Beata Kierzek,

Przestrzeń negatywna w projektowaniu graficznym

Przestrzeń negatywna, czyli negative space, to obszar który otacza konkretny element, jak np. logo, logotypy czy sygnet. Przez laików uznawana za to, jednak w projektowaniu graficznym to zdecydowanie więcej. To „tło” dzięki któremu obraz jaki chcemy przestawić zostawię uwypuklony i zaprezentowany w atrakcyjny sposób. 

Przestrzeń negatywna

Przestrzeń negatywna – czym jest?

Przestrzeń negatywna ma swoje korzenie w psychologii, kiedy to na początku XX wieku (1915 rok), duński psycholog – Edgar Rubin opublikował rysunek wazy. Obraz ten powstał poprzez połączenie zwróconych ku sobie profilu twarzy. Nazwano to „figura tło” oraz „złudzenie Rubina”. Dało to początek do psychologicznych rozważań o postrzeganiu konkretnego elementu i jego otoczenia jako całości.

Siła przekazu z wykorzystaniem przestrzeni negatywnej


Jan Tschichold, jedna z najważniejszych postaci jeśli chodzi o typografię powiedział o przestrzeni negatywnej, że są to „płuca projektu”. W projektach do druku przestrzeń negatywna to po prostu pusta wolna przestrzeń tak zwany „oddech projektu”.

Wykorzystując zjawisko przestrzeni negatywnej autor pracy graficznej ma na celu uzyskanie spokoju w kompozycji. 

Przez wielu Klientów pusta przestrzeń odbierana jest jako niewykorzystanie powierzchni, jednak sprawne oko grafika wie, że jest ona niezbędna by uzyskać właściwą kompozycję. 

Przestrzeń negatywna – jak wykorzystać w praktyce? 

Przestrzeń negatywną należy rozpatrywać w połączeniu z innymi obiektami tekstowymi i graficznymi. W przypadku materiałów drukowanych, można powiedzieć, że jest to obszar niezadrukowany.
Krawędzie projektu są jak płot pod napięciem, dlatego nie należy umieszczać ważnych elementów blisko nich. Dzięki temu unikamy nieprzyjemnego uczucia ściśnięcia.
 
Jeśli chodzi o wykorzystywanie zdjęć, które często są używane w projektach to zasady mają zastosowanie i do samych zdjęć i do zdjęć wykorzystywanych w projektach. Bez problemu możemy używać zdjęcia bez uwzględniania odstępu. Pod warunkiem, że reguły będą zachowane na samym zdjęciu. Jeśli fotografia będzie wykadrowana bez uwzględnienia przestrzeni, wtedy negatywne emocje przeniosą się na cały projekt.
 
Te reguły bezpiecznej odległości obowiązują nie tylko w relacji obiekt-krawędź ale w całym projekcie np. jeśli chodzi o odległość tekstu od zdjęcia. Wolny obszar wokół tekstu czyli przestrzeń negatywna pozwoli skupić się na samej treści.

Postaw na estetykę i wykorzystaj przestrzeń negatywną! 

Dzięki przestrzeni negatywnej można przekazywać informacje w sposób spokojny i przyjemny. Stosując przestrzeń negatywnej można również tworzyć w projektach mocne, przykuwające punkty. Przy dobrym projekcie to właśnie ta jego część bardziej przyciąga wzrok, niż natłok elementów kompozycji. Dlatego pracując nad projektami graficznymi pamiętaj, że mniej znaczy więcej, a pusta przestrzeń podkreśla to, co kluczowe. 

Sprawdź poniżej przykłady zastosowania przestrzeni negatywnej w projektach największych marek świata! 

Przykłady wykorzystania przestrzeni negatywnej w logotypach znanych marek
Bezpłatna konsultacja
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 15; średnia: 4,73)

Przeczytaj również

  • Midjourney v6 – wyczekiwana nowa wersja jest już dostępna

    Wersja 6 Midjourney wprowadza kilka kluczowych ulepszeń, w tym wyższą rozdzielczość obrazów (2048x2048 pikseli), lepsze przetwarzanie języka naturalnego dla bardziej dokładnych i realistycznych obrazów, większą kontrolę nad wariantami obrazów, ulepszone generowanie rąk, możliwość tworzenia modeli 3D i filmów z tekstu.

    Czytaj dalej
  • ISO 42001 w AI

    ISO 42001 w AI

    Nowe wytyczne dla firm korzystających z AI w oparciu o normę ISO. Zapoznaj się z rekomendacjami, by dowiedzieć się jak wdrożyć je w swoim biznesie.

    Czytaj dalej
  • Marketing dla małych przedsiębiorstw

    Marketing dla małych przedsiębiorstw. Przewodnik do wzrostu biznesu

    Marketing dla małych przedsiębiorstw to nie tylko reklama, ale także badania rynku, relacje z klientami, sprzedaż i wiele innych elementów. Zapoznaj się z pierwszą częśćią poradnika dla małych biznesów.

    Czytaj dalej
  • Ile kosztuje ChatGPT?

    Ile kosztuje ChatGPT?

    ChatGPT to zaawansowany model języka opracowany przez OpenAI, który jest zdolny do generowania tekstu o naturalnym tonie i kontekście. Ten model sztucznej inteligencji wykorzystuje uczenie maszynowe, by nauczyć się rozumienia i generowania tekstu na podstawie danych, które otrzymuje. W praktyce, jest to system, który może prowadzić rozmowy z użytkownikami w sposób, który jest niemal identyczny z naturalnym dialogiem między ludźmi.

    Czytaj dalej