Kamila Kierzek-Mechło Kamila Kierzek,

Jak pozyskać Klienta w Social Media?

Na świecie ponad 4 miliardy ludzi korzysta z Social Mediów, a codziennie do tego grona dołącza ok. 2 milionów nowych osób. Według danych z raportu Digital 2020, opracowanego przez Hootsuite i We Are Social, przeciętny użytkownik spędza aż 15% swojego czasu na portalach społecznościowych. Nie ma wątpliwości, że szukanie Klientów w Social Media to dobry pomysł. Dowiedz się jak to robić. 

jak pozyskać klienta na social media

Poznaj podpowiedzi jak pozyskać Klienta w Social Media?

Hasło Social Selling, które od kilkunastu miesięcy zyskuje na znaczeniu to metoda pozyskiwania Klientów w Social Media. Ze sprzedażą jednak niewiele ma wspólnego, a jej najważniejszym aspektem jest odkrywanie potrzeb Klientów. Za nami czasy szybkich działań sprzedażowych i strategii Hit and Rund (uderz i uciekaj). Sprzedaż, którą doceniamy teraz jest oparta na zaufaniu, współpracy i wypracowanej relacji. Kupujemy od ludzi, a nie od marek, a cała istota Social Sellingu to dostrzeżenie ludzkiej twarzy w procesie sprzedaży. 

Określ swoją grupę docelową

Grupa docelowa to reprezentanci, do których kierujemy komunikat naszej firmy lub produktu. Określając ją należy przemyśleć bardzo szczegółowo kim są, w jakim wieku, skąd pochodzą czy jakie mają zainteresowania. Zacznij od podejścia tradycyjnego. Pamiętaj jednak, że szukając Klientów w Internecie trzeba do analizy grupy docelowej dodać typologię mediów internetowych. Oto kilka narzędzi, które mogą być przydatne:

Facebook Audience Insights

– bezpłatne narzędzie, które znajdziesz w managerze reklam Facebooka. Możesz w nim ustalić m.in. zainteresowania osób których szukasz czy polubione przez nich strony. 

Sales Navigator lub bezpłatna wyszukiwarką na LinkedIn

– w tych narzędziach przy odrobinie czasu możesz określić swoją grupę docelową po firmach, stanowiskach czy doświadczeniu zawodowym. Niestety nie dostaniesz to gotowej listy atrybutów, ale pomoże Ci określić zawodowe aspekty Twoich odbiorców. Możesz też śledzić osoby, które Cię interesują, a sam LinkedIn podpowie Ci podobne wyszukiwania. 

Google Adwords Display Planner

– bezpłatne narzędzie do planowanie kampanii remarketignowych pozwoli Ci na przeanalizowanie stron, które odwiedzane są przez Twoich potencjalnych Klientów.

Wybierz media

Kto powiedział, że LinkedIn jest tylko dla managerów, a Instagram dla celebrytów? Sprawdź konsumpcje mediów w danych grupach odbiorców i odpowiednio dopasuj je pod potencjalnych Klientów. Wsparciem służą między innymi dane ze wskazanego wyżej raportu Digital 2020. Sprawdź więcej informacji o rynku digital w Polsce.

Zastanów się, które z mediów dają odpowiednie możliwości przekazu, z którego chcesz skorzystać. Nie ograniczaj się do jednego medium, ale nie wykorzystuj na siłę wszystkich. Pamiętaj też o specyfice każdego z mediów społecznościowych. Raport Digital 2020 wskazuje, że już 50% Polaków korzysta z Social Mediów, a badania Sprout Social z 2016 wskazują, że ich użycie jest bardziej preferowane niż telefon czy e-mail. Należy jednak nadmienić, że duplikowanie tych samych treści w różnych kanałach społecznościowych powoduje kanibalizacje treści w wyszukiwarce, a także negatywnie wpływa na wizerunek marki. 

Zastanów się ile czasu możesz poświęcić na media społecznościowe, tak by były one dopracowane, co przełoży się na pozytywny odbiór przez Klientów. 

Opracuj listę tematów, które mogą być wartościowe dla Twoim Klientów

Przemyśl jakie tematy mogą być wartościowe dla Twojej grupy odbiorców. Czy są to ciekawostki z branży, case study, a może prezentacja produktów? Jeśli masz wątpliwości zapytaj ich o to. Nie narzucaj na siłę mało wartościowych treści. Postaw na swoją wiedzę i dziel się ekspercką wiedzą. Regularnie weryfikuj czy publikowane treści angażują, niech to będzie Twój wskaźnik czy są one dobrze dobrane do Twojej grupy targetowej. 

