Kamila Kierzek Kamila Kierzek-Mechło,

Twój Social Selling Index – popraw swoją pozycje na LinkedIn już dziś

Na LinkedIn działasz codziennie bardzo aktywnie. Prowadzisz swój profil osobisty, piszesz artykuły i włączasz się w konwersacje. Sprawdź już dziś jak LinkedIn Cię ocenia. Poznaj Swój Social Selling Index! 

Wzrost SSI

Social Selling Index – co to za wskaźnik? 

Jest to wskaźnik, określający Twój potencjał sprzedażowy w obszarze działań na LinkedIn. Wskaźnik ten mierzy Twoje efekty działań, weryfikuje czy strategia jaką obrałeś na portalu jest odpowiednia i promuje Twoją sieć. Nie jest to jednak twarda wytyczna czy uda Ci się sprzedać produktu lub usługę, czy nie. Pokazuje kierunek w jakim warto pracować podczas budowy strategii marki oraz pomaga przy planowaniu konkretnych aktywności w portalu. Social Selling Index możesz bezpłatnie sprawdzić, niezależnie jaki typ konta posiadasz.  

Zobacz, jak wgląda dashboard wyniki SSI. 

Na stronie  www.linkedin.com/sales/ssi możesz poznać swój indywidualny wynik. Kliknij w „get your free score”.

Ten wskaźnik to wynik algorytmu LinkedIn, który mierzy Twoją skuteczność w budowaniu marki eksperta, pozyskiwaniu odpowiednich kontaktów i leadów oraz wskazuje kierunek do budowania relacji na portalu. Powstał na bazie analiz 5000 ankiet przeprowadzonych na handlowcach i zweryfikował co i jak robią, by osiągać swoje cele sprzedażowe (źródło LinkedIn Sales Solutions).

Social Selling Index wskaźnik
Dashboard Social Selling Index

Poznaj cztery obszary, które mają wpływ na wynik Social Selling Index. 

  • Establish your professional brand – czyli Twój wizerunek profesjonalisty
  • Find the right people – buduj swoją sieć i pozyskaj wartościowe kontakty 
  • Engage with insights – angażuj się w treści publikowane na portalu
  • Build relationships – buduj długofalowe relacje na LinkedIn

Czy Social Selling Index jest miarodajny? 

Wskaźnik Social Selling Index to jedynie matematyczne obliczenia LinkedIn. Można potraktować wynik jako podstawę to analizowania swojego profilu, natomiast by realnie zweryfikować jakie sukcesy odnosisz jest Twoja sieć kontaktów, relacje jakie budujesz oraz pozyskane leady. 

Przede wszystkim, by podnieść wynik zacznij od zbudowania profesjonalnego profilu osobistego. By odnieść sukces na portalu niezbędne jest opracowanie strategii i postawienia sobie jasnych celów. Pamiętaj o metodzie SMART. Szukasz pracy? Budujesz swoją markę osobistą? Wielokrotnie w moich artykułach i postach wskazywałam już na to, że samo posiadanie konta może nawet bardziej zaszkodzić niż pomóc, jeżeli nie jesteś w stanie poświęcić czasu na jego prowadzenie (znów kłania się konto widmo). O tym jak zadbać o swoją pozycje na portalu przeczytasz TU https://buzzcenter.pl/marka-osobista-na-linkedin/

Postaw sobie dodatkowe cele np. nawiązanie 5 wartościowych relacji w miesiącu, otrzymanie 1 oferty pracy w miesiącu, sprzedaż 1 projektu w kwartale. Mając cel opracuj strategię i plan. Zaplanuj treści jakim będziesz się dzielić. Przemyśl czy możesz publikować raz w tygodniu, a może masz czas tylko na jedną wartościową wypowiedź w miesiącu? Zacznij od strategii i planu. 

Podnieś swoj Social Selling Index?

LinkedIn na stornie SSI podpowiada, jak pracować nad wzrostem każdego z elementów, które mają wpływ na wskaźnik SSI. Ważne jest to, że wskaźnik zmienia się regularnie. W dashboard zobaczysz zmiany raz na kilka dni, warto je obserwować i analizować łącząc dane z tym jak aktywny w danym czasie byłeś na portalu. Nawet jeśli uda Ci się osiągnąć bardzo wysoki wynik w każdej chwili może się zmienić, jeśli zaprzestaniesz aktywnych działań na portalu. 

Jak podnieść swój wskaźnik? 

