Prezentujemy nowy cykl wpisów o narzędziach w marketingu. Nie tylko tych znanych, digitalowych - popularnych i aktualnie na topie, ale również tych które są z nami od lat, a wiele firm nadal z nich korzysta. Na początek ulotka jako narzędzie dla marketingu.
Ulotka, to wydawałoby się najbardziej prozaiczny i jednocześnie najpopularniejszy produkt poligraficzny. Jednak odpowiedni dobór papieru, technik i zabiegów graficznych jeszcze na etapie projektowania, potrafi uczynić z tego codziennego narzędzia reklamowego prawdziwy majstersztyk. Zwykła ulotka może stać się bardziej atrakcyjna nie tylko dzięki grafice. Dowiedz się jak tego konać korzystając z ulotki.
Ulotka – co to jest?
Ulotka jest produktem drukowanym, który służy do promocji oraz informacji. Jej przeznaczenie to szybkie rozpowszechnienie wśród grupy odbiorców. Zwykle przybiera ona formę karki, lub rozkładanie broszury, często nie przekracza 4 stron. Najczęściej wykonana na powlekanym papierze, kredowym lub offsetowym.
Rola biznesowa ulotki.
Ulotka, by przyciągała uwagę i spełniła swoją biznesową rolę (zachęcała nowych lub obecnych klientów do zakupów) należy skupić się m. in. na takich aspektach jak:
Układ graficzny
Powinien być czytelny, a liczba elementów na grafice oraz ilość tekstu nie powinna przytłaczać i niepotrzebnie dociążać projektu.
Kolory
Warto dobrać zgodnie z obowiązują paletą kolorystyczną identyfikacji wizualnej, aby już na wstępnie materiał reklamowy wywoływał skojarzenia z marką.
Fonty
Nie ma sensu przesadzać ze zbyt wieloma krojami. Całość powinna być czytelna, po to by wydawać się lekka w odbiorze. Trzeba zadbać o kerning i odpowiednią wielkość tekstu, aby wzrok odbiorcy się nie męczył, ani z powodu zbyt drobnego druku, ani dlatego, że przerośnięty nagłówek przyćmił całą resztę.
Jak projektować ulotkę?
Przystępując do projektowania ulotki należy mieć z tyłu głowy wyobrażenie tego, jak ulotka ma wyglądać już po wydruku – inaczej będzie wyglądał projekt graficzny przygotowany z myślą o ulotce DL, inaczej, jeśli ma to być kwadratowa ulotka dwustronna.
Jeśli firm ma opracowany brand book niezbędne jest bazowanie na wytycznych i dostosowanie projektu do już istniejących. Takie narzędzia to nie jest miejsce do eksperymentów.
Dobrą praktyką jest, by zleceniodawca najpierw opracował teksty i wytyczne dla grafika. To znacznie przyspiesza pracę niż zmiany tekstów już na istniejącym dokumencie.
Kluczowe jest też, by jasno określić do kogo jest kierowany produkt i jaki jest jej cel.
A jak wydrukować ulotkę?
W slangu poligraficznym podłoże to po prostu papier, na jakim się drukuje. Wybór odpowiedniego podłoża to równie ważny aspekt do wzięcia pod uwagę jak te, które już zostały wymienione, ponieważ będzie rzutować na ostateczny efekt wydruku.
Reprezentujesz markę premium i chcesz, aby drukowane materiały promocyjne oddawały jej chakter? Wybieraj papiery o wyższej gramaturze. W wartościach twojej marki ekologia zajmuje czołowe miejsce? Dobrym wyborem będzie papier Kraftliner.
Gramatura papieru
- offsetowy (90 g, 120 g, 150 g, 240 g)
- kredowy mat (130 g, 170 g, 250 g)
- papier kredowy połysk (130 g, 170 g, 250 g)
- kraftliner (170 g, 250 g)
Przykłady realizacji ulotek dla biznesu
Mogłoby się wydawać, że ulotka jest przestarzałym narzędziem, z którego warto zrezygnować. Na podkreślenie zasługuje jednak fakt, że papier w dobie wszechobecnego digitalu jest uznawany za narzędzie premium. Dodatkowo dobrze zaprojektowana ulotka, z odpowiednim przekazem ma szanse wyróżnić się na rynku. Warunkiem jest dobry przekaz oraz dotarcie do grupy docelowej.