Kamila Kierzek,

Inbound Marketing – czym jest i dlaczego warto wykorzystać go w Twojej firmie?

Inbound Marketing to zagadnienie, które warto znać i wdrożyć w marketingu. Dlaczego? Kiedy dobrze znane narzędzia marketingowe zaczynają zawodzić, ich koszty stale rosną, a wyniki sprzedażowe nie są lepsze, przychodzi czas na analizę dotychczasowej pracy i ustawienie nowych priorytetów działania. Wiedza o kliencie, jego potrzebach, oczekiwaniach i sposobie dokonywania zakupów to kluczowy aspekt, od którego należy rozpocząć planowanie działań.

Inbound Marketing

Postaw na relacje z odpowiednimi osobami, buduj zaangażowanie, inspiruj. Wszystko to dzięki Inbound Marketing.

Czym jest Inbound Marketing? Dowiedz się jak działa. 

Strona internetowa, blog firmowy, Social Media to tylko kilka przykładów Inboud Marketingu, czyli marketingu przychodzącym. Ta koncepcja opiera się na skutecznym przyciąganiu potencjalnego klienta i angażowanie go w komunikacje poprzez dostarczanie treści, których szuka. 

Obecny klient/konsument jest bardzo świadomy tego czego szuka. Wpisując konkretne hasło w wyszukiwarce jego oczekiwania są inne niż kilka lat temu. Teraz szuka konkretu, odpowiedzi na nurtujące pytania. Informacji, gdzie kupić taniej i dlaczego ten produkt jest właściwy właśnie dla niego. Dodatkowo efekt ROPO powoduje, że przed finalnym dokonaniem zakupu potencjalny kupujący weryfikuje dokładnie produkt. Kupuje w sklepie stacjonarnym, ale trafia do niego już z wiedzą i konkretnym wyborem. Działania Inbound Marketing są po to, by dostarczyć klientowi wiedzy i potrzebnych informacji, ale w taki sposób by zbudować konwersację, a nie wyskakiwać z ofertą sprzedaży jak królik z kapelusza. TU przeczytaj dokładną definicję Inbound Marketingu.

Gdzie można prowadzić działania Inbound Marketing?

Podstawowym miejscem dla działania Inbound jest Internet, zwłaszcza własne narzędzia (tzw. own media). Celem dla marketingu Inbound jest dostarczenie odpowiedzi na pytania użytkownych którzy są zainteresowania, którzy są świadomi tego czego szukają. Korzystając z tych narzędzi konwersja jest znacznie wyższa, ponieważ trafia do osób, które są zainteresowane produktem. Najbardziej popularne narzędzia dla Inbound Marketingu to:

Strona WWW, blog firmowy i działania contentowe, które budują zaangażowanie i zwiększają czas spędzony na stronie firmowej. Dzięki czemu potencjalny klient ma możliwość otrzymania konkretnych informacji na konkretne pytania.

Media społecznościowe pozwalają na publikacje contentu oraz tworzeniu szans na komunikację między firmą, a użytkownikiem. Wybierając odpowiednie kanały Social Mediowe można łatwo, szybko i tanio dotrzeć do klienta z określonej grupy celowej. 

Optymalizacja treści pod kątem SEO, czyli dobieranie właściwych słów kluczowych ułatwiających użytkownikowi znalezienie tego co szuka.

Inne media firmowe, począwszy od podcastów, wideo, poradnik i innych własnych narzędzi, dzięki którym dotarcie do właściwego użytkownika jest prostsze. 

Jak wybrać właściwe narzędzia Inbound Marketingu?

Czasy, w których żyjemy to czas świadomego klienta, który wie czego chce. Dla marketera kluczowe jest natomiast by wiedzieć jak klienta zdefiniować, znać jego potrzeby i oczekiwania, a przede wszystkim wiedzieć, gdzie go szukać. Rozwój digital marketingu pozwala na budowanie person zakupowych, opartych na konkretnych danych. Nowoczesne narzędzia jak np. Hotjar, pozwalają na weryfikację jak klient porusza się pi naszej stronie i które miejsca szczególnie go interesują. Wszystkie czynniki, szczegółowa wiedza i analiza pozwalają nam na bardzo precyzyjne określenie naszych potencjalnych leadów.

Czasy kupowania reklam, zwłaszcza zewnętrznych czy w TV/radio, gdzie nie można dokładnie określić kim jest odbiorca już za nami. Oczywiście są one wartościowe np. przy budowie wizerunku czy zasięgu, przy wprowadzaniu np. dóbr konsumenckich czy nowej marki FMCG. Jednak w przypadku potrzeby sprecyzowania dokładnych leadów oraz w działaniach B2B, to właśnie Inbound Marketing jest kluczem do sukcesu sprzedażowego.

Personalizacja, odpowiadanie na potrzeby i szybkość reakcji na zapytania są niezbędne do osiągnięcia celu. Jednak by narzędzia Inbound Marketing były efektywne należy dokonać wnikliwej analizy i odpowiedzenie sobie na pytania: „gdzie jest mój klient”, „jak konsumuje media”, „kiedy jest aktywny”. 