Wizerunek profesjonalisty

Według danych LinkedIn, aż 81% kupujących chętnie nawiąże relacje z kimś kto prezentuje profesjonalną markę. 

  • Opracuj taki profil, jaki Twoi potencjalni klienci czy odbiorcy chcieli go odwiedzać. Postaw na mocną strategię konta osobistego. Zacznij od tego, by profil mówił jasno kim jesteś i co robisz. Zaprezentuj siebie z jak najlepszej strony, pamiętaj o zdjęciu! Budując profesjonalny profil pamiętaj o referencjach oraz umiejętnościach. Zadbaj o to by osiągnąć poziom „all starts” i aktualizuj dane regularnie.
  • Planuj! Przemyśl strategię i zaplanuj content. Opracuj plan publikacji i pomyśl jakie treści wywołają zaangażowanie Twoich odbiorców.
  • Pamiętaj, że treści publikowane na LinkedIn to nie treści, które publikujesz na Twitterze czy Facebooku. LinkedIn to portal biznesowy. Opowieści z prywatnego życia czy zdjęcia ulubionego posiłku zostaw na inne kanały. Zadbaj o aktywność pod postami i wywołuj dyskusje.

Postaw na wartościowe kontakty

  • Co oznacza wartościowy kontakt? Czy warto kolekcjonować znajomych? Pójście na ilość, a nie na jakość na LinkedIn długofalowo nie przyniesie rezultatu. 
znajdowanie-kontaktow-na-LinkedIn

Przemyśl na początek na kim Ci zależy? Jeśli w najbliższym czasie planujesz zmienić pracę to wartościowe kontakty dla Ciebie to m.in.

  • Pracownicy działów HR, zwłaszcza rekruterzy
  • Headhunterzy
  • Osoby decyzyjne w firmach, które Cię interesują
  • Pracownicy firm, dla których potencjalnie chcesz pracować
  • Osoby, które pracują na podobnych stanowiskach w innych firmach

Nie ograniczaj się tylko do szukania kontaktów wśród rekruterów. Planując zmianę pracy również opracuj swoja strategię. Warto śledzić konta pracowników firmy X, dla której chciałbyś pracować – możesz dowiedzieć się o wielu ciekawych projektach jakie prowadzą, co ułatwi Ci Research np. podczas przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej. 

  • Dodatkowo pamiętaj, że LinekdIn oceni czy jesteś aktywny regulanie. Czy logujesz się do poratlu codiznnie?
  • Czy aktywnie korzystasz z wyszukiwarki kontaktów lub Sales Navigator (pamiętaj, że mając konto podstawowe masz ograniczoną ilość darmowych wyszukiwań).
  • Jak często wchodzisz w reakcje z Twoją siecią oraz czy inni wyszukują Ciebie.

Jak szukać?

Wyszukiwarka kontaktów, nawet w podstawowym koncie bardzo dobrze działa. Wyszukiwać możesz po firmie, nazwisku, stanowisku i wielu innych opcjach. Jeśli stawiasz na bardzo aktywne budowanie relacji biznesowych na LinkedIn warto przemyśleć konto płatne Sales Navigator (więcej w linku w podsumowaniu). Sales Navigator to koszt ok. 240 zł miesięcznie, a na start można przez 1 miesiąc testować je bezpłatnie. 

Zapraszając nowe osoby do kontaktu napisz krótką wiadomość powitalną (masz do 300 znaków). Potraktuj wiadomość jako wyjaśnienie, dlaczego wysyłasz zaproszenie. Ludzie nie chcą przyjmować zaproszeń od osób, które nie chcą napisać, dlaczego chcieliby połączyć się z Tobą. Ty również przemyśl, czy chcesz przyjmować zaproszenia od osób, które nie piszą wiadomości powitalnych. Zawsze zanim zaprosisz nową osobę sprawdź ich profil, a nawet stronę www firmy, w której pracuje. Szukaj wspólnych elementów, wspólnych kontaktów i pretekstu do zaproszenia. 

Sprawdzaj kto zaglądał na Twój profil, to idealna grupa osób, które możesz zaprosić do sowiej sieci. Pretekst już masz. Mając podstawowe konto widzisz ostatnie 3 osoby, przy kontach typu premium lista osób wchodzących na Twój profil jest nieograniczona. 

Będąc na konferencji czy szkoleniu korzystaj z funkcji „znajdź w pobliżu”. Łącz się z osobami, które uczestniczą w tym samym wydarzeniu co Ty. 

