednak sprawne oko grafika wie, że jest ona niezbędna by uzyskać właściwą kompozycję. 

Przestrzeń negatywna – jak wykorzystać w praktyce? 

Przestrzeń negatywną należy rozpatrywać w połączeniu z innymi obiektami tekstowymi i graficznymi. W przypadku materiałów drukowanych, można powiedzieć, że jest to obszar niezadrukowany.
Krawędzie projektu są jak płot pod napięciem, dlatego nie należy umieszczać ważnych elementów blisko nich. Dzięki temu unikamy nieprzyjemnego uczucia ściśnięcia.
 
Jeśli chodzi o wykorzystywanie zdjęć, które często są używane w projektach to zasady mają zastosowanie i do samych zdjęć i do zdjęć wykorzystywanych w projektach. Bez problemu możemy używać zdjęcia bez uwzględniania odstępu. Pod warunkiem, że reguły będą zachowane na samym zdjęciu. Jeśli fotografia będzie wykadrowana bez uwzględnienia przestrzeni, wtedy negatywne emocje przeniosą się na cały projekt.
 
Te reguły bezpiecznej odległości obowiązują nie tylko w relacji obiekt-krawędź ale w całym projekcie np. jeśli chodzi o odległość tekstu od zdjęcia. Wolny obszar wokół tekstu czyli przestrzeń negatywna pozwoli skupić się na samej treści.

Postaw na estetykę i wykorzystaj przestrzeń negatywną! 

Dzięki przestrzeni negatywnej można przekazywać informacje w sposób spokojny i przyjemny. Stosując przestrzeń negatywnej można również tworzyć w projektach mocne, przykuwające punkty. Przy dobrym projekcie to właśnie ta jego część bardziej przyciąga wzrok, niż natłok elementów kompozycji. Dlatego pracując nad projektami graficznymi pamiętaj, że mniej znaczy więcej, a pusta przestrzeń podkreśla to, co kluczowe. 

Sprawdź poniżej przykłady zastosowania przestrzeni negatywnej w projektach największych marek świata! 

Przykłady wykorzystania przestrzeni negatywnej w logotypach znanych marek
Bezpłatna konsultacja
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 15; średnia: 4,73)

Przeczytaj również

  • Strategia w biznesie

    Strategia w biznesie - jak wybrać strategię firmy?

    Strategia w biznesie to narzędzie, które pozwala zbudować i rozwijać współczesne przedsiębiorstwo, tak by realizowało założone cele. Najczęstsze cele to sprzedaż, choćby ją zrealizować potrzebni są także klienci i powtarzalność zakupów. Sprawdź, jak ustalić strategię właściwą dla Twojego przedsiębiorstwa.

    Czytaj dalej
  • Badania marketingowe w biznesie

    Badania marketingowe w biznesie – badania CAWI

    Rozwój biznesu wymaga od przedsiębiorców bardzo dobrej znajomości rynku, produktów, ale przede wszystkim znajomości potrzeb klienta. To on jest kluczowy w całym procesie sprzedaży, a idealne prowadzenie firmy polega zbudowaniu oferty tak, by odpowiadała ona na oczekiwania Klientów. Badania marketingowe w biznesie są jednym z najlepszym sposobów, by to osiągnąć.

    Czytaj dalej
  • nieudana rekrutacja

    Ile kosztuje nieudana rekrutacja do działu marketingu?

    Ile kosztuje zatrudnienie niewłaściwego pracownika do działu marketingu? Ile nieudana rekrutacja kosztuje firmę, nie tylko w kontekście pensji pracownika? Sprawdź.

    Czytaj dalej
  • strategia marketingowa w firmie rodzinnej

    Strategia marketingowa w firmie rodzinnej.

    Na czym polega specyfika firmy rodzinnej i dlaczego strategia powinna być jednym z głównych narzędzi wspierających rozwój? Dlaczego warto uporządkować działania marketingowe i wdrożyć oszczędności w firmie. Przeczytaj jak zbudować strategię marketingową w biznesie zarządzanym przez bliskie sobie osoby.

    Czytaj dalej