Kamila Kierzek-Mechło Kamila Kierzek,

Zaczynamy działać, czyli o skutecznym zapraszaniu do kontaktów, czyli LinkedIn social selling część II

W pierwszej części naszego poradnika o LinkedIn social selling pisaliśmy o podstawach, czyli o pierwszych krokach w utworzeniu profilu osobowego na LinkedIn.

social-selling

Kolejny krok w LinkedIn social selling to budowanie swojej sieci, czyli pozwolenie na to, by nasz profil zaistniał w wyszukiwarkach. Nie tylko samego portalu, ale by skutecznie wyświetlał się w wyszywaniach innych użytkowników.

Z pierwszej części naszego poradnika wiesz już:

  • Co to jest LinkedIn social selling
  • Jak działa?
  • Jak zacząć ustawienia profilu osobowego

Dla zainteresowanych już dziś podzielimy się newsem. Właśnie powstaje nasz autorski e-book o tym jak rozwijać swoją karierę i skutecznie sprzedawać na portalu poprzez LinkedIn Social Selling. Poradnik zawiera praktyczne i szczegółowe porady na temat portalu, ale także przykłady działań i wiele podpowiedzi z życia wziętych. Przede wszytskim jednak skupia się na tematyce LinkedIn social selling.

W tym artykule podpowiemy jak aktywnie włączyć się w ekosystemem LinkedIn, jak budować swoją sieć kontaktów i jak zapraszać, by być akceptowanym.

Czas start, zaczynamy działać z LinkedIn social selling

Kiedy nasz osobisty profil jest już gotowy, oraz jest w pełni uzupełniony, kiedy czujemy że nasza wirtualna wizytówka jest wystarczająca, możemy pomyśleć o rozszerzeniu grona naszych kontaktów na portalu LinkedIn. Na wstępie warto jednak podkreślić, że ilość nie zawsze znaczy jakość. Algorytmy portalu mocno promują i poprawiają pozycjonowanie osób z większą ilością kontaktów np. +1000, jednak sztuką jest mieć grono znajomych, z którymi w przyszłości jesteśmy w stanie nawiązać relacje zawodową lub biznesową, czyli LinkedIn social selling. My zachęcamy by zachować umiar, aktywnie poszerzać swoją sieć kontaktów, jednak by robić to rozsądnie i pomyśleć o przyszłych korzyściach.

Przedstawiamy 4 sposoby na aktywne posykiwanie znajomych na portalu.

Sposób na znajomych #1

Źródło: LinkedIn

LinkedIn regularnie przygotowuje dla nas import z książki adresowej na którą mamy założone konto. Warto co jakiś czas kliknąć w tę opcje i sprawdzić kogo możemy zaprosić do kontaktów. Są to osoby, z którymi mieliśmy już jakąś interakcję mailową. Nie musimy też zapraszać wszystkich, z proponowani listy można wybrać tylko wybranych. Haczyk jest jeden. Nam zależy na kontaktach biznesowych, a najczęściej nasze konta podpięte są pod skrzynki prywatne. Na skrzynkach prywatnych natomiast mogą pojawić się kontakty do rekruterów, z czego, jeśli stawiamy na rozwój zawodowy, warto skorzystać i zaprosić ich.

Sposób na znajomych #2

Mało znana, ale jednak bardzo przydatna funkcja wyszukiwania to Absolwenci. Algorytmy podpowiadają nam innych użytkowników, absolwentów naszej uczelni. Warto przejrzeć propozycje, być może na uczelni spędziliście trochę czasu z osobami, z którymi warto odświeżyć kontakt?

Sposób na znajomych #3

Pasek wyszukiwania to zdecydowanie najprostsza forma wykiwania kontaktów. Tu mamy dużo większe możliwości. Ta funkcja pozwala rozszerzyć swoją sieć zawodową, szukając osób po nazwisku, zainteresowaniach czy firmie, w której pracują. Jak to zrobić? W pasku wyszukiwania należy wpisać szukane słowo kluczowe, np. marketing manager. Jako że hasło jest dość popularne, LinkedIn ułatwia nam życie i dodaje kilka dodatkowych funkcji wyszukiwania. W opcjach podstawowych po wpisaniu naszego hasła mamy do wyboru oferty pracy, ludzi, treści, firmy. Natomiast po rozszerzeniu wyszukiwania możemy wskazać:

  • Typ kontaktu (pierwszy, druki lub trzeci stopień relacji)
  • Lokalizacja
  • Miejsce pracy
  • Branża

Portal sam przekieruje nas na wyszukiwarkę osób, ale, o tych funkcjach warto pamiętać na przyszłość, np. na etap planowania strategii social sellingowej.

