Kamila Kierzek-Mechło Kamila Kierzek,

Audyt marketingowy – na czym polega i kiedy go wykonać?

Zrozumienie obecnej sytuacji firmy jest kluczowe, by prowadzić konkretne działania. Audyt marketingowy jest całościową̨ oceną działań marketingowych i komunikacyjnych w Twojej firmie. Sprawdź, kiedy i jak go wykonać! 

audyt marketingowy

Co to jest audyt marketingowy?

To proces oceny wszelkich podejmowanych działań przez markę, który w formie dokumentu, daje konkretny obraz sytuacji, w jakiej jej marka. Audyt marketingowy pozwala na dokładne zweryfikowanie dotychczasowych działań marketingowych, ich ocenę oraz wskazanie potencjalnych obszarów do poprawy. 

Podczas audytu marketingowego weryfikowane jest wiele obszarów, a do głównych należą:

  • Budżet marketingowych i jego efektywne wykorzystanie
  • Ocena UX oraz techniczna strony WWW
  • Ocena materiałów komunikacyjnych
  • Identyfikacja wizualna, kolory, logo
  • Używany do komunikacji język
  • Komunikacja i spójność kanałów Social Media

Skąd bierzemy dane do audytu?

W dużej mierze podczas audytu marketingowego korzystamy z narzędzi, które dostarcza nam Klient. Już na samym początku prosimy o przygotowanie wszystkich materiałów drukowanych i online, a także prosimy o przekazanie dostępów do Google Analytics, konta Social Media i innych, które musimy wziąć pod uwagę. 

Na etapie zbierania materiałów do audytu marketingowego pytamy także o strategię firmy i strategię marketingową. W wielu przypadkach do analizy otrzymujemy jednak plan marketingowy lub plan konkretnych kampanii, co również daje nam obraz na jakich dokumentach pracuje dana marka. 

Audyt marketingowy to również obraz marki na zewnątrz, tak więc weryfikujemy jej widoczność z wykorzystaniem narzędzi zewnętrznych. Korzystam tu zarówno z narzędzi darmowych jak i płatnych. Między innymi są to Google Trends, Senuto, Brand24 czy SentiOne. 

Całość analizy do audytu marketingowego to metoda tzw. desc research. Przeczytaj dodatkowe artykuł.

Badania marketingowe w procesie budowania strategii

Cele audytu marketingowego

Celem procesu audytowego jest weryfikacja dotychczasowych działań i sprawdzenie ich pod kątem grupy docelowej. Czy prowadzone działania i akcje marketingowe odpowiadają na potrzeby klientów oraz czy przekaz jaki komunikujesz ma realny wpływ na wyniki finansowe organizacji. Wskażemy mocne i słabe strony, a także podpowiemy jak efektywnie wykorzystać zasoby jakie posiada Twoja firma. 

Ile czasu trwa wykonanie audytu marketingowego przez BUZZcenter

Audyt marketingowy przeprowadzany naszą metodą to 2-4 tygodnie. Na czas realizacji projektu wpływa przede wszystkim dostępność do danych. Zakładając, że na początku współpracy otrzymujemy pełen pakiet informacji od firmy, proces analizy danych wynosi do 3 tygodni, a następnie około 1 tydzień to formułowanie wniosków i rekomendacji po audycie. 

Koszt audytu marketingowego

Koszt audytu marketingowego uzależniany jest od ilości materiałów, które otrzymujemy do przeanalizowania. Pod uwagę bierzemy na ilu rynkach działa marka, ile stron WWW jest do analizy, ile kont social media ma marka. Patrzymy również na budżet i faktury marketingowe, jakie weryfikujemy dla Klienta. 

Końcowa kwota ustalana jest na podstawie szacunkowej ilości godzin, jakie zajmie przeprowadzenie audytu. Koszt z jakim trzeba się liczyć w przypadku średniej wielkości firmy to przedział ok. 10.000 zł – 15.000 zł. 

Warto jednak nadmienić, że podczas takiego audytu naszym celem jest optymalizacja działań i zniwelowanie przepalanych budżetów, dlatego zwrot z tej inwestycji zwykle widoczny jest już w pierwszym kwartale po wdrożeniu naszych rekomendacji. 

Korzyści wynikające z przeprowadzonego audytu

Przeprowadzamy dogłębną analizę sytuacji, w której jest Twoja firma oraz podjętych przez Ciebie działań. Korzyści z przeprowadzenia audytu marketingowego przez zewnętrzną firmę: 

Spójność przekazu

Materiały komunikacyjne budują wizerunek marki, a tylko ich spójność zapewni jasny i klarowny przekaz. Kompleksowa analiza pozwoli nam na wskazanie kierunków w jakich powinna iść marka i wytypować które materiały warto używać, by zachować spójność przekazu. 

Poprawa efektywności

Dzięki audytowi określimy mocne i słabe obszary bieżącej komunikacji, ocenimy ich wpływ na wynik finansowy firmy i zwrot z inwestycji (ROI). Wskażemy obszary, które lepiej mogą konwertować na pozyskiwanie leadów i zamykanie sprzedaży. 

Rentowność

Działania marketingowe często oceniane są jako centrum kosztów. Po przeprowadzonym audycie wskażemy obszary, w których warto poprawić efektywność koszową. 

W BUZZcenter wierzymy, że audyt to dopiero początek. Audyt marketingowym to podstawa do dalszych działań. Bardzo często kolejnym krokiem jest wspólne opracowanie strategii marketingowej i planu operacyjnego dla marki. 

Pozwij swojej marce sprawniej realizować cele. 

Masz pytania? Skontaktuj się z nami! 

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 9; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • działania marketingowe

    Działania marketingowe - wydatek czy inwestycja?

    Ile wydajesz na działania marketingowe? Odwieczne pytanie wielu managerów i prezes. A powinno być inaczej. Zobacz kiedy marketing stanowi wydatek a kiedy inwestycje. Przeczytaj jakie są zależności.

    Czytaj dalej
  • handlowiec

    Jak dobry handlowiec może zastąpić działania marketingowe?

    Wiele firm nie wyobraża sobie sprzedaży bez marketingu. Inne natomiast skupią się tylko na działaniach handlowych. Jak zachować właściwe proporcje? Przeczytaj artykuł i dowiedz się czy handlowiec to podstawa realizacji sprzedaży? 

    Czytaj dalej
  • marketing

    Jak marketing powinien wspierać stabilność firmy?

    Marketerzy mają w biznesie opinie osób kreatywnych, które ze sprzedażą nie mają za wiele wspólnego. Marketing z taką właśnie łatką musi działać, jednak marketerzy po części sami sobie na to zasłużyli. Brak analiz, brak mierzenia zwrotu z inwestycji, a także brak wiedzy o kliencie przyczyniły się do tego. Czy prawdziwie?

    Czytaj dalej
  • Biznes w Nowym Ładzie

    Prezesie, zabezpiecz swój biznes w Nowym Ładzie.

    1 stycznia 2022 to dzień, który z pewnością wielu przedsiębiorców zapamięta. Wraz z nowym rokiem zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zwłaszcza podatkowe, które dotykają rzeszę przedsiębiorców. Nowy Ład, bo tak nazywane są te zmiany niewątpliwie przysparzają również biznesowi wiele bolączek. Jak wspierać swój biznes w Nowym Ładzie? 

    Czytaj dalej