Zaplanuj publikacje

Jeśli zaplanujesz by publikować treści np. 2 razy w tygodniu bądź regularny. Często jednak jest tak, że mimo największych chęci nie udaje się regularnie publikować. Czasem nie ma czasu na napisanie publikacji, czasem pomysłu, a. jeszcze innym razem nie masz odpowiedniej grafiki. Zaplanuj więc swoje publikacje, przygotuj kalendarz i napisz kilka postów na zaś. Miej zawsze kilka publikacji w gotowości. Postaw na regularne publikacje, a jeśli wiesz ze może to być trudne skorzystaj z dostępnych narzędzi do publikacji treści na ustalonych mediach wg. Kalendarza. 

Aktywnie nawiązuj relacje

Poza wartościowymi publikacjami regularnie buduj relacje z potencjalnymi Klientami. Wyszukuj konkretne kontakty i zapraszaj do swojej sieci lub do obserwacji profilu firmowego. Po zaproszeniu nie pozostawiaj swoich nowych kontaktów bez wiadomości. Napisz, dlaczego zaprosiłeś daną osobę do swojej sieci, przedstaw swoje usługi czy ciekawe projekty Jednak pamiętaj, nie wysyłaj gotowych ofert na siłę. Poznaj odbiorcę, zweryfikuj czy jest zainteresowany rozmową biznesową. Krótka prezentacja czym zajmuje się firma nie jest niczym złym, jednak np. na portalu LinkedIn znacząca część wiadomości to nieumiejętna próba sprzedaży bez uprzedniej weryfikacji czy odbiorca jest zainteresowany. 

Nie sprzedawaj na siłę

Kontynuując powyższy punkt, pamiętaj że ludzi lubią kupować. Natomiast nie lubią kiedy sprzedaje im się coś. Tym bardziej na siłę. Postaw na eksperckość i relację, a przy regularności i konsekwencji efekty zobaczysz po kilku tygodniach.

Czasy się zmieniają, a media społecznościowe są bardzo dobrym miejscem na szukanie klientów. Nie jest to też trudne, wystarczy przemyśleć plan, opracować kilka punktów i być konsekwentnym. Opracuj plan jak pozyskać Klienta w Social Media. Chętnie podpowiemy jak to robić. Przeczytaj też poradnik o Social Sellingu z poziomu profilu osobistego.  Jeśli masz pytania umów się na bezpłatną konsultację.

Bezpłatna konsultacja
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (ilość ocen: 12; średnia: 5,00)

Przeczytaj również

  • nieudana rekrutacja

    Ile kosztuje nieudana rekrutacja do działu marketingu?

    Ile kosztuje zatrudnienie niewłaściwego pracownika do działu marketingu? Ile nieudana rekrutacja kosztuje firmę, nie tylko w kontekście pensji pracownika? Sprawdź.

    Czytaj dalej
  • strategia marketingowa w firmie rodzinnej

    Strategia marketingowa w firmie rodzinnej.

    Na czym polega specyfika firmy rodzinnej i dlaczego strategia powinna być jednym z głównych narzędzi wspierających rozwój? Dlaczego warto uporządkować działania marketingowe i wdrożyć oszczędności w firmie. Przeczytaj jak zbudować strategię marketingową w biznesie zarządzanym przez bliskie sobie osoby.

    Czytaj dalej
  • Klient B2B

    Klient B2B– jak zmieniają się jego potrzeby?

    Zachowania zakupowe Klienta B2B na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco się zmieniły. Część z nich wynikała ze zmian gospodarczych jakie miały miejsce na świcie. Wiele z wprowadzanych przez firmy zmian było efektem tego, co działo się na rynku. Globalna pandemia i ograniczone możliwości spotkań, kryzys gospodarczy, czy wojna w Ukrainie - to tylko kilka przykładów. Procesy transformacji firm nabrały tempa. Znacznie mniej jednak mówi się o transformacji Klienta i tym, jak zmieniły się jego nawyki zakupowe.

    Czytaj dalej
  • e-commerce

    E-commerce - od czego zacząć przygotowania do otwarcia własnego sklepu online?

    Biznes e-commerce kusi. Z jednej strony to miejsce, w którym łatwo dotrzeć do naprawdę ogromnej grupy potencjalnych klientów. Z drugiej bariera wejścia jest niższa niż w przypadku biznesów w stu procentach działających stacjonarnie. Sprawdź, jak zacząć.

    Czytaj dalej