Połowa polskiego rynku nie ma strategii marketingowej. Tak wynika z badania, które opublikowaliśmy w maju tego roku. 38% respondentów jako główny powód braku strategii wskazuje, że jej przygotowanie jest zbyt czasochłonne. A ile faktycznie czasu potrzeba na zbudowanie strategii?
Jakie elementy wchodzą w skład dokumentu strategii marketingowej?
Strategia marketingowa nie ma jednego, konkretnego planu, który każdy ze strategów musi przejść, by stworzyć dokument strategiczny. Firmy opracowują swoje własne schematy, według których działają. Podobnie my, choć co trzeba podkreślić – są pewne ramy, których trzeba się trzymać.
W procesie budowy strategii marketingowej wyróżniamy trzy główne elementy:
- Zebranie wiedzy
- Strategia (pozycjonowanie) marki
- Strategia komunikacji (plan operacyjny)
Co wchodzi w każdy z tych etapów?
Gromadzimy wiedzę, czyli analiza! Nie tylko analiza tego co jest wewnątrz Twojej marki. Pracę obowiązkowo rozpoczynamy od analizy makrootoczenia. Więcej o tym poczytacie TU. Elementy, które znajdą się w tej części to:
- analiza makroekonomiczna
- analiza mikroekonomiczna
- rynek i trendy
- otoczenie konkurencyjne
- grupy docelowe
- audyt wewnętrzny
Jest to najbardziej czasochłonny etap w procesie budowania strategii marketingowej. Wymaga on zaangażowania nie tylko nas jako strategów. Często już na tym etapie angażujemy agencję badań marketingowych lub sami prowadzimy badanie. Wszystko uzależniamy od skali Twojej marki, rynków które musimy sprawdzić czy Twoich oczekiwań.
Metoda badań marketingowych w procesie opracowywania strategii marketingowej.
Metoda, z której korzystamy najczęściej to Desk Research, jednak każdy projekt jest inny. Czasem ankieta wśród grupy docelowej jest wystarczającym narzędziem, czasem jednak temat jest bardziej złożony i wymaga dodatkowego zaangażowania eksperckiego.
Etap drugi to strategia marki. Pracujemy tu nad opracowaniem marki, jej pozycjonowanie (obecnego i docelowego). Na tym etapie szczegółowo opisujemy markę, jak ma wygląda, jak się komunikować i jak się wyróżniać. Z jednej strony to ciekawy etap, bardzo kreatywny. Z drugiej jednak na strategu spoczywa tu ogromna odpowiedzialność, by dołożyć wszelkich starań, by to miało sens.
Etap ten dotyczy zbudowania na tyle silnej pozycji marki, by jej postrzeganie dawało spójny efekt oraz wartość na rynku. Co wykonujemy w ramach etapu strategicznego:
- określamy cele strategiczne;
- opracowujemy nowe pozycjonowanie marki
- weryfikujemy identyfikację wizerunkową i językową, by całość przekazu była spójna
- rekomendujemy działania do wdrożenia, tzw. rekomendacje strategiczne.
Potocznie możemy przyjąć, że ta część jest już nowym pozycjonowaniem marki. O szczegółach istotny pozycjonowania powstanie nie jeden artykuł na naszym blogu, ale cała seria.
Finałowym etapem działań strategi marketingowej jest tzw. strategia komunikacji. W BUZZcenter nazywamy tę część również planem operacyjnym.
W tej części już w szczegółowych krokach pokazujemy, jak pozycjonowanie wdrożyć w życie, jak przełożyć to na biznes, ile będzie kosztowało i jakie efekt przyniesie.
Co po strategii marketingowej?
Często słyszymy od klientów, że OK ta strategia to dobra rzecz, jest nam potrzebna, ale co dalej? Właśnie to jest ten etap „dalej”. Jako agencja marketingowa, która posiada silne kompetencje strategiczne pracujemy tak, by podczas budowania pozycji marki zaplanować jej działania realnie.
Znając trendy w marketingu, możliwości konkretnych narzędzi i ich ceny śmiało możemy rekomendować Klientom takie działania, by przełożyły się one na biznes.
Ile czasu należy przeznaczyć na opracowanie strategii marketingowej?
Strategia marketingowa dla marki to inwestycja czasowa, którą wskazujemy na 6-10 tygodni. Czas realizacji takiego projektu szacujemy na podstawie oceny firmy, jej potrzeb, ilości materiałów do zrealizowania. Do tego istotną kwestią jest to czy badania marketingowe typu desk reasearch wykonujemy sami, a może potrzebne jest tu szersze badania wykonana przez zewnętrzną agencję badań marketingowych.
Długość realizacji tego projektu podkreślamy wielokrotnie na etapie rozmów z klientem. Nie da się zbudować strategii w tydzień, nawet angażując wiele osób do pracy. Taki projekt wymaga zastanowienia się, researchu, analizy i głębszych przemyśleń.
Należy jednak uzbroić się w cierpliwość, bo efekty strategii marketingowej będą tylko pozytywne.
Po co ta analiza?
Często dostajemy pytanie czy analiza jest potrzebna. Klient twierdzi, że zna swoją wartość, a konkurencję to tym bardziej. Część analityczna jednak to podstawa. Nie można podstawić domu bez fundamentów, nie zbudujemy auta bez ramy, a w każdej kuchni potrzebne jest jajko i mąka. Analiza to jest ten element, od którego zależy dalszy kierunek działań.
Co więcej analiza w procesie budowania strategii marketingowej to nie tylko patrzenie na rynek. Staramy się na tym etapie wejść zarówno w budy klienta i ocenić z jego perspektywy ofertę oraz narzędzia firm. Wchodzimy również w techniczne aspekty np. strony WWW.
Jak często trzeba opracowywać strategię marketingową?
Na tak zadane pytanie odpowiem, że nie za często. Co to oznacza? Nie ma jasnej reguły, że strategię budujemy co pół roku, rok czy cztery. Strategia marketingowa jak już zostało to wyżej wspomniane jest filarem, drogowskazem. To solidny dokument, który opisuje podstawy.
Zmienne natomiast mogą być np., taktyki działań, które warto opracowywać znacznie częściej i testować, aż dojdziemy do takiej taktyki, która się sprawdzi. Zmienny jest również plan marketingowy. Jego warto uaktualniać min. raz na rok całościowo, a kwartalnie zrobić rewizję.
Podsumowując pytanie, ile trwa zbudowanie strategii marketingowej dwie rzeczy należy podkreślić. My jako agencja, jeśli podejmujemy się współpracy z Klientem, to standardowo 6-10 tygodni pracujemy nad projektem. Jeśli robisz to samodzielnie to poniekąd nad strategią pracujesz znacznie dłużej, ale w sposób niesformalizowany. Oddanie dokumentu strategicznego nie kończy natomiast naszej współpracy.
Odezwij się do nas na naszych kanałach Social Media lub za pośrednictwem zakładki KONTAKT.