Audyt biznesowy

Audyt biznesowy – na czym polega?
Audyt biznesowy to proces oceny wszelkich podejmowanych działań przez firmę w obszarze marketingu i sprzedaży, który w formie dokumentu daje konkretny obraz sytuacji, w jakiej jest firma. Audyt pozwala na dokładne zweryfikowanie dotychczasowych działań marketingowych i sprzedażowych, ich ocenę oraz wskazanie potencjalnych obszarów do poprawy.
- Zmierz efektywność swojego biznesu.
- Zadbaj o spójną komunikację.
- Optymalizuj inwestycja finansowe i czasowe.
- Uzyskaj wyraźne efekty z prowadzonych działań marketingowych.
Respondenci badania „Wpływ strategii marketingowej na biznes” wskazali, że aż 93% z nich nie mierzy zwrotu z inwestycji marketingowych. Oznacza to, że niezależnie od wielkości budżetu nie wiedzą jaki wpływ na biznes mają ich aktywności.
Aż 71% badanych przedstawicieli firm przyznaje, że nie prowadzi audytu działań marketingowych. Ma to ogromny wpływ na jakość prowadzonych kampanii i ich efektywność finansową. Analiza i wyciąganie wniosków pozwalają na skontrolowanie skuteczności prowadzonych działań marketingowych.
Badania wskazują, że najczęściej za audyt odpowiada CMO, prezes, właściciel lub firma zewnętrzna. 12% respondentów wskazało, że nie wie czy w firmie prowadzony jest audyt marketingowy.
Audyt biznesowy – korzyści
Realizując projekt audytu biznesowego zwracamy uwagę na wiele aspektów, które mimo zaawansowanej wiedzy o firmie, mogą umknąć podczas wewnętrznej pracy. Audyt biznesowy ułatwia i usprawnia pracę zarządom, marketerom i handlowcom, a także całościowe podejście do prowadzonego biznesu.
Audyt biznesowy – zakres działań
Audyt strategiczny
Cześć analityczna, weryfikacja w którym miejscu znajduje się obecnie firma, określenie jej pozycji oraz realizacji strategii biznesowej przez dział marketingu. Na tym etapie naszym głównym punktem odniesienia są cele biznesowe, jakie stawia sobie organizacja i to jak dział marketingu realizuje założone cele.
Kluczowym na tym etapie krokiem jest również analiza powiązań biznesowych i finansowych, tj. czy marketing realizuje działania sprzedażowe i jaki jest jego wkład w budowę pozycji firmy. Patrzymy także na efektywność całego działu marketingu i współpracę pomiędzy działami.
Analiza dopasowania
Analizujemy powiązania pomiędzy bieżącymi działaniami a grupą docelową. Czy wybrane narzędzia i kanały komunikacji trafią do zdefiniowanej grupy odbiorców.
Cześć analizy dopasowania wskazuje na najważniejsze elementy komunikacji oraz jej spójność z oczekiwaniami grupy docelowej. Analizujemy na tym etapie wykorzystane narzędzia oraz kanały komunikacji, które używa marka.
Analiza procesów sprzedażowych
Audytujemy pełen bar procesu sprzedaży, od pozyskania Klienta i kwalifikacji leadów, przez ofertowanie, proces sprzedaży, a przede wszystkim dopasowanie oferty do potrzeb Klienta.
Analiza efektywności budżetu
Skrupulatnie analizujemy dotychczasowe wydatki budżetowe i powiązania kategorii budżetowych z przychodami firmy. Analizujemy, jak wygląda proces planowania budżetu w ujęciu rocznym, w jakiej formie jest to robione oraz jakie są główne kategorie kosztów marketingowych. Wskazujemy ewentualne obszary do poprawy i optymalizacji kosztowej.
Analiza WWW
Analiza jakości strony WWW, aspekty techniczne, szybkość, pozycjonowanie oraz komfort użytkowania z punku widzenia użytkownika.
Analiza poświęcona stronie WWW, w szczególności jakość i szybkość strony internetowej, aspekty SEO i pozycjonowania, słowa kluczowe strony, czytelność dla wyszukiwarki Google. Na tym etapie prowadzimy również ogólny audyt UX, czyli jak z punku widzenia użytkownika (klienta) strona może być odebrana. Wskazujemy elementy do poprawy i rekomendacje rozwiązań.
Analiza materiałów komunikacyjnych
Poddajemy analizie i ocenie konkretne przekazy komunikacyjne kierowane do grupy odbiorców. Analizujemy sposób komunikacji marki, jakość i przekaz oraz aspekty wizualne. Sprawdzamy spójność materiałów, które przekazywane są do rynku i oceniamy potencjał ich odbioru przez klientów. Weryfikujemy jaki komunikat mogą przekazywać obecne materiały marketingowe.
Analiza brandingu i identyfikacji wizualnej marki
Część poświęcona analizie wizualnych elementów komunikacji marki. Oceniamy spójność, charakter i wyrazistość projektowanych materiałów oraz identyfikacji wizualnej marki.
Oceniamy logotyp marki pod kątem graficznym oraz językowym, kolorystykę stosowaną w komunikacji oraz pokazujemy punkt odniesienia innych marek z branży jako ewentualny benchmark i pokazanie pozycji konkurencji.
Analiza języka komunikacji
Analizujemy stosowany w komunikacji język, natężenie słownictwa branżowego oraz używane słowa kluczowe w bieżącej komunikacji. Ten etap ma za zadanie zweryfikować czy przekaz marki jest akceptowany i zrozumiały dla potencjalnego klienta, i czy marka jest spójna w przekazie.
