Kamila Kierzek-Mechło Kamila Kierzek,

Jak marketing powinien wspierać stabilność firmy?

Marketerzy mają w biznesie opinie osób kreatywnych, które ze sprzedażą nie mają za wiele wspólnego. Marketing z taką właśnie łatką musi działać, jednak marketerzy po części sami sobie na to zasłużyli. Brak analiz, brak mierzenia zwrotu z inwestycji, a także brak wiedzy o kliencie przyczyniły się do tego. Czy prawdziwie?

marketing

Marketing XXI wieku – kim jest marketer?

W latach 90-tych ubiegłego wieku na polskim rynku miało miejsce masowe produkowanie specjalistów ds. marketingu. Większość publicznych i prywatnych uczelni oferowała swoim słuchaczom bardzo popularny kierunek, czyli marketing i zarządzanie. Zarówno w trybie dziennym, jak i popularnym – zaocznym.

Ten proceder doprowadził do tego, że na rynku była nadwyżka specjalistów ds. marketingu, którzy na niskiej jakości studiach nie nauczyli się zbyt wiele o prawdziwym marketingu. Do tego wszystkiego należy dodać samo postrzeganie tego zawodu jako pracę kreatywną. Do dziś wiele osób kojarzy marketing jako „wymyślanie reklam”.

Słowo wymyślanie jest wręcz w tej branży nadużywane i już ono samo wprowadza bardzo duży kłopot i negatywne postrzeganie branży. A jakie kompetencje powinien mieć marketer w XXI wieku? Co powinien robić i w jaki sposób? Poznaj 6 kluczowych kompetencji, które marketer musi posiadać.

Marketing, a wiedza o rynku

Pierwsza i najważniejsza kwestia za którą powinien odpowiadać specjalista ds. marketingu to zbieranie i analizowanie danych dotyczących rynku. Marketerzy niestety są na bakier z danymi, a także z analizami. Natomiast weryfikacja co dzieje się na rynku, jak wygląda analiza makro oraz mikro to chleb codzienny. Dane dotyczące analizy makroekonomiczne marketerzy powinni zbierać z przedstawicielami innych działów jak np. dział prawny.

Dane mikroekonomiczne, tzn. te związane z klientami, dostawcami, podwykonawcami, inwestorami czy też konkurencją. Są to dane, które należy aktualizować dość regularnie i powinno to być wpisane jako jedno z pierwszych zadań współczesnego marketera.

Dostarczanie danych

Zebranie danych to jedna kwestia, natomiast druga to sposób takiej prezentacji danych, by były one czytelne. Ogromnym wyzwaniem jest to, by nie utonąć w gąszczu informacji. Stąd więc marketerzy, którzy te dane analizują i porównują są odpowiedzialni również za takie formy prezentacji danych, by po pierwsze można było je porównać, a po drugie regularnie aktualizować.

Wiedza o kliencie jako podstawowy „marketing task”

Klient zawsze w ujęciu marketingowym, sprzedażowym i biznesowym powinien być w centrum zainteresowania.

Na temat klienta powinno zbierać się maksymalnie dużo informacji, przede wszystkim po to by mieć szeroką wiedzę. W marketingu zależy nam, by dowiedzieć się kim jest klient, jaka jest jego płeć, wiek, wykształcenie, zawód czy stan cywilny. Ponadto weryfikujemy dane, gdzie klient mieszka, jakie wyznaje wartości, co się dla niego liczy.

To tylko niektóre elementy, które powinniśmy pozyskiwać na temat klientów. Z jednej strony warto analizować kim jest dotychczasowy klient, z drugiej musimy określi kim jest klient, do którego chcemy jako marka aspirować.

Planowanie marketingowe

Marketer odpowiada również za planowanie działań całego działu, za to by na bazie pozyskanej wiedzy i analiz dostarczać wartościowe działania dla rynku. Plan marketingowy, jak wielokrotnie wspominaliśmy na naszym blogu, nie jest tym samym co strategia. Powinien natomiast jasno wynikać z opracowanej strategii, po to by w biznesie panowała spójność.

Plan marketingowy oraz budżet to coroczny obowiązek działu marketingu, który dobrze zaplanowany i wdrożony, będzie owocował w ciągu całego roku.

Wsparcie sprzedaży

Wielokrotnie pomijany aspekt działań marketingowych to fakt, że marketing wspiera realizację sprzedaży. Odpowiada za dostarczanie materiałów, argumentów, a także niezbędnych narzędzi do tego, by sprzedaż mogła realizować założone cele.

Dodatkowo marketing realizowany w sposób mądry sam realizuje zadania sprzedażowe wtedy, kiedy handlowcy śpią. Strona internetowa, a także kampanie marketingowe mogą działań 24/7 dostarczając np. wartościowych leadów.

Liczenie zwrotu z inwestycji

Końcowy aspekt, ale nie najmniej ważny, to liczenie konwersji, a także zwrotu z inwestycji marketingowych. Konieczne działania po to, by mieć wiedzę i świadomość zasadności realizowanych działań, a także inwestowanych budżetów. Tylko liczenie ROI pozwoli na ustalenie czy budżet jest dobrze alokowany, a może wyrzucany do kosza.

Nowoczesny marketer to nie człowiek od reklamy, jak wielokrotnie mówiło się o branży. To człowiek o wielu kompetencjach jak:

  • Marketing
  • Komunikacja
  • Zarządzanie
  • Psychologia
  • Socjologia
  • IT
  • Finanse
  • Technologie
  • Ekonomia
  • Analityka

Marketer to człowiek renesansu, jednak niezbędne jest, by stale rozwijał się i pozyskiwał wiedzę. Więcej interesujących treści o marketingu i strategii przeczytasz na blogu.

Bezpłatna konsultacja
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 6; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • nieudana rekrutacja

    Ile kosztuje nieudana rekrutacja do działu marketingu?

    Ile kosztuje zatrudnienie niewłaściwego pracownika do działu marketingu? Ile nieudana rekrutacja kosztuje firmę, nie tylko w kontekście pensji pracownika? Sprawdź.

    Czytaj dalej
  • strategia marketingowa w firmie rodzinnej

    Strategia marketingowa w firmie rodzinnej.

    Na czym polega specyfika firmy rodzinnej i dlaczego strategia powinna być jednym z głównych narzędzi wspierających rozwój? Dlaczego warto uporządkować działania marketingowe i wdrożyć oszczędności w firmie. Przeczytaj jak zbudować strategię marketingową w biznesie zarządzanym przez bliskie sobie osoby.

    Czytaj dalej
  • Klient B2B

    Klient B2B– jak zmieniają się jego potrzeby?

    Zachowania zakupowe Klienta B2B na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco się zmieniły. Część z nich wynikała ze zmian gospodarczych jakie miały miejsce na świcie. Wiele z wprowadzanych przez firmy zmian było efektem tego, co działo się na rynku. Globalna pandemia i ograniczone możliwości spotkań, kryzys gospodarczy, czy wojna w Ukrainie - to tylko kilka przykładów. Procesy transformacji firm nabrały tempa. Znacznie mniej jednak mówi się o transformacji Klienta i tym, jak zmieniły się jego nawyki zakupowe.

    Czytaj dalej
  • e-commerce

    E-commerce - od czego zacząć przygotowania do otwarcia własnego sklepu online?

    Biznes e-commerce kusi. Z jednej strony to miejsce, w którym łatwo dotrzeć do naprawdę ogromnej grupy potencjalnych klientów. Z drugiej bariera wejścia jest niższa niż w przypadku biznesów w stu procentach działających stacjonarnie. Sprawdź, jak zacząć.

    Czytaj dalej