Audyt marketingowy elementy i cena – na czym polega i kiedy go wykonać?
Zrozumienie obecnej sytuacji firmy jest kluczowe, by prowadzić konkretne działania. Audyt marketingowy jest całościową̨ oceną działań marketingowych i komunikacyjnych w Twojej firmie. Sprawdź, kiedy i jak go wykonać! Poznaj elementy audytu marketingowego.
Co to jest audyt marketingowy? Jakie są elementy audytu marketingowego?
To proces oceny wszelkich podejmowanych działań przez markę, który w formie dokumentu, daje konkretny obraz sytuacji, w jakiej jej marka. Audyt marketingowy pozwala na dokładne zweryfikowanie dotychczasowych działań marketingowych, ich ocenę oraz wskazanie potencjalnych obszarów do poprawy.
Podczas audytu marketingowego weryfikowane jest wiele obszarów, a do głównych należą:
- Budżet marketingowych i jego efektywne wykorzystanie
- Ocena UX oraz techniczna strony WWW
- Ocena materiałów komunikacyjnych
- Identyfikacja wizualna, kolory, logo
- Używany do komunikacji język
- Komunikacja i spójność kanałów Social Media
Skąd bierzemy dane do audytu?
W dużej mierze podczas audytu marketingowego korzystamy z narzędzi, które dostarcza nam Klient. Już na samym początku prosimy o przygotowanie wszystkich materiałów drukowanych i online, a także prosimy o przekazanie dostępów do Google Analytics, konta Social Media i innych, które musimy wziąć pod uwagę.
Na etapie zbierania materiałów do audytu marketingowego pytamy także o strategię firmy i strategię marketingową. W wielu przypadkach do analizy otrzymujemy jednak plan marketingowy lub plan konkretnych kampanii, co również daje nam obraz na jakich dokumentach pracuje dana marka.
Audyt marketingowy to również obraz marki na zewnątrz, tak więc weryfikujemy jej widoczność z wykorzystaniem narzędzi zewnętrznych. Korzystam tu zarówno z narzędzi darmowych jak i płatnych. Między innymi są to Google Trends, Senuto, Brand24 czy SentiOne.
Całość analizy do audytu marketingowego to metoda tzw. desc research. Przeczytaj dodatkowe artykuł.
Cele audytu marketingowego i elementy audytu marketingowego
Celem procesu audytowego jest weryfikacja dotychczasowych działań i sprawdzenie ich pod kątem grupy docelowej. Czy prowadzone działania i akcje marketingowe odpowiadają na potrzeby klientów oraz czy przekaz jaki komunikujesz ma realny wpływ na wyniki finansowe organizacji. Wskażemy mocne i słabe strony, a także podpowiemy jak efektywnie wykorzystać zasoby jakie posiada Twoja firma.
Ile czasu trwa wykonanie audytu marketingowego przez BUZZcenter
Audyt marketingowy przeprowadzany naszą metodą to 2-4 tygodnie. Na czas realizacji projektu wpływa przede wszystkim dostępność do danych. Zakładając, że na początku współpracy otrzymujemy pełen pakiet informacji od firmy, proces analizy danych wynosi do 3 tygodni, a następnie około 1 tydzień to formułowanie wniosków i rekomendacji po audycie.
Audyt marketingowy cena
Koszt audytu marketingowego uzależniany jest od ilości materiałów, które otrzymujemy do przeanalizowania. Pod uwagę bierzemy na ilu rynkach działa marka, ile stron WWW jest do analizy, ile kont social media ma marka. Patrzymy również na budżet i faktury marketingowe, jakie weryfikujemy dla Klienta.
Końcowa kwota ustalana jest na podstawie szacunkowej ilości godzin, jakie zajmie przeprowadzenie audytu. Koszt z jakim trzeba się liczyć w przypadku średniej wielkości firmy to przedział ok. 15.000 zł – 25.000 zł.
Warto jednak nadmienić, że podczas takiego audytu naszym celem jest optymalizacja działań i zniwelowanie przepalanych budżetów, dlatego zwrot z tej inwestycji zwykle widoczny jest już w pierwszym kwartale po wdrożeniu naszych rekomendacji.
Korzyści wynikające z przeprowadzonego audytu marketingowego
Przeprowadzamy dogłębną analizę sytuacji, w której jest Twoja firma oraz podjętych przez Ciebie działań. Korzyści z przeprowadzenia audytu marketingowego przez zewnętrzną firmę:
Spójność przekazu
Materiały komunikacyjne budują wizerunek marki, a tylko ich spójność zapewni jasny i klarowny przekaz. Kompleksowa analiza pozwoli nam na wskazanie kierunków w jakich powinna iść marka i wytypować które materiały warto używać, by zachować spójność przekazu.
Poprawa efektywności
Dzięki audytowi określimy mocne i słabe obszary bieżącej komunikacji, ocenimy ich wpływ na wynik finansowy firmy i zwrot z inwestycji (ROI). Wskażemy obszary, które lepiej mogą konwertować na pozyskiwanie leadów i zamykanie sprzedaży.
Rentowność
Działania marketingowe często oceniane są jako centrum kosztów. Po przeprowadzonym audycie wskażemy obszary, w których warto poprawić efektywność koszową.
W BUZZcenter wierzymy, że audyt to dopiero początek. Audyt marketingowym to podstawa do dalszych działań. Bardzo często kolejnym krokiem jest wspólne opracowanie strategii marketingowej i planu operacyjnego dla marki.