Kamila Kierzek-Mechło Kamila Kierzek,

Strategia marketingowa – dlaczego jest potrzebna Twojej marce?

Strategia marketingowa to dokument, który ściśle określa sposób funkcjonowania, rozwoju i komunikacji Twojej marki. Bez jej solidnego opracowania, marka jest jedynie bytem w przestrzeni, po której podąża w drodze do sukcesu. Czy ten sukces osiągnie bez właściwej mapy drogowej, to właśnie stanowi największe wyzwanie.

Strategia marketingowa Twojej marki

Strategia marketingowa – czym jest, a czym nie jest?

Strategia marketingowa jest dokumentem, który określa DNA marki, jej pozycjonowanie i pozycję względem konkurencji. Celem tego działania jest by unikać zbędnego chaosu przy prowadzeniu komunikacji i budowania wizerunku. 

Należy jednak pamiętać, że strategia marketingowa nie jest tym samym co plan marketingowi. Taki częsty błąd popełniany jest przez marketerów i zarządy. Utożsamiają oni planowanie ze strategią bardzo łatwo popełniane są kolejne błędy. Kluczem do sukcesu w pracy nad strategią jest opracowanie jej specyficznego pozycjonowania, by w ten sam, konkretny sposób była utożsamiana przez odbiorców marki.

Różnice między strategią marketingową, a taktyką 

W praktyce strategię mylimy z taktyką, co również pokazuje błędne podejście w ogóle do planowania biznesu. Strategia w swoim znaczeniu nastawiona jest na długofalowy etap działania, taktyka zaś dotyczy okresu krótkiego. Wielu managerów planując działania w obszarze marketingu, ale też biznesu, patrzy na najbliższy czas, na to co ma zadziać się „tu i teraz”. Brak podejścia długofalowego do stawiania sobie celów i zadań do zrealizowania oraz brak budowania prawdopodobnych scenariuszy działań, w rezultacie doprowadza do sytuacji, w której biznes działa ad hock, bez analizy i bez przemyślenia. Za takim typem działań idą nieprzemyślane i nietrafione wydatki na marketing, ich niskie efekty i frustracja biznesowa managerów.

Strategia marketingowa –dlaczego firmy powinny ją mieć?

W ujęciu planowania biznesu i marketingu kluczowe argumenty przemawiające za posiadaniem strategii marketingowej to:

  • możliwość wzrostu postrzeganie wartości firmy dzięki wykreowaniu silnej marki,
  • spójność marki, przez co jej wartość w oczach odbiorców rośnie, czyli są skłonni zapłacić za produkty lub usługę więcej.

Spisanie dokumenty strategicznego jest naszym zdaniem koniecznie, ponieważ tylko jej sformalizowana forma może przeoczyć się na efekt. W innym przypadku przekaz ustny w przyszłości doprowadzi do jej zakrzywienia, zmiany lub zapomnienia. Spisana strategia ma również na celu wypracowanie takiej pozycji marki na tle jej konkurencji, by byłą ona zapamiętywalny przez odbiorców. W efekcie długofalowym przełoży się to na wzrost sprzedaży. 

Nasza firma w maju 2021 przeprowadziła badanie wśród managerów, dyrektorów i właścicieli firm, w którym respondenci wskazali, że strategię marketingową ma 54%, z czego w formie spisanej:

  • 33% ma strategię jako prezentację
  • 22% jako dokument excel.

7% respondentów posiadających strategię przyznało, że jest ona „w głowie prezesa”. 

Jednocześnie jak pokazują̨ światowe badania, 81% prezesów firm postrzega marketing jako kluczowy czynnik wzrostu i rozwoju. Jednocześnie 70% badanych nie wierzy, że marketing ma właściwe miejsce i rolę w firmie. 

Posiadanie strategii marketingowej najchętniej porównujemy w BUZZcenter do mapy drogowej. Można dojechać do celu „na czuja”, jednak skorzystanie z mapy pomoże cały proces przyśpieszyć oraz obniżyć koszty. 

Jak nie dopuścić do przepalania budżetów marketingowych?

Jeśli spiszemy strategię marketingową jako dokument firma zyskuje gwarancję, że nie zostanie ona zniekształcona. Oczywiście duża część dokumentu to analizy i porównania, pozycjonowanie względem konkurencji czy rekomendacje strategiczne. Jednak dobrze mieć również jej wersję skróconą. Po podpisaniu umowa NDA, warto przekazać agencjom realizującym zlecenie, by każdy kolejny podwykonawca nie zakrzywił jej pozycjonowania. 

