Social media marketing w biznesie B2B odgrywa od kilku lat bardzo ważną rolę. Coraz więcej firm B2B wie jak sprawnie radzić sobie z wdrożeniem komunikacji w mediach społecznościowych. Oto kilka porad dla firm, które jeszcze tego nie zrobiły.
Wprowadzenie do social media w biznesie
Przez lata panowało powszechne podejście, że social media marketing przeznaczony jest jedynie dla firm B2C. To podejście zmieniło nieco rozpowszechnienie w Polsce LinkedIn. To o tym portalu mówiono, że jest to Facebook dla biznesu.
Na fali sukcesu medium biznesowego rozrosły się social media w biznesie i coraz więcej firm technologicznych, budowalnych czy nawet przemysłowych stawiało swoje pierwsze kroki na Facebooku, Instagramie a nawet na Tik Toku.
Badania o skuteczności social media w biznesie mówią wprost:
- 76% firm technologicznych B2B korzysta z mediów społecznościowych, dla poprawienia wyników. To więcej niż w przypadku blogowania, działań SEO i paid search.
- 83% marketerów B2B korzysta z mediów społecznościowych. To plasuje social media na podium najpopularniejszych taktyk marketingowych B2B.
- 54% marketerów B2B stwierdziło, że wygenerowało potencjalnych klientów w mediach społecznościowych.
- 79% marketerów twierdzi, że zauważyło zwiększony ruch przy zaledwie 6 godzinach tygodniowo poświęconych na marketing w mediach społecznościowych.
Proces zakupu w B2B
Powszechność social media w biznesie ma również odzwierciedlenie w ścieżce zakupowej w firmach B2B. Jest on znacznie dłuży niż B2C, gdzie często wygląda to jak reklama – zakup.
Zakupy w B2B rozpoczynają się zwykle (choć jeszcze często nieświadomie) od problemów, bolączek i wyzwań przedstawiciela firmy. W różnych kanałach, a coraz częściej od social mediów rozpoczyna od poszukiwanie koncepcji, która rozwiąże jego problem. Warto dodać, że na tym etapie nie ma miejsca na zakupy emocjonalne. Dlatego edukacja potencjalnego zakupowa jest tak bardzo ważna. Prowadzi ona do decyzji o zakupie i wyboru, a w efekcie do zakupu.
Patrząc na statystyki w pierwszym akapicie warto zwrócić uwagę, że social media stały się jednym z ważniejszych punktów styku na ścieżce zakupowej klienta B2B. Powodów na takie działania jest wiele, ale jednym z najważniejszych, który warto wskazać jest dostępność. Social media marketing skupia wokół siebie wielu użytkowników, którzy komunikują się ze sobą, skracając tym samym drogę komunikacji np. poprzez e-mail.
Social media marketing czy warto w B2B
Pytanie „czy warto” powinno zostać zamienione na pytanie jak szybko zacząć? Mimo że treści, które pojawiają się w social media najczęściej kierowane są do użytkownika, a ich rodzaj głównie jest rozrywkowy, firmy z dobrze zaplanowaną strategią komunikacji będą miały wiele możliwości w mediach społecznościowych.
Raport Sagefrog Marketing Group wskazuję już 73% marketerów B2B dodaje social media marketing do planowanych działań.
Social media mają szerokie zasięgi przy jednoczesnym bardzo łatwym dotarciu do odbiorcy. Łatwo jest więc dotrzeć do właściwych odbiorców, gdyż posiadają bardzo dużo danych analitycznych. Przykładowo Facebook ma znacznie lepsze targetowanie odbiorców niż Google, który targetuje behawioralnie. Natomiast LinkedIn pozwala na dotarcie do osób na konkretnych stanowiskach, w wybranych branżach. Oczywiście jest to ogromny atut pod warunkiem, że masz dobrze zbadaną grupę docelową.
Social media marketing jest stosunkowo tani. Założenie konta w mediach społecznościowych jest darmowe, podobnie jak samo publikowanie. W firmach, które mają małe budżety można robić content samodzielnie i ograniczyć się np. do postów i artykułów. Ponadto istnieje wiele darmowych narzędzi i baz zdjęć, z których można korzystać po odpowiednim oznaczeniu.
Reklamy dają wiele możliwości, choć tu już konieczne jest nieco więcej umiejętności. Panele reklamowe we wszystkich kanałach komunikacji są stosunkowo intuicyjne, a po kilku tanich lub nawet darmowych kursach z powodzeniem można zostać social media ninją.
Element strategii contentowej to kolejny atut, który warto przytoczyć do listy social media marketingu dla firmy B2B. To kolejne kanał komunikacji do użytkowników, Ponownie, jeśli masz ich dobrze stargowanych i przeanalizowanych i wiesz jak do nich dotrzeć, to social media przyjdą z pomocą.
Początek lejka marketingowego najczęściej w B2B rozpoczyna się właśnie w social mediach. Zanim przejdziesz do etapu pierwszego, czyli TOFU konieczne jest, by przyciągnąć uwagę i zainteresować użytkownika. Regularne i ciekawie prowadzone kanały social media marketing są właśnie tym elementem, który ułatwia dotarcie. Przykładowo w BUZZcenter działamy właśnie tak. Nasze kanały w social mediach, zwłaszcza na LinkedIn, to główne źródło ruchu z na naszego bloga.
Kto powinien prowadzić Social media marketing w firmie B2B
W firmach B2B, zwłaszcza w sektorze MŚP dział marketingu liczy zaledwie kilka osób, z czego część z nich często to product managerowie. Należy się więc liczyć, że osób chętnych do prowadzenia social media marketingu nie będzie zbyt wielu. I właśnie w podobnych sytuacjach spotkałam się kilka razy z angażowaniem asystentki prezesa do prowadzenia social media marketingu.
Dlaczego jest to zwykle zły pomysł? Nie neguję absolutnie kompetencji danych osób, jednak social media marketing by działałam koniecznie musi być elementem strategii marketingowej całej firmy.
Social media marketing dobrze wykonany i wdrożony może przynieść wiele dobrego dla firmy. Pamiętaj jednak, że kanały social media bardzo dobrze się pozycjonują, a wiele z nich indeksuje już publikacje. Istnieje więc zagrożenie, że jeśli twoje konta w social mediach będą nieaktywne, będziesz mieć konta widma, które łatwo można znaleźć.
Porada na koniec. Social media marketing może przynieść ciekawych odbiorców, dodatkowych ruch, nowe leady. Warto więc zaplanować tę komunikacje właściwie i włączyć ją do strategii marketingowej w Twojej firmie.
O czym należy pamiętać?
W swojej strategii marketingowej uwzględnij social media. Zweryfikuj, w których kanałach social media jest Twój klient.
- Przeanalizuj jakie tematy interesują Twojego klienta.
- Zaplanuj content, nie działaj ad hoc tylko planuj z wyprzędzeniem.
- Korzystaj z różnych formatów.
- Sprawdź płatne metody dotarcia do klientów.
- Opracuj KPI i mierniki.
Jeśli zastanawiasz się czy social media marketing jest właściwy dla Twojej marki, umów się na krótką rozmowę z naszym konsultantem.