Angażuj się

W tej części LinkedIn weryfikuje jak aktywnie działasz na portalu i jak komunikujesz się z treściami Twojej sieci. Czy bez większego zaangażowania klikasz lajki pod postami innych, a może strasz się angażować? Komentuj posty innych i wykorzystuj reakcje jakie Linkedin proponuje. To również istotny element algorytmu Linkedin, który wpływa zarówno na Twoje SSI jak i sam poziom wyszukiwania Twojej osoby.

angażowanie-kontaktow-na-linkedin

Jesteś ekspertem np. w obszarze fotowoltaiki? To Twój wielki atut na LinkedIn. Pomyśl jakie treści możesz publikować, by zainteresować, zaangażować innych użytkowników portalu. Pamiętaj, by angażować nie tylko swoje bezpośrednie kontakty. Szukaj osób, które mogą być zainteresowane daną tematyką. Zapraszając ich możesz odwołać się do swojego posta. Staraj się również wchodzić w reakcję z kontaktami 2 i 3 stopnia.

Korzystaj z nowych możliwości LinkedIn, jak np. podpięcie jako polecane swoich najlepszych postów czy artykułów. 

Pamiętaj, że Google zaczyna indeksować posty z Linkedin. W Polsce to jeszcze nie działa, ale możemy spodziewać się zmian już niedługo. 

Pisz artykuły. Są bardzo dobrze odbierane przez użytkowników i nie znikają tak łatwo jak posty. Choć tu warto żebyś wiedział, że często zaangażowanie pod artykułem zaczyna się nawet po tygodniu od publikacji.

Angażuj się również w publikacje innych. Lajkuj, komentuj oraz udostępniaj. 

Postaw na długofalowe relacje na Linkedin.

Jak wygląda Twoja sieć kontaktów? Czy angażujesz się w budowanie relacji i łączysz się z kontaktami 2 i 3 stopnia? LinkedIn docenia rozszerzanie grona Twoich znajomych oraz to czy sa to jedynie dodane zaproszenia, czy stawianie na konkretne budowanie relaji.

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznie

LinkedIn podpowiada wiele pretekstów do nawiązania kontaktu jak np. zmiana pracy, awans, urodziny. Wykorzystaj to, jednak zrezygnuj ze sztampowych zwrotek, które są gotowe na portalu. Napisz kilka słów od siebie, zostanie to dużo lepiej przyjęte (zarówno przez algorytm portalu, jak i wpłynie na relacje z drugą osobą). 

Nawiąż relacje z osobami z pracy, zarówno obecnej jak i z poprzednich firm. Do sieci zaproś i zaangażuj również swoich partnerów biznesowych. 

Nie bój się napisać wiadomości do innych. Zaprezentuj swoje umiejętności i siebie. Pamiętaj tylko, by nie spamować innych. Nie wysyłaj ślepo wiadomości z ofertą. Efekt będzie odwrotny do zamierzonego. 

Poszukaj osób, które są decydentami, z nimi również nawiąż relacje. Użytkownicy LinkedIn bardzo chętnie łączą się z innymi. Przyjęcie zaproszenia to zwykle nie problem. Jeśli jednak chcesz, by nie było to puste zaproszenie to postaw na napisanie, dlaczego chcesz się połączyć z daną osobą. 

Potraktuj Twój Social Selling Index jako podpowiedź, jednak nie traktuj wyniki jako główny wskaźnik budowania swojej pozycji na LinkedIn. Postaw przede wszystkim na dobre pomysły, spróbuj się wyróżnić (ale nie za wszelką cenę, to nadal miejsce dla biznesu). Jeśli miałabym wskazać główne podpowiedzi to przede wszystkim strategia i zaangażowanie. Efekty przyjdą, ale uzbrój się w cierpliwość. Budowanie pozycji na LinkedIn to długofalowy proces. Nie wystarczy, że spędzisz kilka tygodni na portalu, a klienci czy oferty pracy będą same się pojawiać. Budowanie tej pozycji to miesiące, a nawet i lata. Musisz dać od siebie jak najwięcej. To właśnie docenia się na Li. Bądź ekspertem i dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem. 

Pomocne linki:

Jaki jest Twój Social Selling Index (przy okazji na ten stronie można znaleźć wiele podpowiedzi jak zwiększyć swój wynik) https://linkedin.com/sales/ssi

Demo Sales Navigator https://business.linkedin.com/sales-solutions/request-free-demo-form

Pomoc Sales Navigator https://www.linkedin.com/help/sales-navigator?src=li-prod&veh=ssi_dashboard%7Cli-prod&lang=en

Przeczytaj również