Kiedy znaleźliśmy już osobę, która nas interesuje możemy zaprosić ją do grona znajomych, ale uwaga. Zastanówcie się sami, ile zaproszeń od nieznanych Wam osób przyjmujecie bez zastanowienia? Czy Waszym celem jest gromadzenie znajomych czy budowanie wartościowej sieci kontaktów? No właśnie. By zwiększyć szansę na pozyskanie nowego kontaktu zachęcamy by:

  • Wejść na profil danej osoby
  • Przejrzeć go i zastanowić się jakie macie „punkty styku”
  • Zapraszając taką osobę kliknijcie w „nawiąż kontakt” i wybierzcie opcje „dodaj notatkę”
Źródło: LinkedIn
Źródło: LinkedIn

Napisanie kilku słów o sobie, informacje że poznaliście się podczas konferencji czy przypomnienie, o wspólnie realizowanym projekcie, ułatwi decyzję o przyjęciu was do sieci kontaktów. Ważne – zastanówcie się jak napisać taką wiadomość, macie tylko (lub aż) 300 znaków. W e-booku damy Wam kilka przykładów jak taką notatkę napisać.

Dodatkowo, jeśli wyszukujecie osoby po funkcjach czy stanowiskach warto dodać Wasze wyszukiwanie do zapamiętywanych filtrów, co pozwoli by LinkedIn w przyszłości podpowiadał podobnych użytkowników.

Sposób na znajomych #4

Źródło: LinkedIn

Znajdź w pobliżu to nasz ulubiony sposób na zwiększanie grona linkedinowych znajomych. Pisaliśmy już o tym w artykule Wykorzystaj potencjał konferencji branżowych i zachęcamy, by aktywnie korzystać z tej funkcji. Ta funkcja pozwala szybko wyszukiwać i nawiązać kontakt z innymi osobami na portalu LinkedIn, które aktualnie przebywają blisko Ciebie. Jest to świetny sposób na aktywne poszerzanie sieci podczas szkoleń, konferencji czy spotkań networkingowych. Kiedy włączymy te funkcje wyświetli nam się lista dostępnych kontaktów, które łatwo możemy dodać do naszej sieci.

Jak widzicie nawiązywanie kontaktów na LinkedIn nie jest trudne. Istnieje wiele sposobów na pozyskanie wartościowych kontaktów. Z czasem mogą przerodzić one się w ciepłe leady (o tym w części o budowaniu strategii Social Selling). Najważniejsze, by zachować umiar, oraz skupić się na kontaktach, które faktycznie ułatwią nam zrealizowanie celu jaki ma nasza obecność na LinkedIn. Nie liczy się ilość, ale jakość.

Kiedy zarówno nasz profil będzie pełen wartościowych informacji, a nasza sieć kontaktów się zwiększy, zwiększa się prawdopodobieństwo, że to nas będą zapraszać.

W następnej części podpowiemy, jak tworzyć angażujące treści.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 14; średnia: 4,86)

Przeczytaj również

  • nieudana rekrutacja

    Ile kosztuje nieudana rekrutacja do działu marketingu?

    Ile kosztuje zatrudnienie niewłaściwego pracownika do działu marketingu? Ile nieudana rekrutacja kosztuje firmę, nie tylko w kontekście pensji pracownika? Sprawdź.

    Czytaj dalej
  • strategia marketingowa w firmie rodzinnej

    Strategia marketingowa w firmie rodzinnej.

    Na czym polega specyfika firmy rodzinnej i dlaczego strategia powinna być jednym z głównych narzędzi wspierających rozwój? Dlaczego warto uporządkować działania marketingowe i wdrożyć oszczędności w firmie. Przeczytaj jak zbudować strategię marketingową w biznesie zarządzanym przez bliskie sobie osoby.

    Czytaj dalej
  • Klient B2B

    Klient B2B– jak zmieniają się jego potrzeby?

    Zachowania zakupowe Klienta B2B na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco się zmieniły. Część z nich wynikała ze zmian gospodarczych jakie miały miejsce na świcie. Wiele z wprowadzanych przez firmy zmian było efektem tego, co działo się na rynku. Globalna pandemia i ograniczone możliwości spotkań, kryzys gospodarczy, czy wojna w Ukrainie - to tylko kilka przykładów. Procesy transformacji firm nabrały tempa. Znacznie mniej jednak mówi się o transformacji Klienta i tym, jak zmieniły się jego nawyki zakupowe.

    Czytaj dalej
  • e-commerce

    E-commerce - od czego zacząć przygotowania do otwarcia własnego sklepu online?

    Biznes e-commerce kusi. Z jednej strony to miejsce, w którym łatwo dotrzeć do naprawdę ogromnej grupy potencjalnych klientów. Z drugiej bariera wejścia jest niższa niż w przypadku biznesów w stu procentach działających stacjonarnie. Sprawdź, jak zacząć.

    Czytaj dalej