Marketerzy mają w biznesie opinie osób kreatywnych, które ze sprzedażą nie mają za wiele wspólnego. Marketing z taką właśnie łatką musi działać, jednak marketerzy po części sami sobie na to zasłużyli. Brak analiz, brak mierzenia zwrotu z inwestycji, a także brak wiedzy o kliencie przyczyniły się do tego. Czy prawdziwie?
Marketing XXI wieku – kim jest marketer?
W latach 90-tych ubiegłego wieku na polskim rynku miało miejsce masowe produkowanie specjalistów ds. marketingu. Większość publicznych i prywatnych uczelni oferowała swoim słuchaczom bardzo popularny kierunek, czyli marketing i zarządzanie. Zarówno w trybie dziennym, jak i popularnym – zaocznym.
Ten proceder doprowadził do tego, że na rynku była nadwyżka specjalistów ds. marketingu, którzy na niskiej jakości studiach nie nauczyli się zbyt wiele o prawdziwym marketingu. Do tego wszystkiego należy dodać samo postrzeganie tego zawodu jako pracę kreatywną. Do dziś wiele osób kojarzy marketing jako „wymyślanie reklam”.
Słowo wymyślanie jest wręcz w tej branży nadużywane i już ono samo wprowadza bardzo duży kłopot i negatywne postrzeganie branży. A jakie kompetencje powinien mieć marketer w XXI wieku? Co powinien robić i w jaki sposób? Poznaj 6 kluczowych kompetencji, które marketer musi posiadać.
Marketing, a wiedza o rynku
Pierwsza i najważniejsza kwestia za którą powinien odpowiadać specjalista ds. marketingu to zbieranie i analizowanie danych dotyczących rynku. Marketerzy niestety są na bakier z danymi, a także z analizami. Natomiast weryfikacja co dzieje się na rynku, jak wygląda analiza makro oraz mikro to chleb codzienny. Dane dotyczące analizy makroekonomiczne marketerzy powinni zbierać z przedstawicielami innych działów jak np. dział prawny.
Dane mikroekonomiczne, tzn. te związane z klientami, dostawcami, podwykonawcami, inwestorami czy też konkurencją. Są to dane, które należy aktualizować dość regularnie i powinno to być wpisane jako jedno z pierwszych zadań współczesnego marketera.
Dostarczanie danych
Zebranie danych to jedna kwestia, natomiast druga to sposób takiej prezentacji danych, by były one czytelne. Ogromnym wyzwaniem jest to, by nie utonąć w gąszczu informacji. Stąd więc marketerzy, którzy te dane analizują i porównują są odpowiedzialni również za takie formy prezentacji danych, by po pierwsze można było je porównać, a po drugie regularnie aktualizować.
Wiedza o kliencie jako podstawowy „marketing task”
Klient zawsze w ujęciu marketingowym, sprzedażowym i biznesowym powinien być w centrum zainteresowania.
Na temat klienta powinno zbierać się maksymalnie dużo informacji, przede wszystkim po to by mieć szeroką wiedzę. W marketingu zależy nam, by dowiedzieć się kim jest klient, jaka jest jego płeć, wiek, wykształcenie, zawód czy stan cywilny. Ponadto weryfikujemy dane, gdzie klient mieszka, jakie wyznaje wartości, co się dla niego liczy.
To tylko niektóre elementy, które powinniśmy pozyskiwać na temat klientów. Z jednej strony warto analizować kim jest dotychczasowy klient, z drugiej musimy określi kim jest klient, do którego chcemy jako marka aspirować.
Planowanie marketingowe
Marketer odpowiada również za planowanie działań całego działu, za to by na bazie pozyskanej wiedzy i analiz dostarczać wartościowe działania dla rynku. Plan marketingowy, jak wielokrotnie wspominaliśmy na naszym blogu, nie jest tym samym co strategia. Powinien natomiast jasno wynikać z opracowanej strategii, po to by w biznesie panowała spójność.
Plan marketingowy oraz budżet to coroczny obowiązek działu marketingu, który dobrze zaplanowany i wdrożony, będzie owocował w ciągu całego roku.
Wsparcie sprzedaży
Wielokrotnie pomijany aspekt działań marketingowych to fakt, że marketing wspiera realizację sprzedaży. Odpowiada za dostarczanie materiałów, argumentów, a także niezbędnych narzędzi do tego, by sprzedaż mogła realizować założone cele.
Dodatkowo marketing realizowany w sposób mądry sam realizuje zadania sprzedażowe wtedy, kiedy handlowcy śpią. Strona internetowa, a także kampanie marketingowe mogą działań 24/7 dostarczając np. wartościowych leadów.
Liczenie zwrotu z inwestycji
Końcowy aspekt, ale nie najmniej ważny, to liczenie konwersji, a także zwrotu z inwestycji marketingowych. Konieczne działania po to, by mieć wiedzę i świadomość zasadności realizowanych działań, a także inwestowanych budżetów. Tylko liczenie ROI pozwoli na ustalenie czy budżet jest dobrze alokowany, a może wyrzucany do kosza.
Nowoczesny marketer to nie człowiek od reklamy, jak wielokrotnie mówiło się o branży. To człowiek o wielu kompetencjach jak:
- Marketing
- Komunikacja
- Zarządzanie
- Psychologia
- Socjologia
- IT
- Finanse
- Technologie
- Ekonomia
- Analityka
Marketer to człowiek renesansu, jednak niezbędne jest, by stale rozwijał się i pozyskiwał wiedzę. Więcej interesujących treści o marketingu i strategii przeczytasz na blogu.