Żyjemy w czasach pełnych zmian i w zasadzie tylko to jest pewne. Otoczenie firmy się zmienia, zmienia się też nasz klient. Co więcej, żyjemy szybciej, chodzimy szybciej, mówimy i myślimy szybciej. Jak w takim otoczeniu Twój biznes może działać optymalnie?
Jak definiujemy czasy VUKA?
VUCA to świat zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności. Od kilku lat to określenie funkcjonuje w biznesie i w obszarze rozwoju osobistego, choć wywodzi się z militariów. Pochodzi od akronimów:
- Volatility (zmienność)
- Uncertainty (niepewność)
- Complexity (złożoność)
- Ambiguity (niejednoznaczność)
W praktyce możemy powiedzieć, że to czasy, w których właśnie żyjemy. Jesteśmy w trakcie globalnej pandemii, która znacząco wpłynęła na funkcjonowanie wielu biznesów. Mówi się, że nie ma już powrotu do przeszłości, choć wielu przedsiębiorców nadal tkwi w koncepcji nastawionej jedynie na produkt.
Ostatnie dwa lata, globalna pandemia i rosnące napięcia społeczne wiele zmieniły. Jednocześnie żyjemy w świecie paradoksów. Chcemy mieć swobodny dostęp do dóbr konsumpcyjnych, a z drugiej strony coraz częściej patrzymy na wartości marki czy sposób wytwarzania produktu w ujęciu ochrony planety.
Presja czasu, zarobków, kosztów, informatyzacji jest tak ogromna, że poza kryzysem gospodarczym, możemy mówić o widmie kryzysu społecznego.
Nowa koncepcja Marketingu 5.0
Wchodzimy obecnie w nową erę marketingu, znaną jako koncepcja Marketingu 5.0. Cyfryzacja przenikająca do codziennego życia, robotyzacja i automatyzacja towarzysząca na co dzień. Co ciekawe to komunikacja do kilku pokoleń jednocześnie, przez co pojawia się wyzwanie jak te komunikaty personalizować. Odmienne preferencje i zachowania zwiększają wyzwania dla marketerów. Globalizacja, światowa pandemia i problemy gospodarcze mają znaczący wpływ na funkcjonowanie i pozycjonowanie marek. Marketing to już nie jest koncepcja, to sposób funkcjonowania.
Jest kilka kluczowych elementów, które pozwalają na to, by marka zmierzała ku nowemu, czyli właśnie ku Marketing 5.0. Są to:
- właściwe umiejscowienie marki w percepcji odbiorcy;
- planowanie rozwoju marki;
- określenie, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy;
- wiedza jak komunikować się z otoczeniem;
- i oczywiście czego oczekuje od naszej marki Klient.
Zmiana paradygmatu biznesu
Zmiana towarzysząca nam na co dzień to podejście od typowego myślenia produktem, do oferowania rozwiązań. Mimo różnych zmian rynkowych czy gospodarczych, możliwości rozwoju są duże. Podstawą takiego rozwiązania jest szukanie nowych możliwości biznesowych.
Szukanie nowych szans na rynku jednak zostanie jedynie pomysłem i próbą poszukiwań, jeśli nie zostanie przełożony na działania. Teraz tylko kwestia jak zacząć?
Odpowiedzią na to pytanie jest opracowanie spójnej strategii marketingowej, która wprost wypływa ze strategii i modelu biznesowego organizacji. Za część biznesową w codziennym świecie odpowiada zarząd i liderzy firmy. Za obszar marketing najczęściej CMO, choć w firmach rodzinnych czy w sektorze MŚP, to również jest prezes lub właściciel.
Co wpływa na sukces organizacji w czasach turbulencji rynkowej?
Rola współczesnego marketingu to przede wszystkim budowanie wartości marki, która odpowiada na potrzeby Klienta. A jaka jest rola marketingu w procesie budowania sukcesu rynkowego?
Nowoczesny marketing, nie mylić z digital marketingiem, oddziałuje na cztery główne etapy procesu marketingowego.
Koncept i model biznesowy firmy
To przede wszystkim Customer insights, czyli odkrycie i odpowiedź na ukryte potrzeby konsumenta. Również istotne jest unikatowe pozycjonowanie marki i ustalenia strategii rynkowej.
Okno możliwości biznesowych
Ten etap to analiza środowiska biznesowego i pozyskiwanie wiedzy rynkowej. Mówi się często, że marketerzy musza mieć wrażliwość rynkową.
Kultura organizacyjna
Oznacza to jak wspieramy ludzi, zespoły w rozwoju osobistym. Jak bardzo jesteśmy przywiązani do swoich marek, jak jako pracownicy chcemy być postrzegani.
Sprawność organizacyjna
To integracja i koordynacja działań rynkowych w firmie.
Czy strategia marketingowa nadal ma sens?
Czy żyjąc w czasach permanentnej zmiany jest jeszcze sens budowy strategii marketingowej? Tak. Zdecydowanie tak, ponieważ jedynie posiadanie mapy drogowej pozwoli nam na sprawne dotarcie do celu.
Czasy turbulencji są też dla jednych czasem rozwoju, a dla innych początkiem końca biznesów. Niezależnie, dokąd zmierzamy podstawą jest świadomość rynkowa, świadomość otoczenia i analiza. Dopiero na podstawie wiedzy i danych możemy podjąć próbę podejmowania kolejnych decyzji.
Ponadto konieczne jest, by podkreślić, że strategia to nie jest plan działania. To dłuższa perspektywa, w której chłodno oceniane są szanse rynkowe firmy. Budowanie strategii nie jest odpowiedzią na chwilowe kłopoty firmy, a jest to przemyślany koncept rozwoju przedsiębiorstwa. Jej spójność i profesjonalizm, gwarantuje możliwość podejmowania mądrych decyzji w dłużej perspektywie.
Małe i rodzinne biznesy często mają strategię biznesową, która dodatkowo zahacza o elementy marketingu, a za jej realizację odpowiada właściciel Większe firmy rozdzielają już na strategie SJB czy strategię funkcyjne. Niezależnie jednak od tego ważne jest, by podkreślić, że strategia jest ważna i powinno się ją opracowywać.
Czy myślenie o przyszłość ima sens?
Jak najbardziej tak. Nie myląc myślenia o przyszłości z marzeniami, to właśnie przygotowanie firmy do sprostania wymaganiom stawianym przez rynek jest kluczową rolą liderów. Strategia jest narzędziem do tego, by można osiągnąć sukces. Pokazuje kierunki i możliwości wzrostu.
Strategia jest zbiorem celów i działań, koncentrujących się na realizacji ambitnej wizji szefa. To zatem projekt rozwoju organizacji, który zawiera nie tylko decyzje strategiczne, ale jest też zbiorem taktyk.
Strategie powinno się mieć i z niej aktywnie korzystać. Życie w czasach VUKA wymaga jednak częstszej weryfikacji przyjętej strategii i weryfikacji poziomy realizacji założonego planu.
Sprawdź w jaki sposób zespół BUZZcenter może pomóc Ci w szukaniu odpowiedzi na wiele pytań.