Beata Kierzek,

Przestrzeń negatywna w projektowaniu graficznym

Przestrzeń negatywna, czyli negative space, to obszar który otacza konkretny element, jak np. logo, logotypy czy sygnet. Przez laików uznawana za to, jednak w projektowaniu graficznym to zdecydowanie więcej. To „tło” dzięki któremu obraz jaki chcemy przestawić zostawię uwypuklony i zaprezentowany w atrakcyjny sposób. 

Przestrzeń negatywna

Przestrzeń negatywna – czym jest?

Przestrzeń negatywna ma swoje korzenie w psychologii, kiedy to na początku XX wieku (1915 rok), duński psycholog – Edgar Rubin opublikował rysunek wazy. Obraz ten powstał poprzez połączenie zwróconych ku sobie profilu twarzy. Nazwano to „figura tło” oraz „złudzenie Rubina”. Dało to początek do psychologicznych rozważań o postrzeganiu konkretnego elementu i jego otoczenia jako całości.

Siła przekazu z wykorzystaniem przestrzeni negatywnej


Jan Tschichold, jedna z najważniejszych postaci jeśli chodzi o typografię powiedział o przestrzeni negatywnej, że są to „płuca projektu”. W projektach do druku przestrzeń negatywna to po prostu pusta wolna przestrzeń tak zwany „oddech projektu”.

Wykorzystując zjawisko przestrzeni negatywnej autor pracy graficznej ma na celu uzyskanie spokoju w kompozycji. 

Przez wielu Klientów pusta przestrzeń odbierana jest jako niewykorzystanie powierzchni, jednak sprawne oko grafika wie, że jest ona niezbędna by uzyskać właściwą kompozycję. 

Przestrzeń negatywna – jak wykorzystać w praktyce? 

Przestrzeń negatywną należy rozpatrywać w połączeniu z innymi obiektami tekstowymi i graficznymi. W przypadku materiałów drukowanych, można powiedzieć, że jest to obszar niezadrukowany.
Krawędzie projektu są jak płot pod napięciem, dlatego nie należy umieszczać ważnych elementów blisko nich. Dzięki temu unikamy nieprzyjemnego uczucia ściśnięcia.
 
Jeśli chodzi o wykorzystywanie zdjęć, które często są używane w projektach to zasady mają zastosowanie i do samych zdjęć i do zdjęć wykorzystywanych w projektach. Bez problemu możemy używać zdjęcia bez uwzględniania odstępu. Pod warunkiem, że reguły będą zachowane na samym zdjęciu. Jeśli fotografia będzie wykadrowana bez uwzględnienia przestrzeni, wtedy negatywne emocje przeniosą się na cały projekt.
 
Te reguły bezpiecznej odległości obowiązują nie tylko w relacji obiekt-krawędź ale w całym projekcie np. jeśli chodzi o odległość tekstu od zdjęcia. Wolny obszar wokół tekstu czyli przestrzeń negatywna pozwoli skupić się na samej treści.

Postaw na estetykę i wykorzystaj przestrzeń negatywną! 

Dzięki przestrzeni negatywnej można przekazywać informacje w sposób spokojny i przyjemny. Stosując przestrzeń negatywnej można również tworzyć w projektach mocne, przykuwające punkty. Przy dobrym projekcie to właśnie ta jego część bardziej przyciąga wzrok, niż natłok elementów kompozycji. Dlatego pracując nad projektami graficznymi pamiętaj, że mniej znaczy więcej, a pusta przestrzeń podkreśla to, co kluczowe. 

Sprawdź poniżej przykłady zastosowania przestrzeni negatywnej w projektach największych marek świata! 

Przykłady wykorzystania przestrzeni negatywnej w logotypach znanych marek

Szukasz wsparcia w budowie identyfikacji wizualnej Twojej marki? Skontaktuj się z nami.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 15; średnia: 4,73)

Przeczytaj również

  • działania marketingowe

    Działania marketingowe - wydatek czy inwestycja?

    Ile wydajesz na działania marketingowe? Odwieczne pytanie wielu managerów i prezes. A powinno być inaczej. Zobacz kiedy marketing stanowi wydatek a kiedy inwestycje. Przeczytaj jakie są zależności.

    Czytaj dalej
  • handlowiec

    Jak dobry handlowiec może zastąpić działania marketingowe?

    Wiele firm nie wyobraża sobie sprzedaży bez marketingu. Inne natomiast skupią się tylko na działaniach handlowych. Jak zachować właściwe proporcje? Przeczytaj artykuł i dowiedz się czy handlowiec to podstawa realizacji sprzedaży? 

    Czytaj dalej
  • marketing

    Jak marketing powinien wspierać stabilność firmy?

    Marketerzy mają w biznesie opinie osób kreatywnych, które ze sprzedażą nie mają za wiele wspólnego. Marketing z taką właśnie łatką musi działać, jednak marketerzy po części sami sobie na to zasłużyli. Brak analiz, brak mierzenia zwrotu z inwestycji, a także brak wiedzy o kliencie przyczyniły się do tego. Czy prawdziwie?

    Czytaj dalej
  • Biznes w Nowym Ładzie

    Prezesie, zabezpiecz swój biznes w Nowym Ładzie.

    1 stycznia 2022 to dzień, który z pewnością wielu przedsiębiorców zapamięta. Wraz z nowym rokiem zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zwłaszcza podatkowe, które dotykają rzeszę przedsiębiorców. Nowy Ład, bo tak nazywane są te zmiany niewątpliwie przysparzają również biznesowi wiele bolączek. Jak wspierać swój biznes w Nowym Ładzie? 

    Czytaj dalej