Marketing z niskim budżetem – jak działać, żeby osiągnąć zamierzony cel?
Ruszasz z własnym biznesem, masz rodzinną firmę, pracujesz w sektorze MŚP? Nie masz dużego budżetu na marketing, ale chcesz zaistnieć na rynku? Ten poradnik jest dla Ciebie. Dowiesz się z jakich narzędzi korzystać, jak planować działania i jak zdobywać klientów. Przeczyta jak robić dobry marketing z niskim budżetem.
Po pierwsze plan marketingowy
W marketingu od lat funkcjonuje żart, że połowa budżetu zawsze zostanie zmarnowana. Pytanie za 100 punktów, która to połowa? Niezależnie czy Twój roczny budżet opiewa na kwotę 50 000 zł czy 50 000 000 zł (tak, są i takie firmy), marnotrawienie budżetów jest niedopuszczalne. Marketing z niskim budżetem bywa często bardziej efektywny, ponieważ marketing manager przed każdą inwestycją zastanawia się trzy razy, czy zainwestowany budżet przyniesie zwrot. Znacie to powiedzenie, że biedni nie mogą pozwolić sobie na niską jakość? Dokładnie tak jest w marketingu. Dlatego żeby osiągnąć dobry wynik oraz by każdy budżet przyniósł zwrot z inwestycji (ROI) niezbędny jest dobry plan.
Opracowując plan marketingowy bardzo ważne jest by się do niego odpowiednio przygotować. Warto skorzystać z badań marketingowych, które wbrew krążącym opiniom nie muszą być drogie. Badania warto zlecić profesjonalistom, jeżeli jednak z Twoim budżetem nie możesz sobie na to pozwolić, badania możesz wykonać samodzielnie. Przygotuj właściwe pytania, bardzo dokładnie przemyśl zawartość ankiety i zastanów się jaką grupę badanych osób wybrać. Planując badanie konsumentów można skorzystać z popularnych portali social media np. Facebook czy Twitter. Przy klientach z obszaru B2B warto zaangażować siły sprzedaży do zebrania ankiet od wybranych klientów. Nie wybieraj do grupy badanej jedynie zadowolonych kontrahentów, to właśnie wiedza od klientów, którzy skarżyli się w ostatnim czasie na jakość usług pokaże obszary do poprawy. Marketing z niskim budżetem nie oznacza zupełne rezygnacji z działań. Zaproś klientów na warsztaty czy wspólną burze mózgów. Nawet wyjście na wspólny obiad i szczera rozmowy o sytuacji na rynku może wskazać Ci odpowiednią drogę. Nie bój się pytać.
Analizuj otoczenie
Poza badaniami niezbędna jest odpowiednia analiza. W dobie Internetu znalezienie danych, zarówno makro jak i mikroekonomicznych nie stanowi dużego wyzwania. Wystarczy trochę czasu i chęci. Poszukaj trendów, które obowiązują na rynku w Twojej branży, informacji o wyzwaniach, przed którymi stoją firmy takie jak Twoja, bądź wśród potencjalnych odbiorców. Angażuj się w dyskusje na forach, grupach na social mediach, a przede wszystkim przygotuj plan, naucz się aktywnie słuchać oraz analizować zebrane dane.
Kiedy masz zebrane i przeanalizowane dane możesz rozpocząć przygotowanie planu marketingowego. Pamiętaj jednak, że plan opracowywany przez marketing przede wszystkim musi wpisywać się w całościową strategię firmy, a realizowane przez Twój zespół działania powinny ułatwiać realizację celów sprzedażowych i rozwojowych przedsiębiorstwa. Nie pracuj samodzielnie, tylko w grupie. Spotkaj się z szefem, dyrektorem sprzedaży oraz szefami innych działów.
Planowanie marketingowe to temat na dłuższy poradnik i jeszcze do niego wrócimy.
Korzystaj z darmowych narzędzi lub tańszych zamienników
Marketing z niskim budżetem wymaga dużo większej znajomości rynku marketingowego i reklamowego, niż można byłoby myśleć. Dlaczego? Ponieważ to Ty sam musisz wykonywać dodatkowe obowiązki, Szef marketingu, który jednocześnie działa operacyjnie, robi grafiki czy pisze artykuły? Niestety tak, firmy często łączą obowiązki pracowników i oczekują, że marketing manager w MŚP będzie człowiekiem-orkiestrą. Bardzo często mając zbyt wiele obowiązków można łatwiej się pomylić. Taka osoba z jednej strony uczy się nowych rzeczy, pozna marketing od strony operacyjnej i może wykazać się kreatywnością, z drugiej strony może być mniej efektywna ze względu na mniejsze doświadczenie.
Canva
Canva to darmowe narzędzie do kreowania grafik. Jeśli nie masz grafika na etacie, będziesz mógł samodzielnie przygotować ulotkę, grafikę na posta na social media czy skomponujesz ciekawą ofertę. Możesz też skorzystać z wersji płatnej (ok. 12USD/miesięcznie), która pozwoli Ci na wgrywanie kolorów firmy, logo i użycia rozszerzonych narzędzi.
