Business Model Canvas jest modelem stworzonym przez Alexandra Osterwaldera, który jest szablonem budowania modelu biznesowego. Jak sam autor wskazuje ma to być prosty, praktyczny oraz możliwy do wdrożenia model strategii.
Czym jest model biznesowy Canva?
Jest to graficzny wykres, która składa się z 9 bloków. Każdy z elementów opisuje wartość, a także pozycję firmy lub produktu, jej infrastrukturę, zasoby finansowe i klientów. Dzięki zastosowaniu Canvy można zweryfikować lub zdiagnozować problemy w organizacji lub poszczególne elementy, oraz utrudniają jej rozwój.
Jest to jedno z bardziej znanych narzędzi zarzadzania strategicznego, które daje bardzo duże wsparcie w projektowaniu modelu biznesowego. Często model jest również używany w tworzeniu value proposioton, dająca ogromne wsparcie w kreacji wartości dla klienta.
Z czego składa się Business Model Canvas?
Business Model Canvas to 9 elementów, które wzajemnie na siebie oddziałują.
- Docelowe grupy klientów
- Unikalna propozycja wartości
- Kanały dotarcia do klientów (kanały sprzedaży)
- Relacje z klientami
- Źródła przychodów
- Zasoby niezbędne do prowadzenia biznesu
- Główne działania/procesy
- Kluczowi partnerzy
- Struktura kosztów
Docelowe grupy klientów
Czyli grupy ludzi lub organizacje, do której kierujemy nasz produkt. Na bazie modelu STP, autorstwa P.Kotlera, można już na tym etapie stworzyć również ich segmentacje. W pierwszym etapie prac odpowiadamy na kluczowe pytania jak: kim jest nasz klient, dla kogo tworzymy wartość, jakie i czyje problemy rozwiązuje nasz produkt.
Value Proposition
Znane jako unikalna propozycja wartości to zestaw argumentów (wartości), dzięki którym klient wybiera właśnie nasz produkt. Projektując propozycję wartości zawsze musimy pamiętać o tym, że patrzymy z perspektywy klienta, a nie swojej.
Kluczowe pytania na tym etapie to: Jaką wartość dajemy klientom? Jakie potrzeby klientów spełniamy? Jakie pakiety produktów/usług chcemy zaoferować poszczególnym klientom?
Kanały sprzedaży
Jak dotrzeć do Klienta? To następny etap budowana Business Model Canvas, który polega na wskazaniu, a także na zweryfikowaniu kanałów dotarcia do klienta. Typujemy tu wszystkie punkty styku, na naszej ścieżce komunikacji z klientem. Kluczowe pytania to: Gdzie są obecni nasi klienci? Jakie media konsumują? Które kanały wykorzystamy do komunikacji?
Relacje z klientami
Czyli interakcje jakie nawiążemy z klientem podczas przekazywania mu informacji o naszej ofercie. Są to wszelakie formy kontaktu jak chat, telefon, mail czy spotkanie osobiste. Pytania, które warto sobie zadać to: jaki rodzaj relacji jest oczekiwany przez klienta? Jak forma budowania relacji przełoży się na sprzedaż.
Źródła przychodów
To identyfikacja źródeł przychodów bezpośrednich, jak również pośrednich. Potocznie, jak zarabiamy i które z przychodów są najbardziej wydajne.
Ważne pytania na tym etapie to: Które elementy usługi będą darmowe, a które płatne? Za co klienci będą mogli i chcieli zapłacić? Ile pojedyncze źródła przychodów wnoszą do całości naszych zysków?
Zasoby niezbędne do prowadzenia biznesu
To zbiór elementów, bez których nasz biznes nie jest w stanie wystartować. Począwszy od zasobów finansowych i inwestycji, przez niezbędnych sprzęt, technologię, know-how, a także ludzi.
Główne procesy
Czynności, dzięki którym firma może zaoferować dany produkt lub usługę. Ważne pytanie na tym etapie to jakie działania są niezbędne, by nasza propozycja wartości, kanały sprzedaży, obsługa klientów, źródła przychodów wspierały biznes?
Kluczowi partnerzy
To etap, odpowiadający na aspekt współpracy m.in. z dystrybutorami, podwykonawcami, inwestorami, jak również innymi grupami wpływu. Są to partnerzy, z którymi współpraca jest niezbędnym elementem funkcjonowania biznesu.
Struktura kosztów
To zbiór wydatków, a także inwestycji związanych z wdrożeniem naszego modelu biznesowego.
Ocena zasadności korzystania z Business Model Canvas?
Wiele słyszy się o tym, by upraszczać wszelkie modele biznesowe, poprzez które budujemy wartość organizacji. Prawdopodobnie model biznesowy Canva może być odpowiedzią na potrzebę upraszczania.
W naszej ocenie jednak jest to bardzo dobry sposób na prezentowanie finalnej strategii, w skróconej formie. Natomiast uważamy, że nie zastąpi on przeprowadzenia pełnego procesu.
Po więcej strategicznych treści zapraszamy na nasz BLOG.