Kamila Kierzek Kamila Kierzek-Mechło,

Jak marketing powinien wspierać stabilność firmy?

Marketerzy mają w biznesie opinie osób kreatywnych, które ze sprzedażą nie mają za wiele wspólnego. Marketing z taką właśnie łatką musi działać, jednak marketerzy po części sami sobie na to zasłużyli. Brak analiz, brak mierzenia zwrotu z inwestycji, a także brak wiedzy o kliencie przyczyniły się do tego. Czy prawdziwie?

marketing

Marketing XXI wieku – kim jest marketer?

W latach 90-tych ubiegłego wieku na polskim rynku miało miejsce masowe produkowanie specjalistów ds. marketingu. Większość publicznych i prywatnych uczelni oferowała swoim słuchaczom bardzo popularny kierunek, czyli marketing i zarządzanie. Zarówno w trybie dziennym, jak i popularnym – zaocznym.

Ten proceder doprowadził do tego, że na rynku była nadwyżka specjalistów ds. marketingu, którzy na niskiej jakości studiach nie nauczyli się zbyt wiele o prawdziwym marketingu. Do tego wszystkiego należy dodać samo postrzeganie tego zawodu jako pracę kreatywną. Do dziś wiele osób kojarzy marketing jako „wymyślanie reklam”.

Słowo wymyślanie jest wręcz w tej branży nadużywane i już ono samo wprowadza bardzo duży kłopot i negatywne postrzeganie branży. A jakie kompetencje powinien mieć marketer w XXI wieku? Co powinien robić i w jaki sposób? Poznaj 6 kluczowych kompetencji, które marketer musi posiadać.

Marketing, a wiedza o rynku

Pierwsza i najważniejsza kwestia za którą powinien odpowiadać specjalista ds. marketingu to zbieranie i analizowanie danych dotyczących rynku. Marketerzy niestety są na bakier z danymi, a także z analizami. Natomiast weryfikacja co dzieje się na rynku, jak wygląda analiza makro oraz mikro to chleb codzienny. Dane dotyczące analizy makroekonomiczne marketerzy powinni zbierać z przedstawicielami innych działów jak np. dział prawny.

Dane mikroekonomiczne, tzn. te związane z klientami, dostawcami, podwykonawcami, inwestorami czy też konkurencją. Są to dane, które należy aktualizować dość regularnie i powinno to być wpisane jako jedno z pierwszych zadań współczesnego marketera.

Dostarczanie danych

Zebranie danych to jedna kwestia, natomiast druga to sposób takiej prezentacji danych, by były one czytelne. Ogromnym wyzwaniem jest to, by nie utonąć w gąszczu informacji. Stąd więc marketerzy, którzy te dane analizują i porównują są odpowiedzialni również za takie formy prezentacji danych, by po pierwsze można było je porównać, a po drugie regularnie aktualizować.

Wiedza o kliencie jako podstawowy „marketing task”

Klient zawsze w ujęciu marketingowym, sprzedażowym i biznesowym powinien być w centrum zainteresowania.

Na temat klienta powinno zbierać się maksymalnie dużo informacji, przede wszystkim po to by mieć szeroką wiedzę. W marketingu zależy nam, by dowiedzieć się kim jest klient, jaka jest jego płeć, wiek, wykształcenie, zawód czy stan cywilny. Ponadto weryfikujemy dane, gdzie klient mieszka, jakie wyznaje wartości, co się dla niego liczy.

To tylko niektóre elementy, które powinniśmy pozyskiwać na temat klientów. Z jednej strony warto analizować kim jest dotychczasowy klient, z drugiej musimy określi kim jest klient, do którego chcemy jako marka aspirować.

Planowanie marketingowe

Marketer odpowiada również za planowanie działań całego działu, za to by na bazie pozyskanej wiedzy i analiz dostarczać wartościowe działania dla rynku. Plan marketingowy, jak wielokrotnie wspominaliśmy na naszym blogu, nie jest tym samym co strategia. Powinien natomiast jasno wynikać z opracowanej strategii, po to by w biznesie panowała spójność.