Banki zdjęć
Korzystanie z darmowych banków zdjęć to duże wsparcie, gdy nie mamy budżetu. Niestety nie zawsze będą dopasowane Twoich potrzeb. Żeby to osiągnąć niezbędna byłaby sesja zdjęciowa zrobiona według Twoich wytycznych. Z odrobiną pomysłowości i cierpliwości w darmowych bazach zdjęć możesz znaleźć coś, co Cię zainteresuje. Pamiętaj, żeby przed finalnym użyciem zdjęć sprawdzić, jakie prawa ma dana fotografia. Czasami trzeba oznaczyć zdjęcie źródłem pochodzenia, w niektórych przypadkach możliwa jest edycja zdjęć, w innych jest to zabronione.
Przykładowe banki zdjęć to:
Planowanie pracy
Jest wiele dostępnych (również darmowych) narzędzi do planowania pracy, projektów czy podziału zadań. Przykładem jest Wrike, który zapewni sprawne zarzadzanie projektami i kampaniami. Jest dostępny w polskiej wersji językowej, a opcja podstawowa jest bezpłatna (do 5 użytkowników). Programy do zarządzania projektami nie zawsze jednak się sprawdzą. Wszystko zależy od konkretnej osoby i zespołu. Bardzo dobrą opcją są też narzędzia Google, które swobodnie można udostępniać pomiędzy członkami zespołu. Są też osoby, które do planowania swojej pracy najchętniej używają wersji tradycyjnej tj. kalendarza lub zeszytu i odkreślają z zadań z popularnej listy TO DO. Niezależnie jaką opcję wybierzesz ważne jest, by swoją pracę zawsze planować i realizować konsekwentnie.
Jak zdobywać wiedzę i wdrażać marketing z niskim budżetem?
Mając ograniczone możliwości budżetowe wielu marketerów decyduje się na samodzielne wykonywanie wielu zadań. Jeśli decydujesz się na prowadzenie konkretnych działań warto mieć wiedzę na dany temat. Przykładowo, jeżeli postawisz w swojej strategii na mocne konto firmowe na LinkedIn, dowiedz się jak zrobić to najlepiej. Edukacja poprzez czytanie książek i publikacji oraz udział w szkoleniach i wydarzeniach branżowych jest zdecydowanie tańszy niż zatrudnianie zewnętrznych podwykonawców. Sprawdź ciekawe szkolenia jakie możemy Ci zaproponować.
Postaw na social media
Prowadząc marketing z niskim budżetem, z pomocą przyjdą social media. W zależności od wybranych kanałów dotarcia masz wiele możliwości. Komunikując się z konsumentem postaw na Twittera, Facebooka czy Instagrama, natomiast prowadząc marketing B2B zdecydowanie lepszym wyborem będzie LinkedIn.
Niski budżet warto zainwestować w social media. Jest to jeden z tańszych sposobów na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej i przekazanie im informacji o Twoich produktach i usługach. Można korzystać z mediów społecznościowych na wiele sposobów – od budowania społeczności wokół Twojej marki, poprzez działania informacyjne i edukacyjne, dzielenie się ciekawą treścią, aż po płatne kampanie reklamowe.
Bazując na social mediach warto również zadbać o odpowiednie treści. Przyjęło się mówić, że content marketing jest darmowy, natomiast nie jest to do końca prawda. Koszty przygotowania materiałów można znacznie obniżyć, jednak czas, który należy poświęcić na jego przygotowanie darmowy nie jest. Pamiętaj, że czas to Twoja najcenniejsza waluta. Zanim zaczniesz działać przygotuj się odpowiednio i zrób dobry plan.
Rozliczaj się za efekt
Jeżeli decydujesz się na współprace z agencjami i podwykonawcami to warto pomyśleć o tzw. sucess fee i rozliczaniu się za efekt współpracy. Większość nawet tych najlepszych agencji nie zgodzi się na takie rozwiązanie całościowo, jednak warto negocjować chociaż część wynagradzania w systemie za efekt. Będzie to dodatkowym motywatorem do aktywnej współpracy.
Analizuj i wyciągaj wnioski
Na koniec pamiętaj, żeby dokładnie analizować wszystkie Twoje działania. Dysponując niskim budżetem łatwo można uznać, że jest to za mało by coś osiągnąć. Jeżeli podejdziesz do tematu ambitnie, przygotujesz się, zaplanujesz działania i konsekwentnie je wdrożysz masz duże szanse na sukces. Każdą kampanię dokładnie podlicz, przeanalizuj, podziel się wnioskami z zespołem i szefem. Naucz się też wyciągać wnioski, dzięki którym kolejne kampanie będą jeszcze bardziej efektywne. I pamiętaj, nie ważne jakim budżetem dysponujesz, przede wszystkim postaw na swoją wiedzę i doświadczenie.
Niezależnie jakim budżetem na marketing dysponujesz nie poddawaj się. Zaufaj intuicji, korzystaj z dostępnych narzędzi, nie bój zlecać części zadań podwykonawcom i bądź kreatywny!