Znacznie łatwiejsze staje się również zarządzanie marką przez daną firmę. Podczas prac nad budową strategii wykonujemy badania i analizy, poznajemy grupę docelową i jej potrzeby, a wszystko to po to by poznać insighty, czyli ukryte potrzeby klienta. Kluczem do sukcesu jest odpowiedź na odkryte potrzeby. 

Podsumowując, jeśli masz wiedzę o rynku, wiesz jak myśli i zachowuje się Twój klient, jakie ma potrzeby, jak i jakie media konsumuje możesz zaplanować takie działania marketingowe, które dotrą do właściwych odbiorców. Plan marketingowy powinien wynikać bezpośrednio z opracowanej strategii marketingowej i właśnie wtedy możemy przyjąć, że działamy tak jak trzeba, by nie przepalać budżetów marketingowych. 

Bezpłatna konsultacja

Co wchodzi w skład strategii marketingowej, którą opracowujemy w BUZZcenter?

Strategia marketingowa według metody stosowanej w BUZZcenter to trzy etapy:

  • analiza
  • strategia marki
  • strategia komunikacji

Na bazie tych trzech etapów opracowujemy szczegółowy plan marketingowy na 6-12 miesięcy według naszych rekomendacji i możliwości budżetowych Klienta. 

Po przekazaniu dokumentu strategicznego kluczowe jest również jak wdrożyć ją w praktyce. Warto podkreślić, że nawet najlepsza strategia marketingowa nie da nic jeśli nie zostanie dobrze wdrożona. Na tym etapie zachęcamy Klientów, by zaangażować do jej egzekucji przedstawicieli różnych działów, a przede wszystkim, by rozpocząć cały projekt od spotkania z pracownikami i przekazaniu im jaką drogę marka obiera.

Jeżeli zastanawiasz się czy strategia marketingowa to narzędzie, którego potrzebuje Twoja firma, napisz do nas na kontakt@buzzcenter.pl i umów się na konsultacje. 

Możemy zaoferować Ci wsparcie w:

  • Przeprowadzeniu audytu marketingowego działań Twojej marki
  • Ocenę tych działań
  • Opracowanie pełnej strategii marketingowej
  • Konsultacje marketingowe
  • Egzekucję pełnych działań marketingowych 

Pobierz raport „Wpływ strategii marketingowej na biznes”

Jeśli chcesz:

  • nauczyć się wykorzystywać efektywnie budżety marketingowe;
  • zacząć liczyć zwrot z inwestycji marketingowych;
  • pozyskiwać więcej Klientów;
  • opracować i wdrożyć strategię marketingową;
  • analizować wyniki marketingowe;
  • zwiększyć sprzedaż;
  • zwiększyć efektywność i rozpoznawalność swojej mark

-to szkolenie „Ze strategią marketingową łatwiej do celu” jest właśnie dla Ciebie. SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY!

strategia marketingowa szkolenie
strategia marketingowa szkolenie
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 3; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • nieudana rekrutacja

    Ile kosztuje nieudana rekrutacja do działu marketingu?

    Ile kosztuje zatrudnienie niewłaściwego pracownika do działu marketingu? Ile nieudana rekrutacja kosztuje firmę, nie tylko w kontekście pensji pracownika? Sprawdź.

    Czytaj dalej
  • strategia marketingowa w firmie rodzinnej

    Strategia marketingowa w firmie rodzinnej.

    Na czym polega specyfika firmy rodzinnej i dlaczego strategia powinna być jednym z głównych narzędzi wspierających rozwój? Dlaczego warto uporządkować działania marketingowe i wdrożyć oszczędności w firmie. Przeczytaj jak zbudować strategię marketingową w biznesie zarządzanym przez bliskie sobie osoby.

    Czytaj dalej
  • Klient B2B

    Klient B2B– jak zmieniają się jego potrzeby?

    Zachowania zakupowe Klienta B2B na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco się zmieniły. Część z nich wynikała ze zmian gospodarczych jakie miały miejsce na świcie. Wiele z wprowadzanych przez firmy zmian było efektem tego, co działo się na rynku. Globalna pandemia i ograniczone możliwości spotkań, kryzys gospodarczy, czy wojna w Ukrainie - to tylko kilka przykładów. Procesy transformacji firm nabrały tempa. Znacznie mniej jednak mówi się o transformacji Klienta i tym, jak zmieniły się jego nawyki zakupowe.

    Czytaj dalej
  • e-commerce

    E-commerce - od czego zacząć przygotowania do otwarcia własnego sklepu online?

    Biznes e-commerce kusi. Z jednej strony to miejsce, w którym łatwo dotrzeć do naprawdę ogromnej grupy potencjalnych klientów. Z drugiej bariera wejścia jest niższa niż w przypadku biznesów w stu procentach działających stacjonarnie. Sprawdź, jak zacząć.

    Czytaj dalej