Twoja strategia Inbound Marketingowa w kilku krokach.

Na początek ustal kim jest Twój klient. Zbuduj persony zakupowe, ale postaw na szczegóły. Określ ich możliwie najwięcej, by dokładniej ich poznać.

Przeanalizuj, gdzie Twój potencjalny klient jest, w jakich godzinach można go spotkać.

Zastanów się czego szuka Twój Klient i jakie ma potrzeby. W strategii Inbound Marketingu chodzi przede wszystkim, by być dla Twojego klienta ekspertem, by chciał zapytać o odpowiedź właśnie Ciebie. 

Opracuj materiały, które będą zawierały odpowiedzi na potrzeby klienta. Mogą to być poradniki, materiały wideo, e-booki, posty, artykuły oraz wiele innych narzędzi. 

Zaplanuj dystrybucję treści. Tu niezbędna jest wiedza w powyższego punktu – gdzie jest Twój klient. Początkowo może być potrzebne wsparcie płatnymi kampaniami, jednak z czasem, kiedy zbudujesz pozycję eksperta, Twój potencjalny klient będzie wiedział, że to właśnie Ty lub Twoja firma pomoże mu z danym problemem.

Pytaj i bądź w stałym kontakcie z odbiorcą. Pytaj o opinię na temat dotychczasowych narzędzi oraz o oczekiwania co jeszcze powinno się znaleźć na Twoich mediach. 

Dlaczego Inbound Marketing jest dla Ciebie?

Działania z obszaru Inbound Marketingu są przede wszystkim oparte na wnikliwej analizie potrzeb klienta i na dostarczaniu mu odpowiedzi. Wprowadzenie działań inboundowych da Twojej firmie wiele korzyści, np.:

Wzmocni wizerunek eksperta Twojej firmy

  • Poprawi ruch na stronie
  • Zwiększy zaangażowanie wokół Twoich kont Social Media
  • Wpływa na relację i lojalność Klienta
  • Nie jest nachalną sprzeda, a jedynie ofertą pomocy
  • Nie znika, kiedy skończą się budżety na reklamę
  • Angażują na dłużej

Pamiętaj, że Inbound Marketing nie jest nachalną sprzedażą. Ludzie uwielbiają kupować, ale nie lubią, kiedy im się coś sprzedaje. Taki właśnie jest Inbound Marketing. Dostarcza wartość i pozwala na podjęcie decyzji bez nacisku.

Jeśli interesuje Cię wsparcie przy budowie strategii marketingu i sprzedaży z użyciem Inbound Marketingu napisz do nas! Chętnie porozmawiamy o przyszłości.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 11; średnia: 4,91)

Przeczytaj również

  • Strategia marketingowa

    Strategia marketingowa – czym jest i jak powinna wyglądać?

    Strategia marketingowa determinuje wiele działań firmy. 
    To drogowskaz dla managerów, odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu biznesu, a jej brak ma negatywny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Brak strategii marketingowej w firmie może wyrządzić wiele szkód, ale już dobrze zbudowana i wdrożona może przynieść wiele dobrego dla firmy. 

    Czytaj dalej
  • Badania marketingowe

    Badania marketingowe w procesie budowania strategii

    Badania marketingowe jest to proces, podczas którego gromadzimy obiektywne i wartościowe informacje, a następnie przetwarzamy je po to by uzyskać całościowe spojrzenie na biznes, ocenić szanse na sukces prowadzonego przedsiębiorstwa oraz dowiedzieć się jak myśli i czego oczekuje nasz Klient. Pełen obraz sytuacji pozwala na podjęcie trafnych decyzji biznesowych.

    Czytaj dalej
  • Wymiary grafik do Social Media

    Wymiary grafik do Social Media w 2021 roku.

    Hasło „aktualne wymiary grafik na social media” to jedno z częściej wyszukiwanych haseł w Google.  Podobnie na grupach tematycznych np. na Facebooku. Warto co jakiś czas sprawdzać zmiany, by zawsze dbać o swój wizerunek w Social Mediach. Specjalnie dla Was publikujemy rekomendowane wymiary. 

    Czytaj dalej
  • Inbound Marketing

    Inbound Marketing – czym jest i dlaczego warto wykorzystać go w Twojej firmie?

    Inbound Marketing to zagadnienie, które warto znać i wdrożyć w marketingu. Dlaczego? Kiedy dobrze znane narzędzia marketingowe zaczynają zawodzić, ich koszty stale rosną, a wyniki sprzedażowe nie są lepsze, przychodzi czas na analizę dotychczasowej pracy i ustawienie nowych priorytetów działania. Wiedza o kliencie, jego potrzebach, oczekiwaniach i sposobie dokonywania zakupów to kluczowy aspekt, od którego należy rozpocząć planowanie działań.

    Czytaj dalej