Kamila Kierzek Kamila Kierzek-Mechło,

Strategia marketingowa w Twojej firmie – zacznij o rachunku sumienia

Nowy Rok daje wiele nowych możliwości, zarówno mentalnie jak i biznesowo. Może właśnie przejmujesz stery w firmie, awansujesz albo jesteś sukcesorem firmy rodzinnej? Strategia marketingowa to krok od którego warto zacząć aktualizację (lub zbudować ją nowo)? 

strategia marki

 
Czas zmian… strategia marketingowa na start! 

Początek nowego roku często niesie za sobą wiele zmian organizacyjnych w firmach. Trzeba wtedy zrobić porządek, a także przejść przez kluczowe elementy firmy. Odświeżyć plany biznesowe i przygotować wytyczne dla wielu działów. Dlaczego warto zacząć od marketingu? Jak o coś chodzi, to zwykle chodzi o pieniądze. Od lat żyjemy w z negatywnym podejściem do marketingu. 

Działania marketingowe w wielu firmach angażują znaczną część kosztów firmy. Równie często przez częste błędy popełniane przez działy marketingu, te inwestycje traktowane są jako koszty. Marketing nie jest przez to dobrze oceniany i niesłusznie tratowany jako źródło kosztów.

Z drugiej strony, na wycenę marki nie wpływa jedynie jej kapitał (bilans) księgowy. To tylko część sukcesu, ile firma faktycznie ma gotówki. Mniej więcej połowa wartości firmy zależy od jej kapitału zewnętrznego, wewnętrznego i ludzkiego.

Wartość firmy jest wielowymiarowa, a marketing ma duży wpływ na to jak firma jest postrzegana na rynku. Oczywiście zakładając, że jest dobrze zaplanowany. Tu z pomocą przychodzi strategia marketingowa.

Krok do strategii, czyli odrabiamy pracę domową

Co wiesz o… 

  • Otoczeniu makroekonomicznym 
  • Trendach na rynku
  • Konsumencie 
  • Twojej konkurencji 
  • Twojej własnej firmie 

Jaki pozycjonujesz swoją markę? 

  • Co wyróżnia Twoją markę na tle innych firm z branży? 
  • Jaki jest charakter Twojej marki? Wyzwania współczesnego biznes 
  • Jakimi kanałami się komunikujesz? 
  • Jak alokujesz swoje budżety?
  • Jakie cele chcesz osiągnąć?

Jak działasz? 

  • Czy Twoja marka jest spójna wizerunkowo? 
  • Jak często analizujesz wyniki?
  • Potrafisz wskazać wyzwania współczesnego biznesu? 
  • Liczysz konwersję? 
  • Czy odświeżasz cele? 

To pytania, które bardzo często zadajemy naszym Klientom podczas pierwszy rozmów na temat strategii marketingowej. Świadomość i dobry plan są poprawnym kierunkiem działań, by realizować założone cele przedsiębiorstwa. Można też działać ad hoc i trzymać kciuki, by wyszło. Tylko czy firmy aktualnie stać na to by coś wszyło przypadkiem, a może konieczne jest zaplanowanie nad rozwojem organizacji?

Wizja jaka przyświeca nam w firmie, którą wspólnie prowadzimy wierzymy, że jedyny właściwy kierunek to planowanie. Planowanie, które powinno wynikać z właściwie opracowanej strategii. Jak więc zyskać przewagę na rynku dzięki strategii marketingowej?

Strategia marketingowa i jej przełożenie na biznes. Realny biznes. 


 
Czy zastanawiało Cię kiedyś jak rozwijają się firmy w Polsce?
Twój Klient w większości firm jest w centrum uwagi tak naprawdę, a może to jedynie marketingowe hasła promocyjne? A może marketing w Twojej firmie jest efektywny, a może to jedynie centrum kosztów?
Jak wydatki na marketing przekładają się na realne zyski?

Na początek zadajemy wiele pytań, podobnie jak przy budowaniu strategii. Dzieje się tak dlatego, że podstawą działań biznesowych jest wiedza. Każdy właściciel, prezes czy manager koniecznie musi odrobić swoją pracę domową. Bez takiego podejścia zwyczajnie działa się po omacku, co przekłada się na jakość i efektywność kolejnych działań.

 
Co na temat strategii marketingowej mówią badania?

  • 54% firm w Polsce deklaruje, że ma strategię marketingową,
  • Jednak aż połowa z nich błędnie definiuje czym jest strategia marketingowa, co może oznaczać, że strategię posiada zaledwie ok 20% firm.
  • 79% badanych firm uważa, że strategia wyznacza kierunki działania, a 57% że wskazuje kierunek rozwoju dla organizacji.
  • Wśród respondentów, którzy nie posiadają strategii, aż 77% uważa, że jej wdrożenie miałoby pozytywny impakt na biznes.
  • Tylko 17% firm bada zwrot z inwestycji, co oznacza, że 83% wydaje budżety marketingowe nie wiedząc czy były one efektywnie inwestowane!