Analiza Social Media
Sprawdzamy jak realizowana jest spójność komunikacji we wskazanych kanałach social media, czy komunikacja zewnętrzna jest pokrewna z całością komunikacji marki w innych kanałach. Analizujemy również elementy graficzne komunikacji w social mediach.
Podsumowanie i rekomendacje strategiczne
Po zebranych danych (otrzymanych od klienta i znalezionych metodą desk research) opracowujemy listę rekomendacji strategicznych dla marki, które poprawią jakość komunikacji i usprawnią prowadzony przez firmę marketing.
Narzędzia wsparcia
W celu poprawy jakości i efektywności pracy wskazujemy Klientowi listę rekomendowanych narzędzi oraz formatek jak np. wzór planowania budżetu marketingowego. Wdrożenie narzędzi pozwoli na optymalizację działań i może przynieść realne oszczędności.
Audyt biznesowy – proces współpracy
Podczas audytu marketingowego weryfikujemy obszary takie jak:
- Realizacje celów marketingowych i sprzedażowych zgodnie z przyjętą strategią biznesową.
- Budżet marketingowy i jego efektywne wykorzystanie.
- Dopasowanie wartości do Klienta.
- Proces sprzedaży.
- Proces ofertowania.
- Dopasowanie przekazu do grupy docelowej w procesie sprzedaży.
- Techniczne aspekty strony WWW.
- Materiały komunikacyjne.
- Identyfikację wizualną, kolory, logo.
- Język komunikacji marki.
- Komunikację i spójność kanałów Social Media.
Analizujemy dane przekazane przez Klienta oraz te, które pozyskamy ze źródeł zewnętrznych, jak raporty i narzędzia, Social Media, fora, etc.
Najważniejsze podczas procesu audytowego jest, żeby nasz zespół otrzymał możliwie najwięcej danych i materiałów do analizy. To zdecydowanie daje najlepsze możliwe efekty i przyśpiesza pracę.
Audyt biznesowy – dla kogo?
Audyt biznesowy ma zastosowanie w wielu sytuacjach. Przede wszystkim jest to usługa dla osób, które nie mają wystarczającej wiedzy do sprawdzenia, czy ich dział marketingu i sprzedaży działa sprawnie. To rozwiązanie jest również dla przedsiębiorców, którzy szukają realnych oszczędności bez zmniejszenia jakości. Najcześciej audyt biznesowy zamawiają:
- Prezes i właściciel firmy B2B
- Dyrektor marketingu
- Dyrektor sprzedaży
- Dyrektor operacyjny
- Dyrektor finansowy
Audyt biznesowy – czy jest Ci potrzebny
- Nasi analitycy zweryfikują dotychczasowe działania sprzedażowe i marketingowe, ocenią je i wskażą punkty przez które nie osiągacie wymiernych wyników.
- Przeanalizujemy Twoje działania. Wskażemy, dlaczego nie przynosiły takich efektów jak tego oczekuje Twoja firma.
- Koszty audytu marketingowego zwrócą Ci się już po pierwszym okresie wdrożenia rekomendacji, ponieważ wskazujemy nieefektywne działania.
- Audyt marketingowy to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku zatrudnienia nowego Dyrektora Marketingu. Pomoże on znacznie szybciej rozeznać się w sytuacji firmy.
- Ocena zewnętrznych audytorów jest niezależna, przez co oceniane są realne dokonania.
Audyt biznesowy – ile kosztuje?
Koszty wykonania audytu biznesowego różnią się w zależności od liczby rynków do opracowania, kampanii i wielkości firmy. Zwykle to koszty w przedziale 20.000 zł – 30.000 zł.
Jeżeli chcesz poznać koszty przeprowadzenia audytu biznesowego w Twojej, umów się na bezpłatną konsultację i opisz nam swoją sytuację i potrzeby. Przygotujemy propozycję dedykowaną Twojej firmie.
Przeczytaj o audycie i efektywności w marketingu
Działania marketingowe – wydatek czy inwestycja?
Ile wydajesz na działania marketingowe? Odwieczne pytanie wielu managerów i prezes. A powinno być inaczej. Zobacz kiedy marketing stanowi wydatek a kiedy inwestycje. Przeczytaj jakie są zależności.
Audyt marketingowy elementy i cena – na czym polega i kiedy go wykonać?
Zrozumienie obecnej sytuacji firmy jest kluczowe, by prowadzić konkretne działania. Audyt marketingowy jest całościową̨ oceną działań marketingowych i komunikacyjnych w Twojej firmie. Sprawdź, kiedy i jak go wykonać! Poznaj elementy audytu marketingowego.
Własne kanały komunikacji – dlaczego są lepsze od płatnych mediów?
Aktywność marketingowa przez lata ewoluowała. Obserwując ją od kilkunastu lat sprawne oko marketera może dostrzec, że rozwój komunikacji nie zawsze szedł w dobrym kierunku. Wydawcy budowali swoje własne kanały komunikacji, a marki leciały do nich przyciągane obietnicą wysokich zasięgów.
Błędy w marketingu – poznaj 6 najczęściej popełnianych!
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat pracy w obszarach PR, komunikacji i marketingu zmieniło się zarówno podeście do planowania działań, jak również wykorzystywane do tego narzędzia. Błędy w marketingu są nieuniknione, ale można się na nie przygotować. Jak? Przeczytaj artykuł.