E-commerce – od czego zacząć przygotowania do otwarcia własnego sklepu online?
Biznes e-commerce kusi. Z jednej strony to miejsce, w którym łatwo dotrzeć do naprawdę ogromnej grupy potencjalnych klientów. Z drugiej bariera wejścia jest niższa niż w przypadku biznesów w stu procentach działających stacjonarnie. Sprawdź, jak zacząć.
E-commerce – jak zacząć?
Planując biznes e-commece, czyli online, trzeba pamiętać, że nawet tu trzeba dobrze zaplanować start i późniejszy rozwój – bez tego łatwo zmienić inwestycję w przegraną. Co więc można zrobić, aby od początku maksymalizować szanse na osiągnięcie sukcesu? Właściwe przygotowanie, analiza i plan to duża część sukcesu przyszłej firmy. Zwłaszcza jeśli wchodzi się w mniej znany obszar czy rynek. Przygotowanie to podstawa. Jest kilka kluczowych kroków, które warto wykonać zanim wykupisz platformę do sprzedaży internetowej i zatowarujesz swój magazyn po brzegi.
Biznesplan – e-commerce go po prostu potrzebuje
To kwestia absolutnie niezbędna, gdy na poważnie myśli się o rozwijaniu nowego biznesu. Każdego bez wyjątku – i biznes e-commerce nie jest tu żadnym wyjątkiem. Wiele już było sklepów internetowych, które koniec końców stawały się jedynie dodatkiem do tej części firmy, która zarabiała. Ba, mnóstwo sklepów internetowych upadało właśnie dlatego, że zabrakło dla nich dobrze przemyślanej strategii marketingowej, nie przeanalizowano konkurencji oraz realnych możliwości walki o wycięcie dla siebie kawałka rynkowego tortu.
Biznes plan jest pierwszym krokiem, dzięki czemu późniejsze pisanie strategii marketingowej czy sprzedażowej będzie znacznie sprawniejsze. Biznes plan ma za zadanie określić cele przedsiębiorstwa, model sprzedaży, potencjalne zyski i marże. Ciekawym sposobem a prosty biznes plan jest Business Model Canvas, o którym poczytasz TU.
Jak zacząć planować e-commerce?
Zacznij od początku. Chcesz zarabiać w sieci i chcesz to robić poprzez e-commerce. To, czego jeszcze potrzebujesz, to pomysł, jak konkretnie miałby ten biznes wyglądać. Jakimi produktami miałby handlować sklep internetowy, czy skupialiby się przy tym na wąskiej specjalizacji? Wreszcie jaką przyjąć strategię cenową oraz czym chcesz odróżnić się od konkurencji.
Mając te wstępne założenia, należy dokładnie przeanalizować obecną sytuację w branży, w której chcesz działać, ustalić głównych konkurentów oraz ich mocne i słabe strony, a do tego wszystkiego ustalić własny plan działania i rozwoju, uwzględniający zarówno scenariusze optymistyczne, jak i pesymistyczne. Wreszcie ustal plan promocji – bo w końcu czekanie na to, że klienci sami przyjdą, może się okazać myśleniem magicznym. To jest Twoja STRATEGIA!
Wylicz wszystkie koszty prowadzenia biznesu!
Mając rozpisane wszystkie powyższe kwestie, można przystąpić do kolejnego etapu. I nie, to nie jest to jeszcze uruchomienie strony sprzedażowej. Zanim otworzysz sklep internetowy, musisz jeszcze wyliczyć wszystkie możliwe koszty i wpisać je w biznesplan.
- Ile będzie kosztować uruchomienie sklepu?
- Ile jego miesięczna i roczna obsługa?
- Co z kosztem pracowników, niezbędnego oprogramowania czy przestrzeni magazynowej?
- Wreszcie, ile możesz przeznaczyć na promocję sklepu.
Czy to wszystko? Otóż nie. Pozostaje jeszcze kwestia uwzględnienia marginesu finansowego na nieprzewidziane wydatki, czy nagłe zmiany kosztów – bo i takie mogą się wydarzyć.
Gdy masz już to wszystko wyliczone, warto pomyśleć jeszcze o dwóch kwestia. Jedna, to czas, jaki jesteś skłonny zainwestować by rozwijać biznes, zanim dojdziesz do punktu, w którym będzie on wychodzić na zero – i lepiej nie popadać tu w hurraoptymizm, często rok czy dwa to dopiero czas rozpędzania się.