Nowy wymiar strategii marketingowej. 

Walter Landor powiedział, że „produkty powstają w fabryce, ale marki powstają w umyśle”.

Kluczowe jest zatem, by działania marketingowe zaplanowane były na bazie analizy, by były przemyślane i przede wszystkim, by odpowiadały na faktyczne potrzeby Klientów.
Strategia marketingowa to mapa drogowa dla Twojego biznesu. Jej szczegółowe opracowanie pozwoli Twojej firmie na świadome planowanie, rozwój, jak również realizację celów. Precyzyjne opracowany koncept rozwoju pozwala na efektywne działanie, zabezpieczy Twoją firmę na wypadek ewentualnego kryzysu, oszczędzi pieniądze i pomoże dojrzale rozwijać biznes.

Encyklopedia Zarządzają definiuje strategię następująco:

„strategia marketingowa oznacza zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, które przedsiębiorstwo musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku. Jej formułowanie to proces decyzyjny, polegający na wytyczeniu najistotniejszych problemów, a także określeniu sposobów ich rozwiązań”.

W praktyce strategia marketingowa:

  • wyznacza kierunki do działania,
  • wskazuje w jakim kierunku firma powinna zmierzać,
  • nadaje charakter marce,
  • pozycjonuje markę wśród konkurentów,
  • pozwala na znalezienie przewag konkurencyjnych,
  • ustala reguły gry,
  • definiuje, jak chcemy pozycjonować się w percepcji.

Jak budować marketing oparty na faktach, odpowiadający na potrzeby Klienta i jak alokować budżety, by widać było zwrot z inwestycji? Zacznij od strategii marketingowej. Mimo pozornej inwestycji na start w jej opracowanie, w bardzo krótkim czasie zobaczysz wymierne korzyści oraz oszczędności. Skończą się nietrafione decyzje biznesowe i inwestycje w marketing. To ten czas w roku, w którym warto coś zrobić.  

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji, podczas której porozmawiasz naszym konsultantem czy to rozwiązanie jest dla Ciebie.

Bezpłatna konsultacja
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 7; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • prompty do ChatGPT

    Jak tworzyć efektywne prompty do ChatGPT?

    Prompty do ChatGPT mowy trend czy konieczność? Umiejętność skutecznego komunikowania się z narzędziami takimi jak ChatGPT wydaje się by banalna. Często jednak dostajemy od Klientów informacje, że nie dostają za dobrych odpowiedzi.

    Czytaj dalej
  • generatory tekstu AI

    3 najlepsze generatory tekstu AI do pisania artykułów

    Generatory tekstu AI stają się niezwykle wspierającym narzędziem dla twórców treści i marketerów w dostarczaniu wysokiej jakości materiałów. Niezależnie od tego, czy chodzi o tworzenie angażujących artykułów, optymizację treści pod kątem SEO, czy nawet generowanie kreatywnych pomysłów, generator tekstu AI odgrywa istotną rolę w usprawnianiu procesów twórczych. Ze względu na ciągły rozwój technologii, wybór odpowiedniego narzędzia może mieć znaczący wpływ na produktywność i jakość tworzonych treści.

    Czytaj dalej
  • Warsztaty AI dla firm

    Warsztaty AI dla firm - dlaczego warto szkolić się ze sztucznej inteligencji

    Znajomość i zastosowanie sztucznej inteligencji jest nie tylko atutem konkurencyjnym, ale wręcz koniecznością dla przedsiębiorstw na różnych etapach rozwoju. Warsztaty AI dla firm zaowocuje nie tylko zdobyciem strategicznej przewagi, ale także optymalizacją procesów i zwiększeniem efektywności operacyjnej. Biorąc pod uwagę szybki rozwój technologii i jej wpływ na różne sektory gospodarki, zdobycie umiejętności w tym obszarze jest fundamentalne dla zespołów dążących do innowacji i przekształceń.

    Czytaj dalej
  • Asystent AI

    Asystent AI - rewolucja w codziennych zadaniach

    Asystent AI staje się w ostatnich miesiącach niezastąpionym narzędziem, rewolucjonizującym sposób, w jaki pracujemy. Wykorzystanie sztucznej inteligencji, w tym modeli takich jak GPT 4o, umożliwia automatyzację i optymalizację procesów. Wpływa to na zwiększenie efektywności i produktywności w wielu dziedzinach życia i sektorach gospodarki.

    Czytaj dalej