Plan marketingowy oraz budżet to coroczny obowiązek działu marketingu, który dobrze zaplanowany i wdrożony, będzie owocował w ciągu całego roku.

Wsparcie sprzedaży

Wielokrotnie pomijany aspekt działań marketingowych to fakt, że marketing wspiera realizację sprzedaży. Odpowiada za dostarczanie materiałów, argumentów, a także niezbędnych narzędzi do tego, by sprzedaż mogła realizować założone cele.

Dodatkowo marketing realizowany w sposób mądry sam realizuje zadania sprzedażowe wtedy, kiedy handlowcy śpią. Strona internetowa, a także kampanie marketingowe mogą działań 24/7 dostarczając np. wartościowych leadów.

Liczenie zwrotu z inwestycji

Końcowy aspekt, ale nie najmniej ważny, to liczenie konwersji, a także zwrotu z inwestycji marketingowych. Konieczne działania po to, by mieć wiedzę i świadomość zasadności realizowanych działań, a także inwestowanych budżetów. Tylko liczenie ROI pozwoli na ustalenie czy budżet jest dobrze alokowany, a może wyrzucany do kosza.

Nowoczesny marketer to nie człowiek od reklamy, jak wielokrotnie mówiło się o branży. To człowiek o wielu kompetencjach jak:

  • Marketing
  • Komunikacja
  • Zarządzanie
  • Psychologia
  • Socjologia
  • IT
  • Finanse
  • Technologie
  • Ekonomia
  • Analityka

Marketer to człowiek renesansu, jednak niezbędne jest, by stale rozwijał się i pozyskiwał wiedzę. Więcej interesujących treści o marketingu i strategii przeczytasz na blogu.

Bezpłatna konsultacja
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 6; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • prompty do ChatGPT

    Jak tworzyć efektywne prompty do ChatGPT?

    Prompty do ChatGPT mowy trend czy konieczność? Umiejętność skutecznego komunikowania się z narzędziami takimi jak ChatGPT wydaje się by banalna. Często jednak dostajemy od Klientów informacje, że nie dostają za dobrych odpowiedzi.

    Czytaj dalej
  • generatory tekstu AI

    3 najlepsze generatory tekstu AI do pisania artykułów

    Generatory tekstu AI stają się niezwykle wspierającym narzędziem dla twórców treści i marketerów w dostarczaniu wysokiej jakości materiałów. Niezależnie od tego, czy chodzi o tworzenie angażujących artykułów, optymizację treści pod kątem SEO, czy nawet generowanie kreatywnych pomysłów, generator tekstu AI odgrywa istotną rolę w usprawnianiu procesów twórczych. Ze względu na ciągły rozwój technologii, wybór odpowiedniego narzędzia może mieć znaczący wpływ na produktywność i jakość tworzonych treści.

    Czytaj dalej
  • Warsztaty AI dla firm

    Warsztaty AI dla firm - dlaczego warto szkolić się ze sztucznej inteligencji

    Znajomość i zastosowanie sztucznej inteligencji jest nie tylko atutem konkurencyjnym, ale wręcz koniecznością dla przedsiębiorstw na różnych etapach rozwoju. Warsztaty AI dla firm zaowocuje nie tylko zdobyciem strategicznej przewagi, ale także optymalizacją procesów i zwiększeniem efektywności operacyjnej. Biorąc pod uwagę szybki rozwój technologii i jej wpływ na różne sektory gospodarki, zdobycie umiejętności w tym obszarze jest fundamentalne dla zespołów dążących do innowacji i przekształceń.

    Czytaj dalej
  • Asystent AI

    Asystent AI - rewolucja w codziennych zadaniach

    Asystent AI staje się w ostatnich miesiącach niezastąpionym narzędziem, rewolucjonizującym sposób, w jaki pracujemy. Wykorzystanie sztucznej inteligencji, w tym modeli takich jak GPT 4o, umożliwia automatyzację i optymalizację procesów. Wpływa to na zwiększenie efektywności i produktywności w wielu dziedzinach życia i sektorach gospodarki.

    Czytaj dalej