Druga kwestia, choć wymieniamy ją dopiero w połowie niniejszego tekstu, jest kluczowa. A chodzi tu o sposób finansowania, o jaki będzie się opierać nasz biznes e-commerce.
Mając te wszystkie informacje i wpisując je w biznesplan, przeanalizuj wszystko jeszcze raz, oceń możliwości, dopracuj poszczególne elementy strategii. Jeśli wszystko gra i masz pewność, że warto w to wejść na dłużej – startuj!
Sklep internetowy – kwestie techniczne
Powyżej opisaliśmy temat od strony niezbędnych punktów biznesowych, jakie należy uwzględnić przy planowaniu nowego biznesu, ale warto by spojrzeć na sprawę także i z innej strony, czyli pod kątem technikaliów oraz doboru form promocji.
Przede wszystkim należy ustalić, z jakich rozwiązań technicznych zamierzasz korzystać. Platform e-commerce jest wiele, ale zasadniczo można je podzielić na trzy grupy.
Pierwsza to oprogramowanie typu SaaS. To rozwiązanie ma o tyle niską barierę wejścia, że nie wymaga wiedzy technicznej. Kwestie związane z hostingiem i utrzymaniem na nim oprogramowania (a także jego rozwojem, aktualizacjami i bezpieczeństwem) bierze na siebie dostawca tego rodzaju usług, a nam pozostaje jedynie opłacać abonament (choć są i takie platformy, na których obowiązuje inny model rozliczeń, na przykład prowizje od sprzedaży). W wielu przypadkach będzie to o tyle dobre rozwiązanie, że wymaga stosunkowo niewielkiego zaangażowania czasowego w porównaniu z innymi typami sklepów internetowych.
Druga grupa to rozwiązania pudełkowe, które instaluje się na własnym serwerze. Są wśród nich zarówno skrypty komercyjne, jak i opensource’owe (również z opcjami płatnego supportu). Teoretycznie może być to opcja tańsza, ale trzeba pamiętać, że wymaga pewnej wiedzy technicznej i stałego doglądania sklepu pod kątem aktualizacji oprogramowania.
Wreszcie trzecia opcja to rozwiązania autorskie. Te dla odmiany wiążą się ze sporymi kosztami wdrożenia, ponieważ wszystko jest budowane od zera, a to wiąże się z koniecznością opłacenia programisty (lub programistów). Z drugiej strony takie podejście daje możliwość tworzenia wszystkiego dokładnie pod kątem potrzeb, co jest sporym atutem, nawet jeśli kosztownym.
A co z promocją?
Na koniec wspomnijmy jeszcze o marketingu. Ten jest oczywiście kwestią niezbędną i warto myśleć po nim już od początku – w szczególności zaś o reklamie w wyszukiwarce oraz w social media. Trzeba jednak brać pod uwagę i to, że SEO działa z opóźnieniem, podczas gdy Google Ads i Facebook Ads pozwalają dotrzeć do klientów niemal natychmiast. Z drugiej strony, jeśli tylko budżet na to pozwoli, warto działania pozycjonerskie rozpocząć jak najwcześniej, aby później procentowały – lub chociaż zadbać o wstępną optymalizację sklepu, aby później nie musieć go przebudowywać.
Poczytaj nieco więcej na temat promocji biznesu online TU.
Wydawać mogłoby się, że prowadzenie e-commerce jest bardzo łatwe, jednak zapominając o opracowaniu podstaw łatwo można zniweczyć swoje plany. Podobnie jak przy innym typie biznesu, podstawa jest właściwe przygotowanie. Niezależnie od skali planowanego biznesu zawsze najlepiej rozpocząć od opracowania strategii. O ile przy małym nowym biznesie nie będzie to bardzo duży projekt, to założenia by sprawdzić rynek, otoczenia, konkurencje i własne zasoby to podstawa na start. Warto więc wiedzieć jak taka strategia faktycznie wygląda.
Tu z pomocą przychodzi szkolenie „Ze strategią łatwiej do celu”, dzięki któremu nauczysz się jak właściwe samodzielnie opracować swoją strategię rynkową.